ביקורת רכב - מאזדה 3 משפחתית

לאחר שבחן ג'יפונים שונים – מוטי שטרן בדק איך מאזדה 3 המשפחתית מתמודדת מולם.

חדשות כיפה מוטי שטרן 14/03/18 12:35 כז באדר התשעח

ביקורת רכב - מאזדה 3 משפחתית
מאזדה 3, צילום: מוטי שטרן

בסוף 2014 הוצע קיה ספורטאז 1,600 סמ"ק במחיר הגבוה בכמה אלפי שקלים בלבד ממחירה של מכונית משפחתית, בעקבותיו הציעו המתחרים גרסאות מוזלות עם מנועי 1,600 סמ"ק או 1,200 טורבו בטווח מחירים דומה.
משווקי המכוניות המשפחתיות הגיבו למהלך בשיפור המפרט או התעלמות תוך ידיעה שבציי הרכב השמרנים יחסית – הג'יפונים הבסיסיים נתפשים כמנקרי עיניים ולא מוצעים לעובדים...
כדי להגדיל את האטרקטיביות של מאזדה 3 המשפחתית מול גרסאות הבסיס של הג'יפונים הוחלפה הגרסה הבסיסית Active  1,500 סמ"ק ב- Sport 2,000 סמ"ק ובמסגרתה שודרג גם אבזור הבטיחות והנוחות.
לאחרונה יצאה דלק מוטורס יבואנית מאזדה בקמפיין למאזדה 3, בו מראים כיצד לקוחות הג'יפונים הבסיסיים מוכנים להתפשר על מנוע חלש או אבזור בטיחות מופחת לטובת הפוזה הגבוהה לעומת מאזדה 3 המשפחתית המאובזרת והחזקה.
זוהי הזדמנות טובה לקחת למבחן את המכונית שמאז הצגת הדור הראשון ב-2003 נתפסת כספורטיבית ומהנה לנהיגה ולראות האם 15 שנה מאוחר יותר היא שומרת על תדמיתה...
מאזדה 3 מוצעת בשלוש רמות אבזור: ספורט, קומפורט (המוצעת גם עם מנוע 1,500 סמ"ק) ופרימיום במרכב סדאן והאצ'בק, רכב המבחן היה ברמת האבזור הגבוהה פרימיום במרכב סדאן שמחירו 143,000 ₪.

 מאזדה 3 בדור השלישי משתפרת ושומרת על המסורת

מאזדה 3 בדור השלישי משתפרת ושומרת על המסורתצילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

הלאנטיס המרובעת הוחלפה במאזדה 3 שהציעה  בדור הראשון עיצוב עגלגל וספורטיבי Zoom-Zoom במבנה שתי קופסאות וחצי הדור השני היווה מתיחת פנים מורחבת (מכלולי ההנעה לא שונו) והדור השלישי המשווק מ-2014 שומר על מאפייני הדורות הקודמים ומציג קפיצת דרך משמעותית ביחידת ההנעה, בעיצוב, באבזור ובאיכות.
בזכות מכסה מנוע מוארך, בסיס גלגלים של 270 ס"מ, מכסה תא מטען קצר וקו חלונות גבוה בחלון הצד האחורי – למאזדה צללית ספורטיבית (KODO במאזדאית), חישוקי ה-18 אינץ' הסטנדרטיים בכל הגרסות תורמים גם הם למראה הספורטיבי.
מכסה המנוע הארוך מסתיים בגריל אנכי גדול בצורת חצי מתומן התחום בפס כסף המשתלב עם פנסי ה-LED הצרים (לוחית הרישוי במרכז הגריל קצת פוגמת במראה).

