בעיתוי חריג: S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל וזאת ברקע העימות מול איראן: "גידול משמעותי בסיכונים הגיאו-פוליטיים והביטחוניים במדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/04/24 08:48 יא בניסן התשפד

בעיתוי חריג: S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל
משרדי סוכנות הדירוג S&P, צילום: valerii eidlin,Shutterstock

ברקע המתיחות מול איראן, חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P Global Rating הודיעה במהלך הלילה (ו') על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה של "-AA" לרמה של "+A" עם תחזית שלילית. ההחלטה התקבלה בעיתוי חריג תוך סטייה מלוחות הזמנים שהוגדרו מראש ועוד בטרם התקיפה הישראלית נגד איראן.

"גידול משמעותי בסיכונים הגיאו-פוליטיים והביטחוניים במדינת ישראל"

חברת S&P נוהגת לעדכן את התחזית דירוג האשראי של המדינות במועדים קבועים מראש וחורגת מהם רק מסיבות מיוחדות. העדכון לדירוג האשראי הבא של ישראל היה אמור להתפרסם בחודש הבא הבא אך כאמור, הוא הוקדם "בשל הגידול המשמעותי בסיכונים הגיאו-פוליטיים והביטחוניים במדינת ישראל". לצד הורדת הדירוג בחברה הוסיפו תחזית שלילית והם מעריכים כי בעתיד תחול הורדה נוספת בדירוג.

סוכנות פיץ' החמירה את תחזית דירוג האשראי

כזכור, בתחילת החודש סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' (Fitch) הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה A+ והודיעה על הסרת "המעקב השלילי". עם זאת בחברה החמירו את תחזית דירוג האשראי מיציבה לשלילית. בין נימוקי החברה להחמרת התחזית נמנה "שילוב אי-הוודאות סביב ההתפתחות הפיסקלית וסביב משך המלחמה ועוצמתה, לרבות הסיכון להסלמה אזורית".

"עלולים להגביל את יכולתה של ישראל להפחית את החוב בעתיד"

בהודעת החברה צוין כי "החברה צופה לקפיצה ביחס החוב לתוצר בטווח הזמן הקרוב ולהוצאות צבאיות גבוהות יותר בהקשר של פוליטיקה פנימית שברירית וחוסר ודאות לגבי הסיכויים המאקרו כלכליים, שעלולים להגביל את יכולתה של ישראל להפחית את החוב בעתיד".

"הסלמה בקנה מידה גדול עלולה להביא להוצאה צבאית נוספת"

עוד הבהירו בחברה: "אף שזה אינו תרחיש הבסיס של החברה במסגרת החלטתה, הסלמה בקנה מידה גדול, בנוסף לפגיעה בחיי אדם, עלולה להביא להוצאה צבאית משמעותית נוספת, להרס של תשתיות, לשינוי מתמשך בסנטימנט הצריכה וההשקעה ובכך להוביל להרעה משמעותית במדדי האשראי של מדינת ישראל".