מילואימניקים, מתכננים להשקיע את כספי המענק? 5 דברים שאתם חייבים לדעת

עשרות אלפי חיילי המילואים שעזבו הכל על מנת להגן על המדינה יקבלו בקרוב את המענק הגדול, שעשוי להגיע גם לכמה עשרות אלפי שקלים. בראיון ל"חדשות כיפה", יועץ ההשקעות אביתר דימרי עושה סדר למי שרוצה להשקיע את הכספים: "פיזור השקעות זה חובה ולא רשות"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 25/02/24 14:22 טז באדר א'

מילואימניקים, מתכננים להשקיע את כספי המענק? 5 דברים שאתם חייבים לדעת
רוצים להשקיע את הכסף?, צילום: Nati Shohat,Flash90

תוכנית הפיצוי של הממשלה לאנשי המילואים עתידה להעניק להם בחודש מאי הקרוב מענק שאצל חלק מהחיילים יוכל להגיע לסכומים גדולים של אלפי שקלים. במיוחד עבור מי שעתידים לקבל את המענק ומעוניינים להשקיע אותו או את חלקו אך אין להם מושג מה לעשות, החלטנו לעשות סדר ולהסביר את הדברים בצורה הפשוטה ביותר.

בראיון ל"חדשות כיפה" נותן אביתר דימרי, מתכנן פיננסי CFP ושותף בחברת Triplan, מספר המלצות למשקיע המתחיל, את הדברים שאתם חייבים לעשות וגם את אלה שאסור לכם בשום אופן. נדגיש, אין באמור המלצות להשקעה מכיוון שהנתונים משתנים מאדם לאדם, אך בהחלט ישנן מספר המלצות שעשויות לעזור לכם להשקיע את הכסף נכון.

1. מה המטרה שלכם?

"הדבר ראשון לפני שאנחנו נכנסים לעולם השקעות, זה להבין מה המטרה שלנו? לאן אנחנו רוצים להגיע ובמקביל לזה להבין איפה אנחנו עומדים נכון להיום" אומר דימרי. להבין מה טווח השקעה, מה הסיכון הרצוי, מה תשואת המטרה. ולא פחות חשוב לבחור אפיקי השקעה ללא מיסוי במהלך הדרך".

הדבר הראשון שעליכם לעשות, מסביר דימרי, זה להבין את טווח ההשקעה שלכם, "אם מדובר בהשקעה נקודתית לטווח קצר או השקעה לטווח ארוך, רק אחרי שתענו לעצמכם על השאלה הזו תוכלו לבחור מה נכון עבור הכסף שלכם".

אביתר דימרי, "פיזור השקעות זה חובה"

אביתר דימרי, "פיזור השקעות זה חובה" צילום: ללא

2. מה זה קרן כספית ולמי זה טוב?

"לטווחים של עד שנה קרן כספית זו אופציה נכונה, מה שנקרא השקעת פארקינג" אומר דימרי, "חשוב לציין שקרן כספית מושפעת מהריבית ולכן בתקופה זו שהריבית גבוהה, זו בהחלט אופציה טובה לטווח קצר". אפשרות נוספת היא השקעת הכסף בפק"ם בבנק אך דימרי אומר על אפשרות של קרן כספית כי היא "עדיפה על פק"ם בבנק בגלל עניין המיסוי". יתרון נוסף של קרן כספית היא שתוכלו להוציא את הכסף בכל שלב והוא יהיה זמין.

אם אתם צריכים את הכסף בתקופה של בין שנה לחמש שנים, ממליץ דימרי על אחת מקופות הגמל להשקעה: "לטווח של שנה עד 5 אבחר בגמל להשקעה בהנחה שאכן מדובר בסכום של עד 80,000 שקלים. בטווח של עד 5 שנים אבחר במסלולי השקעה בסיכון בינוני ואם מדובר מעל 5 שנים אלך לאותם אפיקי השקעה, אך במסלול השקעה בסיכון מוגבר יותר עם פוטנציאל צמיחה גבוהה יותר".

השקעות, מה תעשו עם הכסף?

השקעות, מה תעשו עם הכסף? צילום: TZIDO SUN,Shutterstock

3. פיזור השקעות? "זו חובה ולא רשות"

דימרי מסביר: "אחד הדברים החשובים ביותר בהשקעות זה לייצר לנו פיזור ובכך להקטין את הסיכון שלנו. לפעמים לקפוץ על השקעה מסויימת שהציעו לנו או שקראנו באינטרנט יכול להיות מפתה, אבל צריך לזכור את הכלל של פיזור השקעות".

4. השקעות למתקדמים

רוב האנשים מפחדים מהמילה "הלוואה" וגם החינוך שאנחנו מקבלים בבית לעיתים הוא שהלוואה זה דבר רע וזה ושייך לאנשים שיש להם בעיות כלכליות. על זה אומר דימרי כי "זה נכון במקרים מסויימים, אבל שזה מגיע להשקעות הלוואות חכמות (מינוף) יכולות להיות גם המפתח לצמיחה כלכלית וליצירת מכפילי הון תוך כדי פיזור השקעות".

השקעות בחו"ל? לא בהשקעה ראשונה

לגבי השקעות בחו"ל הו אומר כי הדבר "יכול לבוא לטובתנו בגלל עניין המיסוי, אבל צריך לזכור שאנחנו משקיעים מעבר לים אנחנו צריכים לסמוך על האנשים שמנהלים את ההשקעה הזאת ולפעמים יש בעיות של רגולציה ושקיפות של מנהלי ההשקעות שלא תמיד לוקחים בחשבון, לעומת זאת בהשקעה בארץ אנחנו יכולים להיות יותר מחוברים ולעקוב יותר מקרוב אחר הדברים". יחד עם זאת הוא מציין: "אני כן חושב שהשקעות מעבר לים זה דבר מצויין שיכול לגוון לנו את התיק ההשקעות אבל לא בתור השקעה ראשונה,".

"פיזור השקעות זה חובה ולא רשות"

"פיזור השקעות זה חובה ולא רשות" צילום: tadamichi,Shutterstock

5. שוק ההון, נדל"ן ועוד מילים מפחידות

"השקעה בקופות גמל או השתלמות זה חשיפה לשוק ההון ויכול לייצר לנו תשואה מאוד גבוהה ובשנים מסויימות אף דו ספרתית, אבל גם יכולה להביא ירידות גבוהות ולכן צריך להבין מהו טווח ההשקעה לפני בחירת המסלול שלנו" הוא אומר. "לגבי השקעה בנדל"ן, בטח ובטח במדינת ישראל, שהביקוש לנדל"ן לא מסתיים אף פעם, זה השקעה יותר בטוחה שיכולה לייצב את התיק". דימרי מזכיר עוד הטבה אחת משמעותית בנוגע להשקעות בנדל"ן: "צריך לזכור שכשאנחנו משקיעים בדירה יחידה במדינת ישראל, יש לנו הטבות מיסוי שלא נשלם מס ברכישה ולא במכירה מהרווח".

אביתר דימרי הוא מתכנן פיננסי CFP. בעל רישיון פנסיוני מטעם משרד האוצר, ושותף בחברת Triplan.