מחקר חדש "דרושה תכנית לאומית": הישראלים לא סוגרים את החודש - עצמאים נפגעים יותר

ארגון פעמונים מפרסם את המדד השנתי הבוחן מגמות כלכליות בחברה הישראלית והתוצאות מדאיגות: יותר נכנסים למינוס והחוסן הכלכלי נפגע. יותר ישראלים נמצאים במינוס ולא חוסכים לעתיד. ויש גם סכנות בטרנד צריכת המידע מהרשתות החברתיות

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 20/03/24 15:11 י באדר ב'

"דרושה תכנית לאומית": הישראלים לא סוגרים את החודש  - עצמאים נפגעים יותר
"צריך תוכנית לאומית", צילום: David Cohen,Flash90

מדד פעמונים לשנת 2023 מתפרסם היום (ד') בשולי כנס הארגון לחוסן כלכלי ומגלה מגמת ירידה עקבית ומדאיגה בחוסן הכלכלי של הישראלים גם השנה. מהמחקר עולה כי בעקבות המלחמה המצב החמיר וכי חוסנם הכלכלי של הישראלים נמצא במגמת ירידה, נכנסים יותר למינוס כדרך חיים וצורכים את הידע הפיננסי שהם מהרשתות החברתיות.

החמרה ביכולת לסגור את החודש

עוד עולה מהמחקר כי יותר ויותר ישראלים לא חוסכים לעתיד וכמעט מחצית מהאוכלוסייה דיווחה על עצמה כי חוותה בשנה האחרונה החמרה ביכולתם "לסגור את החודש". וביכולת ההחזר של המשכנתא. מנכ"ל פעמונים, צביקה גולדברג אומר על תוצאות המחקר: "אנחנו קוראים להנעת תוכנית לאומית, שתאפשר התמודדות רב-ממדית עם סוגיית ההתנהלות הכלכלית בחברה הישראלית. יש להרחיב ולהעמיק את שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים".

עצמאים נפגעים יותר משכירים

עצמאים נפגעים יותר משכירים צילום: פעמונים

העצמאים נפגעים יותר - המלחמה החמירה את המצב

על פי נתוני המחקר מצבם של בני זוג עצמאים קשה יותר מאשר אצל בני זוג שכירים. 53% מבני הזוג העצמאים יוכלו לשרוד פחות משלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסת המפרנס העיקרי, לעומת 39% כששני בני הזוג שכירים. המלחמה הוסיפה עוד על הקושי של עצמאים ו-62% דיווחו על פגיעה בתחושה הביטחון הכלכלי בעקבות המלחמה, לעומת 38% כששני בני הזוג שכירים.

סקטור נוסף שנפגע משמעותית עוד לפני המלחמה הוא זה של נוטלי המשכנתאות. מהמחקר עולה כי כרבע מהמשיבים חוו פגיעה ביכולת החזר המשכנתא, הן בשנה שקדמה למלחמה הן כתוצאה ממנה. הפגיעה שחוו הצעירים בני 34-21 גדולה באופן משמעותי יותר מאשר באוכלוסייה הכללית הן לפני המלחמה הן כתוצאה מהמלחמה. יותר עצמאים לא עומדים בהחזרי המשכנתא: 26% מהעצמאים דיווחו על פגיעה ביכולת להחזיר משכנתא כתוצאה מהמלחמה, מול 18% בשנה שקדמה למלחמה.

פגיעה ביכולת החזר המשכנתאות

פגיעה ביכולת החזר המשכנתאות צילום: פעמונים

רוב הישראלים צורכים ידע פיננסי ברשתות החברתיות

אחת התופעות המתרחבות בשנים האחרונות היא צריכת המידע שלנו ברשתות, מהמחקר של הארגון עולה כי דבר זה נכון גם לצריכת הידע הפיננסי של אזרחי המדינה שנשען יותר על הרשתות החברתיות. אוריינות פיננסית הוכרה ברמה העולמית כמיומנות ליבה לחיים במאה ה-21, החיונית להעצמה ולתמיכה ברווחתם הכלכלית של הפרט והחברה.

מהמחקר עולה כי 61% מהישראלים העידו שהם רוכשים את הידע הכלכלי שלהם באינטרנט או ברשתות חברתיות, זאת באופן לא מפוקח ובלי בקרה. 81% מהמשיבים הביעו דעתם שיש ללמד חינוך פיננסי במערכת החינוך העל-יסודית.