עיצוב ספורטבי ומוקפד

עיצוב ספורטבי ומוקפדצילום: מוטי שטרן


עיצוב פנימי ואבזור

רכב המבחן ברמת האבזזור פרימיום בהחלט מזכיר רכבי פרימיום: מושבי העור הבהירים ודיפונים תואמים בדלתות, חוגת תפעול מערכת המולטימדיה, מסך מולטימדיה צף ועיצוב מוקפד לסביבת הנהג מזכירים רכבי יוקרה...רשימת האבזור בדגם הספורט הבסיסי עשירה וכוללת מערכת מולטימדיה המתופעלת באמצעות חוגה ליד בורר ההילוכים ומסך מגע (המנוטרל בזמן נסיעה), בקרת אקלים מפוצלת, הנעה בכפתור, משענות יד קדמית ואחורית, חיישני גשם ותאורה, מראה מרכזית עם עמעום אוטומטי ומצלמת רוורס מעולה. בדגם הקומפורט נוסף שיקוף המהירות על השמשה ובדגם הפרימיום מתווספים גג שמש ופתיחה ונעילה ללא מפתח.
אבזור הבטיחות בדגם הספורט כולל 6 כריות אוויר, בקרת סטייה מנתיב ומערכת בלימה אוטונומית, בדגמי הקומפורט והפרימיום גם תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב.
תחושת ה- Zoom-Zoom הספורטיבית ממשיכה פנימה לסביבת הנהג, מנופים להעברת הילוכים מההגה ומתג הספורט הכסוף לפני תיבת ההילוכים בולט ומזמין. במרכז לוח השעונים שעון סל"ד גדול ובתוכו מד מהירות דיגיטלי.
איכות החומרים מעולה ובמיוחד כפתורי בקרת האקלים ותפעול המולטימדיה בהם משולבת מתכת.
למרות בסיס גלגלים של 270 ס"מ תא הנוסעים איננו מהמרווחים בקבוצת המשפחתיות ובמיוחד לא בגרסת הפרימיום המצוידת בגג שמש הגוזל כמה ס"מ ממרווח הראש.
המושב האחורי מרווח אך ממוקם נמוך וביחד עם קו חלונות גבוה ילדים יחושו בו לא בנוח.
תא המטען בנפח 414 ליטר וקשה לנצל את מלוא נפחו בגלל פתח קטן יחסית.

תא הנוסעים איכותי ומוקפד ורשימת אבזור עשירה

תא הנוסעים איכותי ומוקפד ורשימת אבזור עשירהצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

למאזדה מוניטין אמינות מכובד ובזמן שמתחרותיה שינו את מכלולי ההנעה – במאזדה אימצו את טכנולוגייתSkyActive  במסגרתה שופרו המנוע האטמוספרי ותיבת ההילוכים הפלנטארית.
יחידת ההנעה כוללת מנוע ה-2,000 סמ"ק המפיק 165 כ"ס ו-21.4 קג"מ המושג ב-4,000 סל"ד ותיבת הילוכים בעלת 6 הילוכים.
היציאה מהמקום זריזה והקצב המהיר נמשך לאורך הנסיעה כאשר רק רעשי כביש במהירויות גבוהות נשמעים בתא הנוסעים.
ברוב הרכבים מתג הספורט ממוקם בתיבת ההילוכים, אך במאזדה מתג הספורט הבולט ממוקם לפני תיבת ההילוכים ומזמין את הפעלתו... וכשמפעילים אותו – הרכב מקבל זריקת מרץ: תגובות הדוושה הופעות למהירות יותר, ההילוכים עוברים מאוחר יותר וההגה הופך לחד ומדוייק, ממש כיף לנהוג במאזדה במצב הספורט. אם זה לא מספיק – המצב הידני של תיבת ההילוכים הוא עצמאי וההילוך הנבחר נשמר לפי בחירת הנהג. בכביש המפותל הרכב נשאר דבוק לכביש גם במהירויות גבוהות ומעניק תחושת בטחון גבוהה לנהג.
צריכת הדלק הממוצעת כשחלק ניכר מהזמן הרכב היה במצב ספורט היתה כ-13 ק"מ לליטר ובנהיגה רגועה יותר סביר להניח שתשתפר.

 

סיכום

אומנם תא הנוסעים והמטען של המאזדה 3 אינם המרווחים ביותר בקטגוריה ותנוחת הישיבה נמוכה מזו שבג'יפון בסיסי – אך יחידת הנעה חזקה, התנהגות כביש מעולה, אבזור נוחות ובטיחות עשיר ותא נוסעים באיכות גבוהה (חומרים ותפעול מולטימדיה ע"י חוגה) כבר ברמת האבזור הבסיסית ספורט מעניקים ל-3 יתרונות ייחודיים בקבוצת המכוניות המשפחתיות לצד מוניטין אמינות טוב ומוכח.
אם אתם שומרים אמונים למכונית המשפחתית – מאזדה 3 היא אחת מהמועמדות השוות בדיקה.

פחות מרווחת אך מנוע חזק ואבזור בטיחות כבר בגרסת ספורט הבסיסית

פחות מרווחת אך מנוע חזק ואבזור בטיחות כבר בגרסת ספורט הבסיסיתצילום: מוטי שטרן

 

תודה לרפי סימקינס ושושי ברודמן שעזרו לי בהפקת הצילומים עם המאזדה 3 שלהם לדורותיה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן