יצאתם לחל"ת? מה השלבים הבאים שצריך לעשות

משבר הקורונה הוציא מאות אלפי ישראלים משוק העבודה, ולראשונה לרבים מהם מדובר בתקופת אבטלה. מה על האזרחים לעשות מהרגע שבו יצאו לחופשה ללא תשלום. "כיפה" עושה סדר

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/20 07:50 כג באדר התשפ

יצאתם לחל"ת? מה השלבים הבאים שצריך לעשות
צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

מאות אלפי ישראלים יצאו לחופשות ללא תשלום, ולרבים זו הפעם הראשונה שהם מצטרפים למעגל האבטלה וזאת בשל משבר הקורונה. מדובר בתקופה רגישה ולכן ההנחיות, למה ניתן לעשות בתקופה זו, שונות מבדרך כלל. אז חשוב לנו לעשות לכם סדר.

שלב ראשון- יצאתם לחופשה ללא תשלום

כל עובד שכיר זכאי לדמי אבטלה אם הוא הוצא לחופשה ללא תשלום למשך‭ 30 ‬יום ומעלה. כעת כל עובד שעבודתו הופסקה בעקבות נגיף הקורונה, יהיה זכאי גם כן לדמי אבטלה. התנאים הללו לא תקפים לאדם הנמצא בבידוד של 14 יום, או מי שמשרתו צומצמה. במידה ויצאתם לחופשה ללא תשלום כפויה, אתם זכאים לדמי אבטלה מהיום בו יצאתם לחופשה ללא תשלום, גם אם לא נוצלו כל ימי החופשה שלכם.

שלב שני- ביטוח לאומי

הביטוח לאומי טוען שאין צורך להגיע לסניפים, ואפשר לבקש את דמי האבטלה שלכם באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי. יש כניסה מסיבית לאתר, וייתכן כי הוא לא יפעל כראוי, לכן כל אדם שיירשם עד ל-26.3 ייחשב לו כאילו נרשם כבר ב-15.3. במידה ולא הצלחתם להירשם תוכלו להגיש תביעה נגד ביטוח לאומי על דרישת קבלת דמי אבטלה, גם את התביעה ניתן לעשות באתר.

שלב שלישי- מדד דמי האבטלה

באתר הביטוח לאומי יש מחשבון שמודד לכם לכמה דמי אבטלה אתם זכאים. החישוב כולל- גיל ורמת הכנסה בחודשים האחרונים, במידה ועבדתם במקום אחד למעלה משנה, או במספר מקומות במשך שנה וחצי. ישנה גם התחשבות במצבכם המשפחתי ומספר הנפשות בבית, את דמי האבטלה תקבלו לתקופה של בין 50 יום ועד 175 יום, הכל בהתאם לזכאות שלכם.  

חשוב לציין: עובדים עצמאים אינם זכאים לדמי אבטלה. למעט עצמאיים במקצועות הבאים, שייתכן והם יהיו זכאים גם כן. מדובר בעיקר באנשי הוראה הכוללת מרצים, מדריכים ומורי דרך, הדבר נכון גם באמני תרבות למיניהם, שמקומות העבודה שלהם נסגרו.