שאל את הרב | האם נשים יכולות ללבוש מכנסיים?

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מתייחסת לסוגיה שרווחת כבר שנים במגזר הדתי: נשים לובשות מכנסיים | הרב יובל שרלו הסביר את המקור והשיב: "ככל שמדובר במכנסיים שהם יותר מובהקים לנשים ויותר צנועים – צבע, רוחב וכדו' – יש יותר מקום להתיר אבל ישנם שיקולי פסיקה נוספים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/05/22 10:48 ז באייר התשפב

שאל את הרב | האם נשים יכולות ללבוש מכנסיים?
צילום: shutterstock

"התעניינו בשאלה האם מותר לאישה ללבוש מכנסיים? נאמר לנו שזה אסור משתי סיבות: א."לא תלבש אישה לבוש גבר". ב. ומשום שזה מושך תשומת לב. הנושא עדיין לא מובן לנו. אם יש איסור לא ללבוש בגדי גבר, אפשר לטעון שבעבר גם נשים וגם גברים לבשו שמלות. מלבד זאת, כיום יש מכנסיים המותאמות לנשים, שזכרים לא ילבשו אותן. ואם זה משום האיסור למשוך תשומת לב, כיום רוב הנשים לובשות מכנסיים ולכן זו לא תופעה שיודעת תשומת לב.

רצינו לשאול את הרב האם הוא יכול להתייחס למה שכתבנו ולהסביר לנו מדוע אם כן אין היתר לאישה ללבוש מכנסיים, או האם כיום למרות שהמציאות השתנתה, האם עדיין האיסור בתוקפו או עדיין האם האיסור מותר בתנאים מסוימים?". 

יש היגיון בטיעון שכיום מכנסיים אינם דווקא לבוש גברי

הרב יובל שרלו השיב: "סוגיית מכנסיים לבנות זכתה לאין ספור דיונים בספרות ההלכתית בת זמננו. תרבות המחלוקת בישראל, והעובדה שיש סברות ומקורות לכאן ולכאן הביאה לכך שיש עמדות שונות ומגוונות בנושא זה. אכתוב בקיצור את שנראה לי בסוגיה זו, אבל אתן צריכות לזכור כי יש עמדות אחרות, לכאן ולכאן:

א. פוסקי ההלכה קבעו שהאיסור הפורמלי של מכנסיים לבנות בנוי על שני מקורות יסוד. הראשון והידוע מכולם הוא אכן איסור "לא יהיה כלי גבר על אישה". המצווה הזו לא בהכרח קשורה לצניעות – היא קשורה לכך שההלכה מחייבת להבחין בין גברים ובין נשים, ולא לגרום לטשטוש ההבדלים ושמירת הפרדה מסוימת בין המינים בעצם הלבוש והזהות העצמית; השני, שהובא הרבה בדברי הפוסקים, הוא עצם החובה להתלבש בצניעות, ומכנסיים מדגישות את הרגליים.

צילום: shutterstock

ב. יש היגיון בטיעון שכיום מכנסיים אינם דווקא לבוש גברי, ונשים רבות מאוד לובשות מכנסיים. כנגד טיעון זה נאמרו דעות אחרות: ראשונה בהן היא שעדיין מכנסיים הוא לבוש מובהק של גברים ולא של נשים, ולכן האיסור עדיין תקף; שניה בהן היא שהמכנסיים נותרו לא צנועים, בעיקר כאשר הם מעוצבים בדרך זו.

ג. ככל שמדובר במכנסיים שהם יותר מובהקים לנשים ויותר צנועים – צבע, רוחב וכדו' – יש יותר מקום להתיר. ברם, כאן נכנסים שיקולי פסיקה נוספים, ובעיקר האם אכן זה ייתחם בתחום המכנסיים המובהקות לנשים, או שמכאן ועד מכנסיים גבריים לחלוטין המרחק קצר מידי – ואחריות הנשים ופוסקי ההלכה כאחד הוא לבנות את הגדר המונעת את ההתדרדרות". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן