הסוף לאקנה: כך תיפטרו מהפצעונים תוך חודשים ספורים

מתבגרים רבים סובלים מפצעונים בגילאי ההתבגרות ועד גיל מאוחר יותר. ד"ר מוניקה אלמן, מומחית ברפואת עור ואסתטיקה, מספקת טיפים להתמודדות עם אקנה ביעילות המירבית

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/05/23 13:33 יז באייר התשפג

הסוף לאקנה: כך תיפטרו מהפצעונים תוך חודשים ספורים
צילום: shutterstock

אקנה היא מחלה דלקתית של העור הנגרמת על ידי חיידק, ואין לה גיל. המחלה פוגעת ב-80% מהמתבגרים. הסימנים הראשונים למחלה מופיעים בגיל 10  ויכולים להימשך עד גיל 70. פצעי האקנה יכולים לגרום לצלקות בעור הפנים, צוואר, חזה, גב ועכוז, וזאת כתוצאה מדלקת כרונית בבלוטות החלב וירידה ביכולת של מערכת החיסונית לריפוי פצעים. תופעות הלוואי העיקריות של המחלה הן בעיות  עור אסתטיות, מלוות באפיזודות נפשיות וריחוק וחברתי.

גורמי המחלה הם רקע תורשתי, שינויים הורמונליים, מתח נפשי רב, חיטוט בעור הגורם להעמקה של הפצעים ובהמשך של הצלקות, עבודה בתעשייה של מוצרי עור, שמנים, דלקים, חום במטבח כמו אפייה, קוסמטיקה שאינה מתאימה, מזג אוויר: חום כבד, לחות ושינויי טמפרטורה קיצוניים.

הקדימו תרופה למכה

עם הופעת הפצעונים הראשונים רצוי וכדאי להגיע לבדיקה אצל רופא עור מומחה. העור המודלק, הפצעים והצלקות עלולים להשפיע מאוד על הסובל מהם. רבים מבני הנוער אינם מודעים לעובדה כי ניתן לדכא את המחלה, בסיוע של רופא עור וצוות מיומן. הטיפול מתאים לבני נוער וגם למבוגרים, וניתן לחלק אותו לקל, בינוני, קשה, וקשה מאד.

לאחר האבחון הרפואי, מורכבת תכנית טיפול: רפואי, קוסמטי, פוטו תרפיה וטכנולוגיות משולבות של לייזר, גלי רדיו, פיקסל, טיפול דרמו לימפטי. בטיפול הקוסמטי, ידני או טכנולוגי, עוברים טיפול ניקוי ראשוני על ידי קוסמטיקאית מומחית. לאחר מכן, טיפול דרמו לימפטי שעוזר לפנות את התהליך הדלקתי. בהמשך משלבים טיפול פוטו-תרפיה שנעשה באמצעות קרני אור שמטפל באזורים הנגועים.  הטיפול מורכב ומשלב טכנולוגיה ויד אדם, לכן צורך זמן ומשאבים. המון רגש מעורב במחלה ובטיפול, לכן יש צורך בסבלנות והתמדה להגיע לתוצאות טובות. הרופא מלווה את הטיפול ומגיב על פי הצורך במהלך 3 חודשי טיפול.

צילום: דני גולן

לטיפול יש גם חסרונות

האקנה הינה תופעה כרונית, המאופיינת בהתפרצויות על רקע מתח נפשי, שינויים אקלימיים, טיפול קוסמטי או חטטת ושינויים הורמונליים. מסיבה זו ייתכן, כי למרות שהטיפול הצליח בטווח הקצר, בטווח הארוך התופעה עלולה לחזור, ברמה כזו או אחרת, ואז יהיה צורך לחזור ולטפל טיפולים נוספים.

טיפים לטיפול באקנה

  1. לא לייבש את העור יתר על המידה על-ידי חומרים מקלפים.
  2. למרוח קרם לחות נטול שומן, ועליו מייק-אפ.
  3. להימנע מחומרי בישום באזורים דלקתיים.
  4. אפשר להתאפר, אך מומלץ להסיר את האיפור באמצעות מטלית לחה ועליה חלב פנים. לא לשפשף את העור. מומלץ לשטוף עם מים פושרים ולתת למים להתייבש ללא ניגוב.

צילום: דני גולן