מתעטפים ברחמים | מה הטלית שלך אומרת עליך?

ראש השנה הוא החג שמאופיין בעיקר בתפילות ובשהות ארוכה בבית הכנסת. כך, שלא משנה אם אתה לובש חולצה עם כתם או קמט סביר להניח שבכסות הטלית לא ישימו לב. אז כמה סוגי טליתות יש ומה הן אומרות עליך? משכן התכלת עושים סדר

חדשות כיפה דניאל וייס 06/09/21 16:39 כט באלול התשפא

מתעטפים ברחמים | מה הטלית שלך אומרת עליך?
צילום: דוד סנדרס

ראש השנה בפתח, אפשר לומר שאנחנו מתכוננים לחג הזה כחודש, ההכנות הרוחניות והגשמיות באות לידי ביטוי במהלך כל חודש אלול עד לתום החודש אז נציין את ראש השנה. ואיך נציין את החג? ארוחות? הן יגיעו, אחרי התפילות בבית הכנסת שמהוות את עיקר החג. בעצם, עיקרו של החג הוא בבית הכנסת, אליו למען האמת אנחנו עושים פחות הכנות גשמיות (האוכל לסעודות כמו גם הבגדים החדשים הם לגמרי לשלב של הבית) אבל מה עם ההכנות לשהות בבית הכנסת? את הטלית כיבסתם? גיהצתם? הלבנתם? זהו הלבוש שלכם ברוב שעות היום של ראש השנה, כדאי להשקיע גם בה. 

צילום: shutterstock

אז מה בעצם הטלית שלך אומרת עליך? מלבד העובדה שטלית מלוכלכת ודהויה היא דווקא סימן לשימוש ופז"ם וטלית שסימני הקיפול שלה נראים למרחוק מעידה על שימוש מועט, יש מגוון טליתות בבית הכנסת והן יכולות להעיד דבר או שניים על המתעטף בה. משכן התכלת, המפעל העולמי לייצור טליתות עושים לנו סדר בסוגי וצבעי הטליתות.

צילום: דוד סנדרס, משכן התכלת

הראשונה והמוכרת ביותר היא הטלית עם הפסים השחורים. היא נחשבת כטלית שמרנית. יתעטפו בה לרוב זקני השבט, הסבא או האבא המבוגר שמתאפיינים בשמרנותם. עוד סוג של אנשים שיתעטפו בטלית הם מי שמגיע לתפילה ללא טלית ולקח מגמ"ח הטליתות בבית הכנסת. לרוב הן שחורות על בד צהוב שמסמל את השימוש הרב בהן אבל את יתמותם מכביסה.

משכן התכלת

משכן התכלתצילום: דוד סנדרס

 גם הטלית הבאה, הלבנה כולה, ללא פסים וצבעים רקומים עליה יכולה להשתייך לקהל השמרני אבל לא בהכרח. מדובר בטליתות של גברים רוחניים יותר, ברסלברים או כאלו שמתחברים לרוחניות באופן גבוה ביותר ועל כן הטלית שלהם זכה ולבנה לחלוטין.

משכן התכלת

משכן התכלתצילום: דוד סנדרס

הטלית עם פסי התכלת היא טלית לבחורים צעירים, אצל האשכנזים הם חתנים צעירים אצל הספרדים שנוהגים להתעטף בטלית כבר מבר המצווה, ניתן לראות את הטליתות האלה, עם פסי התכלת המודרניים ועם נגיעות הסטייל הייחודי במניינים הצעירים ואפילו במנייני תנועות הנוער.

משכן התכלת

משכן התכלתצילום: דוד סנדרס

 הטלית עם פסי הכחול על גווניו השונים מתאימה מאוד דווקא לגברי דור הביניים, אלו שהתבגרו מטליתות צעירות ובהירות אבל פסים שחורים אראכים מידי עבורם. הגיוון בפסים הכחולים נותנים רעננות ואמירה אישית. מתאימה לבני ה40-50 שהחליטו להתחדש ולייחד את עצמם.

משכן התכלת

משכן התכלתצילום: דוד סנדרס

הטלית האחרונה כבר מזמן לא דבר חדש, אלה דגם מוכר כאשר הפסים הצבעוניים שמעטרים את הטלית אומרים המון על המתעטף בה, אבל לא בטוח שדווקא מה שרצה המתפלל להעיד על עצמו. כי ההחלטה לרכוש טלית כזאת מעידה על רצון להיות שונה, אחר, אולי אפילו עם קריצה הומוריסטית. בסוף הטלית הזאת נפוצה ומי שניסה להיות ייחודי מוצא את עצמו מתעטף בגווני הקשת הרחבים, אבל היי, אנחנו בטוחים שהבנות הקטנות שלו מעריכות את זה.