בריאות מאוזנת במזג אוויר מתעתע

הנטייה להצטננויות ומחלות גוברת במזג אוויר כמו שלנו. אז כיצד נערכים?

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 28/12/17 12:15 י בטבת התשעח

בריאות מאוזנת במזג אוויר מתעתע
פירות, מיצים, צילום: ביגה

נתחיל בהערת אזהרה: כל ההמלצות והתפריטים, הצמחים והשיקויים עליהם אכתוב בהמשך, הם לא תחליף לרופאים ולא במקום תרופות. הם השלמה לרפואה קונבנציונאלית.

והערה נוספת: לפי ההבטחות של חסידי הצמחים, הגרעינים והזרעים (מורידים לחץ דם גבוה וכולסטרול רע, מסלקים מהגוף רעלים, מונעים סוכרת ומפחיתים דלקת וכו'), אפשר היה לחשוב שאם רק נשתה את המיצים הנכונים, נרתיח את השורשים הנכונים, נלעס גרעינים ונשתה מרקים, נהיה בריאים עד מאה ועשרים. אז למרבה הצער, זה לא. גם לגנטיקה ולהתנהגות, למזל ולפעילות, יש מה לומר בנושא הבריאות. ובכל זאת, בעונה הפכפכה אקלימית כמו זו שנפלה עלינו השנה, כשימים חמים מתחלפים ביממה קצרה של גשמים, ואז שוב כאילו קיץ ואז ערב חורפי קר מאוד – הנטייה להצטננויות ומחלות גוברת. חילופי מזג אוויר תכופים הם לא מתכון לחוסן גופני. ולכן, כל עזרה תתקבל בברכה. ובראש וראשונה צריך להחליף דיסקט ברשימת הקניות. ד"ר אולגה רז, ראש תחום תזונה קלינית בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל, מכנה זאת "החלפת דיסקט במוח", ומוסיפה: "אוכלים אחרת, קונים אוכל בצורה אחרת וגם מבשלים אחרת".

רז מתכוונת לצימצום בקנייה וצריכת ממתקים ועוגות. לוויתור גמור על משקאות ממותקים ומיצי פירות (כן, גם הטבעיים כמו מין תפוזים סחוט טרי), לרוקן את הבית מפיתויים מסוג שוקולד וסוכריות, להכרזה על משטר ארוחות קטנות כמה פעמים ביום במקום ארוחה גדולה אחת בערב. ועל 8 עד 10 כוסות שתייה ביום, כאשר גם קפה, תה וסודה נחשבים, לא רק מים.

פירות

פירותצילום: גרג

ונעבור לשירת העשבים לפי אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית.

המומלץ הראשון של ציטרשפילר הוא אזוב מצוי (זעתר בערבית). כמו קורנית וזוטא, רוזמרין, עוזרר וסירפד,  גם הוא מגביר את חילוף החומרים בגוף. מומלץ להרתיח את עליו ביחד עם עלי קורנית, קמומיל ושומר ולשתות את החליטה.

שורש שן הארי שייך לקטגוריית "הצמחים המנקזים", המנקים הכליות והכבד, ממריצים את מערכת העיכול ומפחיתים את רמות השומנים בדם. משרים כפית שורשים בכוס מים לילה שלם, מרתיחים בבוקר 10 דקות, מסננים ושותים. הטעם מר וניתן לשפרו בעזרת לימון.

ועכשיו התבלין הנחשב לפי העשבונאי הגלילי ל"בריא ביקום". למה הכוונה? לקצח. הוא צמח מטאבולי המקדם את מעבר הגלוקוז מהדם לתאים ומפחית את נזקי תזונה שומנית מדי. כותשים את הזרעים ומוסיפים לטחינה, לסלט, ליוגורט, אפילו למאפים מתוקים.

תבלינים

תבליניםצילום: הדס ניצן

תורת העשבים והזרעים עשירה ומגוונת מאוד ואי אפשר ללמוד אותה על רגל אחת, אז אסיים עם הקינמון. כיום מצרך בסיסי בכל מטבח. הוא נחשב למוריד רמות סוכר וכולסרטרול רע בדם. מערבבים רבע כפית קינמון טחון בכוס מים פושרים, ושותים 3 פעמים ביום. וכמובן אפשר להוסיף קינמון לתה ולכל מאפה תוצרת בית.

אם התעסקות בחליטות והרתחות לא בשבילכם, כדאי שתדעו שבסניפי רשת ביגה, החלו להגיש בימים אלה סדרת משקאות התורמים לניקוי רעלים בגוף. הם מתבססים על מים פלוס ירקות ופירות, כולל ג'ינג'ר, סלק, עלי תרד, פטרוזיליה, עלי מנגולד, גזר ועוד. ואפשר לבקש שיוסיפו להם אצות ספירולינה, זרעי צ'יה ופשתן ועוד. גם רשת קפה גרג הצטרפה לאופנת הבריאות החורפי והשיקה באחרונה חליטות תה ללא קופאין תוצרת חברת "תה יזרעאל". יש 7 סוגים כולל חליטה עם מרווה, זוטה לבנה, נענע, מיורן ועלי ורדים.

