כדאי שתדעו: יש משקפי שמש שעלולות להזיק לעיניים

השמש חמה ומלטפת, אך עלולה גם לסנוור ולגרום נזק לעיניים. אורטל סבג, מנהלת חטיבת מחקרים CooperVision, מעניקה לנו טיפים לשמירה על בריאות העיניים בימים החמים

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/05/23 13:00 י באייר התשפג

כדאי שתדעו: יש משקפי שמש שעלולות להזיק לעיניים
צילום: shutterstock

הקיץ הישראלי אולי מתעכב במספר ימים השנה, אך ברור שזאת רק שאלה של זמן עד שהטמפרטורות יאמירו לגבהים חדשים ויתנו את אותותיהם על בריאות העיניים. לפני שהקיץ מגיע באופן סופי, חשוב לדעת מספר דברים שיסייעו לכם לשמור על העיניים שלכם מפני השמש החמה והמסנוורת.

משקפי שמש כהות עלולות להזיק לעיניים

דווקא בשל העובדה שמשקפי השמש הפכו לפריט אופנתי רבים נוטים לשכוח את החשיבות שלהם בשמירה על בריאות העין. בעוד שבשנים האחרונות צצו משקפי שמש אופנתיים עם עדשות כחולות, וורודות או ירוקות, כדאי לדעת שהם לא בהכרח מגנים על בריאות העין פחות טוב מהמשקפיים הכהים. דווקא עדשה מאיכות ירודה בצבע כהה היא בעלת פוטנציאל הנזק הגבוה ביותר, מאחר ועדשות כהות גורמות לאישוני העיניים להתרחב ולספוג יותר קרינה מזיקה.

על מנת להיות בטוחים שמשקפי השמש שרכשתם אכן מגנים על העין ולא רק מקשטים את הפנים, חשוב לוודא שקיימת הגנה מלאה (בשיעור של 100%-99%) מפני קרניים מסוג UVA ו־UVB, עם העדפה למשקפיים גדולים המגנים על העיניים גם מהצדדים. בעת שהיה בשמש מומלץ לחזק את הגנת המשקפיים גם בכובע רחב שוליים המספק שכבת הגנה נוספת לעיניים ולעור הפנים.

צילום: shutterstock

איך לשמור על לחות העין גם תחת המזגן?

הקיץ הישראלי מביא איתו את השימוש התמידי במזגנים ומאווררים. למרות שבלי ההמצאות האלו הקיץ היה בלתי נסבל, השימוש במזגן ובמאוורר מביא פעמים רבות לייבוש וגירוי העיניים. מומלץ לכבות את המאוורר והמזגן ולאפשר לעיניים לנוח לפחות בשעות הערב או הלילה. במידה והחום קיצוני ואין מנוס מלהשאיר את הקירור פועל, ניתן לכוון את משב הרוח רחוק מאזור הפנים על ידי הזזת תריסי המזגן או ראש המאוורר, דבר שחשוב במיוחד בשעת נהיגה ברכב בה המזגן במרחק זעום מן העיניים.

הבילוי הבטוח לבריאות העיניים הוא דווקא הים

בין המזגנים לבין הכלור שבבריכות, הבילוי הקיצי הכי בטוח לבריאות העין הוא דווקא רחצה בים. למרות שמי ים יכולים לשרוף במגע עם העיניים, הם נחשבים לאחד מהחומרים הטבעיים הכי שימושיים בעולם הרפואה בכל הקשור לטיפול בעיניים. מי המלח מעודדים ייצור דמעות, שעוזרות לנקות את העין ולהחזיר אותה למצבה התקין. במידה והכאב ממש מפריע, ניתן לשטוף את העיניים במים מתוקים.

אך לא כולם אוהבים להתרחץ בים. אם אתם יותר טיפוסים של בריכה מאשר של ים, אתם בטח מכירים התחושה של מי הכלור כאשר אלו באים במגע עם העיניים: דבר המייצר חוסר נעימות ואף כאב, צריבה, גרוד ואדמומיות. הדרך הבטוחה להימנע מהכאבים הללו היא הרכבת משקפות שחייה. במידה ואלו לא בנמצא יש לשטוף את העיניים במים נקיים מיד לאחר הרחצה, ובמידה והתופעות אינן נרגעות מומלץ להמשיך טיפול בתמיסת מלח (סליין).

צילום: shutterstock

האם מותר להיכנס לים עם עדשות מגע?

במשך שנים נחשבה השחייה בים ובבריכה עם עדשות לטאבו בשל החשש מזיהום של העדשה מהחיידקים והבקטריות שבמים באופן שעשוי להביא לדלקות עיניים ולזיהומים אחרים. יחד עם זאת, עדשות מגע רכות וחד פעמיות שיצאו לשוק בשנים האחרונות הביאו בשורה של ממש למרכיבי העדשות. חשוב להקפיד להרכיב אותן במהלך השחייה יחד עם משקפת אטומה ולזרוק את העדשות לאחר היציאה מן המים ולהחליף לעדשות חדשות.

אחד הפתרונות היותר מתקדמים בעולם עדשות המגע הוא בעזרת עדשות מגע קשות המתקנות את הראייה במהלך הלילה, כך שבמהלך היום אין צורך להרכיב משקפיים או עדשות מגע. לשחיינים ביניכן זו יכולה להיות הזדמנות של ממש.