מתכננים טיול לצפון? אל תבנו על נחל האסי

הצדדים לא הגיעו להכרעה בדבר הנגשת נחל האסי לציבור הרחב בקיבוץ ניר דוד. המדינה הציעה פשרה לפיה חלק מהאזור המערבי של הנחל יפתח למבקרים, העותרים סירבו. פסק הדין ינתן בהמשך

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/21 14:51 כז בתמוז התשפא

מתכננים טיול לצפון? אל תבנו על נחל האסי
צילום: Menachem Lederman/Flash90

המחלוקת סביב שאלת הכניסה לנחל האסי שעובר בשטח קיבוץ ניר דוד שבעמק בית שאן נותרה פתוחה בבית המשפט, דווקא בתקופת ימי הקיץ, זמן שמנוצל בדרך כלל לטיולים וביקור באתרי טבע. 

היום (ד') התקיים דיון בבית המשפט המחוזי בחיפה בנוגע למחלוקת. המדינה הגישה מתווה לפשרה, שלפיו חלק מהנחל יפתח באזור המערבי, עם תיחום, ללא צורך בתיאום מראש, ויהיה פיקוח על כמות המבקרים. על פי התוכנית, המבקרים לא יוכלו לעבור את לשטח הקיבוץ, ו"הגבול" יסומן באמצעות מצוף בנחל. העותרים, נציגים מתנועת ש"ס, הדפו את הצעת המדינה בטענה שהקיבוץ משתלט על משאב ציבורי. המתווה הראוי היחידי שיסכימו לקבל הוא זה שמשחרר לציבור את מה שמגיע לו. 

השופטת הציעה לנציגי העתירה לשקול שוב את ההצעה אך הם סירבו. פסק הדין הסופי ימסר בהמשך. 

בסוף החודש שעבר הודיעו נציגי קיבוץ ניר דוד כי בתגובה לעתירת המדינה החליטו לאפשר כניסה חלקית לנחל האסי, בקבוצות קטנות ובהרשמה מראש. בסוך חודש מאי, לאחר שנים של מאבק ציבורי, המדינה הגישה את עמדתה והדגישה: יש ליצור גישה חופשית של הציבור לנחל, אך גם לאפשר שגרת חיים נאותה לחברי הקיבוץ.

חבר הכנסת ארבל, ממובילי המאבק אמר אז ל'חדשות כיפה: "אני מברך על עמדת המדינה חרף הזמן הממושך שנדרש לכך, ומקווה כי בית המשפט יעשה צדק ויכריע בהקדם בסוגיה זו וישחרר את הנחל לכל ארכו ממי שסוגר דרכים סטטוטוריות שלא כדין".