תה אורגני

תה אורגניצילום: יח"צ

אופנה כידוע היא וירוס מדבק, והפעם וירוס בריאות חיובי. כך למשל רשת שופרסל השיקה סדרה חדשה של אריזות תה אורגני במותג טולסי. יש מבחר המתבסס על עלי טולסי, הנחשבים ל"מזון על" בתוספת ליקוריץ או לימון וג'ינג'ר, כורכום או רימון ירוק. וגם מותג התה פומפדור, אחד המוכרים בעולם, מציע בימים אלה חליטות עלים או ניצנים של שיח הקמליה הסינית, המכונה גם צמח התה, לצד תה ירוק (בשישה טעמים שונים כמו לימונית ותות, קמומיל ומנטה, תפוז וג'ינג'ר), ו-7 חליטות ובהן מנטה בטעם לימון. בפומפדור ציידו אותי ברשימה של סגולות סוגי התה. למשל שתה ג'ינג'ר מונע בחילות ומגביר שריפת קלוריות. תה שומר מקל על הפרעות עיכול. טוב גם לשטיפת עיניים דלוקות. תה קמומיל מרגיע לחצים, תה נענע טוב לכאבים ותה לואיזה מסייע בין היתר בהורדת חום.

והנה תופעה חדשה בארץ בתחום צמחי המרפא: סקולנט דמוי קקטוס. ב"חוות הקקטוסים" במושב תלמי יוסף אומרים שאם מוסיפים קפסולות או כמוסות המיוצרות מהצמח הזה הנקרא "הודיה פרביפלורה" (מאושר על ידי משרד הבריאות הישראלי), אפשר בהדרגה להיגמל מאכילת יתר וזאת בזכות חומר פעיל שיש בו, המחליף את הגלוקוז ומתפקד כסוג של סוכר. משווקת את התוסף הזה חברת הודיהפארמה. גם האלוורה הוא צמח מסוג סקולנט ולצד סגולותיו המפורסמות בתחום העור, מסתבר שניתן להפיק ממנו משקאות המסייעים בבעיות עיכול.

הודיה

הודיהצילום: יח"צ

מסקולנטים, מעבר טבעי לצברים. פרי הצבר האדום נכנס גם כן לרשימת "מזונות העל" ("סופר פוד"), ובחוות "צברי אורלי" (השוכנת ליד דימונה), מפיקים ממנו אבקה שפותחה ומוגנת ע"י פטנט, המאזנת סוכר ועודף כולסטרול רע בדם, ומסייעת במחלות מעיים, צרבות, כיבים ועוד. מאז אמצע אוקטובר ניתן למצוא אותה ברשתות השיווק ובאתר החווה. לפרטים נוספים: 058-4707070

גם דוכני הפרי העונתי תורמים לאיזון הבריאותי. למשל הקיווי הצהוב  שעכשיו זו העונה שלו. מגדלים אותו בגליל, ולמרבה הצער מוכרים אותו במרכז הארץ במחירים גבוהים. אבל אנחנו עוסקים עכשיו בערכים שמעבר לעלויות, ומה שהתגלה במחקרים זה שבקיווי יש אחוז גבוה יותר של ויטמין C  מאשר בתפוזים, ושפרי אחד ביום מספק לגברים 98% מהתצרוכת היומית המומלצת של הוויטמין הזה הנחשב למסייע במניעת הצטננות, ו-124% מהתצרוכת היומית של נשים. בנוסף יש בקיווי קלציום בכמות המשתווה ל-1/3 כוס חלב (חשוב למי שנמנעים מחלב ומוצריו), כמות גבוהה של חומצה פולית ושל סיבים. חלי ממן, מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא, מוסיפה שהקיווי הוא "אחד מהפירות העשירים ביותר בוויטמין E". גלילת שלגי, המנחה סדנאות לאכילה בריאה מוסיפה עוד מחמאה לשלל יתרונותיו: "הוא נמצא בקטגוריה נמוכה של ערך גליקמי, כלומר הוא לא מעלה את רמת הסוכר בדם במהירות".

המומלץ האחרון שלי היום הוא החלבון. איזון בריאות תלוי גם בתנועה ולא רק באכילה. וכאשר מגבירים פעילות (ריצה או הליכה, שחיה או התעמלות), חשוב לצרוך יותר חלבונים. שתי התוספות הרלוונטיות לצורך הזה הן אבקת החלבונים פרומקס (PROMAX) של הרבלייף, המיוצרת במיוחד עבור ספורטאים ומי שעוסק בפעילות גופנית גבוהה, וה"יופלה GO", יוגורט חדש של תנובה המכיל 20 גרם חלבון בגביע, כמות גבוהה בהרבה מאשר ביופלה רגיל.