חרדה, אל תתמודדו אתה לבד

פחד הוא תגובה טבעית של הגוף למצב סכנה. חרדה היא תגובה קיצונית מאוד, מתי הגיע הזמן לפנות לעזרה מקצועית ומתי אפשר להתמודד לבד?

חדשות כיפה מאת:  אביטל לוין, פסיכולוגית במרפאה לבריאות הנפש של כללית מחוז דרום, דימונה 27/12/17 17:00 ט בטבת התשעח

חרדה, אל תתמודדו אתה לבד
מפחדת מהחושך, צילום: shutterstock

מגיל צעיר שרה לא מדברת בפני אנשים זרים. כאשר היא צריכה להתקשר למישהו לא מוכר, היא מסמיקה ומרגישה חום בכל הגוף. היא חלמה להיות גננת אך ויתרה על העבודה בגלל שחששה לדבר עם הורי הילדים.

לפני שבועיים, במהלך יום רגיל בעבודה, הרגיש אברהם שהוא מקבל התקף לב. הלב שלו דפק במהירות, הוא הזיע, חש סחרחורת וקושי לנשום. הוא פונה למיון, אך לדברי הרופאים הלב שלו בסדר גמור.

רחל נמנעת שנים מבדיקות רפואיות. המחשבה על בדיקת דם גורמת לה להרגיש שהיא מתעלפת. גם כאשר היא חולה היא נמנעת מללכת לרופאת המשפחה מחשש שזו תפנה אותה לבדיקת דם.

יצחק תמיד דואג. מהרגע שהוא פותח את העיניים בבוקר ועד שהוא נרדם. לפעמים זה נמשך אל תוך החלומות. הראש לא מפסיק לעבוד לרגע. אם יפטרו אותי? אם יקרה משהו לילד? אם תהיה תאונה? פיגוע?  אם יש לי מחלה קשה שלא אובחנה עדיין? מרוב מחשבות הוא מותש וחסר מצב רוח רוב הזמן.

מה משותף לכולם? כולם סובלים מהפרעות הקשורות בחרדה.

מהי חרדה? מה ההבדל בינה לבין פחד?

פחד הוא תגובה טבעית של הגוף למצב סכנה. בחרדה, התגובה הזו קיצונית מאוד, או שהיא מתעוררת במצבים שאין בהם כלל סכנה. כלומר, ישנה תגובת פחד שאינה מתאימה למצב. החרדה מתבטאת בסימנים גופניים ונפשיים. הביטויים הגופניים יכולים להיות דפיקות לב מואצות, מתח שרירים, יובש בפה, הזעה, מחנק, בחילה, הפרעות במערכת העיכול, ידיים קרות ולחות, קושי בבליעה. הביטויים הנפשיים יכולים להיות שיתוק, עצבנות, תחושת ניתוק ופחד להשתגע או למות.

ישנם סוגים שונים של חרדה: חרדה מוכללת, חרדה  חברתית, התקפי חרדה (פאניקה), פוביה (פחד מדבר ספציפי) ועוד. המשותף לכולם הוא שהם גורמים לאדם מצוקה וסבל ופוגעים ביכולת שלו לתפקד בחיי היומיום.

הפרעות חרדה שכיחות מאוד, בין חמישה לעשרה מכל מאה אנשים סובלים מהפרעת חרדה. כמעט כל אדם חווה במהלך חייו מצבים של מתח ולחץ. לפעמים החרדה מלווה את האדם לאורך שנים ולפעמים היא מופיעה פתאום. לפעמים, אך לא תמיד, החרדה מתחילה בעקבות אירוע טראומטי או משבר.

מצבי מתח וחרדה הם חלק מהחיים, ואנשים מתמודדים איתם בדרכים שונות. לכל אחד יש מקורות של משאבים להסתמך עליהם ולהיעזר בהם בשעת מצוקה. כמו משפחה, שיחה עם חבר טוב, אמונה דתית, ספורט, מוזיקה, יצירה, טיול בטבע, דמיון.

כאשר החרדה חריפה או נמשכת לאורך זמן, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית. במרפאות בריאות הנפש של כללית ישנה אפשרות לקבל יעוץ וטיפול בנוגע להתמודדות עם חרדה: לאחר פגישה ראשונית, הפונה מקבל אבחנה והמלצה לטיפול – לעיתים טיפול תרופתי, לעיתים טיפול פסיכולוגי ולעיתים שילוב של השניים. התגובה לטיפול שונה מאדם לאדם. יש שירגישו הקלה כבר לאחר מספר שבועות ויש שיזדקקו לטיפול ממושך יותר.

ניתן לקבל טיפול פסיכולוגי. טיפול פסיכולוגי הוא טיפול בשיחות, בד"כ אחת לשבוע במשך כמה חודשים. בטיפול לומדים להבין מהי החרדה ודרכי התמודדות איתה. לפעמים משוחחים גם על המקורות לחרדה כמו אירועים בעבר ובהווה, תכונות אופי ועוד. טיפול פסיכולוגי הוא הזדמנות לצמיחה אישית מתוך ההתמודדות עם המשבר.

עידית סילמןעידית סילמן, מנהלת שיווק בהנהלה הראשית של שירותי בריאות כללית מזמינה אתכם להצטרף ליום שידורים מיוחד ולפתוח את 2018 בריאים יותר. מגוון מומחי כללית בהמלצות וטיפים לחיים בריאים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן