נסיעת מבחן - פורד קוגה

למרות שהוא בין הוותיקים בקטגוריית הג'יפונים הלוהטת, פורד קוגה הוא ג'יפון אנונימי ומאופק – האם יש לו עדיין מה להציע מול המתחרים החדשים?

חדשות כיפה מוטי שטרן 03/05/18 10:31 יח באייר התשעח

נסיעת מבחן - פורד קוגה
פורד קוגה, צילום: מוטי שטרן

פורד קוגה הוא אחד הג'יפונים העממיים האנונימיים והנדירים בכבישי ישראל. מסע הפרסום שלו זכור בעיקר בזכות הדגש שניתן בפרסומת לפתיחת תא המטען באמצעות הרגל...

למרות מנוע 1.6 טורבו חזק והנעת 4X4 וקמפיין בולט – לא הרבה יחידות ממנו עלו על הכביש.
בנוסף לכך, העיצוב הסולידי המזכיר את הפוקוס שהייתה פופולארית מאוד באותה תקופה (במיוחד בגרסת הסטיישן) – לא סייעו למכירות.
שנתיים אחר כך הציעה קיה את גרסת ה- 1.6 הבסיסית של הספורטאז' וקבעה מחיר כניסה נמוך לג'יפונים קומפקטיים, יונדאי טוסון וניסאן קשקאי הציגו גם הם גרסאות כניסה מוזלות.
ב- 2015 הצטמק נפח מנוע הטורבו ב-100 סמ"ק ל-1.5 ליטר והיבואן – דלק מוטורס הציע את הקוגה גם עם הנעה קדמית ו-4 גרסאות גימור כאשר גרסת הטרנד הבסיסית במחיר 143,900 ₪ מיועדת להתחרות בגרסאות הבסיס של הספורטאז והטוסון.
רכב המבחן היה עם הנעה קדמית וברמת הגימור השלישית מתוך ארבע – Titanium ומחירו 159,900 ₪.

פורד קוגה עם פוקוס המוכר והנפוץ

פורד קוגה עם פוקוס המוכר והנפוץצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

הפוקוס בעיצוב החיצוני של מתיחות הפנים בדגמי פורד השונים הוא בחזית, כך היה במתיחת הפנים של הפוקוס בדור השני והשלישי, בפיאסטה וכך גם בקוגה... לפני מתיחת הפנים הקוגה היתה נראית כפוקוס מוגבהת וגדולה ובמתיחת הפנים הגריל הפך לבולט, משושה ועתיר כרום ומזכיר והופך את הקוגה לאדג' מוקטנת...
עיצוב הקוגה סולידי (בקטגוריית הג'יפונים בה העיצוב הוא משמעותי – לא בטוח שזה יתרון... בעיניי, זהו יתרון) ומרובע ועם מרווח גחון של כמעט 20 ס"מ מכובדים וגובה כולל 171.3 ס"מ מזכיר רכבי פנאי מקטגוריות גבוהות יותר.
מסילות גגון כסופות, פלסטיק שחור בתחתית המרכב, קשתות גלגלים בולטות עם סף פלסטיק שחור ועיצוב תחתית הפגושים בדומה למגניי גחון כסופים תורמים לאווירת הפנאי – שטח של הקוגה ובסך הכל מתקבל רכב נאה אך לא בולט.

עיצובי חיצוני סולידי, הגובה יוצר רושם של רכב השייך לקטגוריה גבוה יותר

עיצובי חיצוני סולידי, הגובה יוצר רושם של רכב השייך לקטגוריה גבוה יותרצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב פנימי ואבזור

פתיחת הדלת תחשוף תא נוסעים מוכר לכל בוגר הדור השלישי של הפוקוס – לפני 5 שנים זו הייתה מחמאה, אך הזמן עושה את שלו ולמרות האיכות הטובה של חומרי הגלם והאבזור העשיר - כיום תא הנוסעים נראה מיושן...
הנדסת האנוש טובה וקל להתמצא בכל מערכות הרכב, ולמרות שהצבע הבולט בתא הנוסעים הוא אפור כהה – החלונות הגדולים (והגג הפנוראמי) מכניסים הרבה אור לתא הנוסעים והופכים את השהיה בו לנעימה.
המרווח במושבים הקדמיים ובספסל האחורי מצויין (אפילו עם הגג הפנוראמי) וברכב המבחן למושב הנהג יש כיוונון חשמלי ולנוסע כיוונון גובה וקשיחות משענת הגב. ניתן גם לקבוע לשנות את זווית של שני חלקי המושב האחורי בנפרד.
כבר ברמת האבזור הבסיסית – טרנד (143,400 ₪) יש בלם יד חשמלי, מנופי העברת הילוכים בהגה ובקרת אקלים מפוצלת. גרסת טרנד X (148,900 ₪) מוסיפה מערכת מולטימדיה Android בהתקנה מקומית  (שתפעולה תוך כדי נסיעה לא נוח), קיפול חשמלי למראות וחיישני גשם ותאורה.
גרסת טיטאניום (159,900 ₪ - רכב המבחן) מוסיפה גג פנוראמי חשמלי, פתיחה חשמלית לתא המטען (לא, לא עם הרגל) תאורת אווירה עדינה ומערכת מולטימדיה SYNC מקורית של פורד עם ממשק Android Auto / Apple CarPlay הכוללת מצלמת רוורס. גרסת האבזור טיטאניום X (174,900 ₪ להנעה קדמית ו- 189,900 ₪ להנעה כפולה) הבכירה מוסיפה מפתח חכם, פתיחה עם הרגל לתא המטען (סופסוף...), מגשים מתקפלים בגב המושבים הקדמיים וריפודי עור.
בכל רמות האבזור 7 כריות אוויר. ברמת טרנד אבזור הבטיחות כולל רק MobilEye, בטרנד X מתווספים בלימה אוטונומית, בקרה ותיקון סטיה מנתיב והחלפת אור דרך וגבוה אוטומטית, רמת האבזור טיטאניום מוסיפה ניטור רכב בשטח מת במראות ובקרת תנועה בנסיעה לאחור וגרסת טיטאניום X 4X4 מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית.
לדעתי, חוסר האבזור הבטיחותי בגרסת טרנד הבסיסית הופך אותה ללא רלוונטית, בגרסת טרנד X מפריעה בעיקר המולטימדיה המקומית ורק גרסאות הטיטאניום מציעות אבזור בטיחות ונוחות עשירים למדי.

תא נוסעים המוכר לכל בוגר פוקוס, מרווח, מאובזר בגג פנורמי ופתיחה חשמלית לתא המטען, אך כבר מתיישן

תא נוסעים המוכר לכל בוגר פוקוס, מרווח, מאובזר בגג פנורמי ופתיחה חשמלית לתא המטען, אך כבר מתיישןצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

לקוגה מנוע טורבו בנזין חזק בנפח 1,500 סמ"ק בעל הספק של 182 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ המתקבל כבר ב- 1,500 סל"ד, למרות משקלו העצמי הגבוה (1,615 ק"ג) – לקוגה ביצועים מצויינים ועם תאוצה של 9.9 שניות למאה קמ"ש, לנהג יש כוח זמין תמיד והאצות ועקיפות מתבצעות בקלילות וללא מאמץ.
הכוח מועבר לגלגלים באמצעות תיבת הילוכים פלנטרית בת 6 הילוכים. תפעול התיבה נעים וחלק.
פורד צברה מוניטין רב בתכנון שלדות המעניקות הנאה מנהיגה לצד נוחות נסיעה גבוהה – הקוגה איננו שונה וגם הוא נוח ומהנה מאוד לנהיגה, למרות גובהו הוא יציב בסיבובים, ובכבישים ישרים הוא מהיר ונוח, מעבר על פסי האטה ומפגעים עירוניים מתבצע כמעט ללא טלטול הרכב – ממש תענוג...
רכב עם מנוע טורבו יוצר ציפייה לצריכת דלק נמוכה – אך הקוגה, לא מצטיין בהיבט זה – צריכת הדלק היתה גבוהה ובנסיעה מעורבת (בינעירונית במזג אוויר קשה ופקקי הכניסה והיציאה מתל אביב) עמדה על נתון מאכזב של 9 ק"מ לליטר.

יחידת הנעה חזקה אך לא חסכונית מאפשרת נסיעה נוחה

יחידת הנעה חזקה אך לא חסכונית מאפשרת נסיעה נוחה צילום: מוטי שטרן

 

סיכום

פורד קוגה הוא מתמודד אנונימי עם עיצוב סולידי בקטגוריית רכב בה לעיצוב מוחצן חשיבות גבוהה.
הוא מציע מנוע חזק וגמיש, נוחות גבוהה ותא נוסעים מרווח , איכותי ונוח אך כבר מיושן.
על גרסת הטרנד הייתי מוותר בעיקר בגלל מחסור באבזור בטיחות, גרסת הטרנד X סבירה, אך בגלל מערכת המולטימדיה בהתקנה מקומית – הייתי נמנע גם ממנה.
גרסת הטיטאניום שעולה 159,900 ₪ מציעה אבזור בטיחות מצויין, אבזור נוחות עשיר (גג פנוראמי ופתיחה חשמלית לתא המטען) במחיר המציב אותו מול גרסת 2 ליטר OpenSky של הטוסון שעולה 156,900 ₪ וגרסת ה- 2 ליטר Urban Top של הטוסון שעולה 153,900 ₪ - אך לשתיהן יש יחידת כוח חלשה המציעה ביצועים פחות טובים וצריכת דלק זהה.
מאמין שניתן להתמקח על מחיר הקוגה ולהורידו לרמת המתחרים ולקבל תמורה עדיפה במרווח, באיכות הנסיעה, באבזור ובעיקר ביחידת ההנעה העדיפה.
אם אתם לא נוסעים הרבה ומעוניינים ברכב נוח, מרווח שקל לצאת ולהיכנס ממנו – הכניסו את הקוגה לרשימת הרכבים שתבדקו לפני הרכישה.

 

לכל ביקורות הרכב של מוטי שטרן!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן