הרשימה השחורה נחשפת: החברות שסירבו להוריד מחירים - ויענשו

שר הכלכלה איים על חברות המזון כי אם לא יקפיאו מחירים על אף המלחמה, יוכנסו לרשימה השחורה שהשלכותיה טרם התבררו. חברות רבות כגון שטראוס ותנובה הסכימו להקפאה, אך חברות אחרות ימשיכו לעלות מחירים

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/02/24 20:20 ד באדר א'

הרשימה השחורה נחשפת: החברות שסירבו להוריד מחירים - ויענשו
סופרמרקט, אילוסטרציה, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

המאמץ לבלום את גל ההתייקרויות: מאז תחילת המלחמה המשק חווה גל התייקרויות מחברות רבות. שר הכלכלה ניר ברקת פרסם היום כי הגיע להסכמות רחבות עם הגופים הגדולים בענף המזון, בהם הוסכם על הקפאת מחירים עתידית, למרות העלייה במחירי החשמל והשלכות הורדת דירוג האשראי על ישראל.

האיום של ברקת: נכנסתם לרשימה השחורה, יופעלו נגדכם מהלכים

כדי לשכנע את החברות הגדולות להקפיא מחירים, איים ברקת בהכנסת החברות ל"רשימה השחורה". אמנם רוב החברות הצטרפו ליוזמה ונכנסו לרשימה הלבנה, אך מספר חברות מזון אכן נכנסו לרשימה השחורה, שהשלכותיה טרם נודעו. ברקת מסר: "לצערי, ישנן חברות אשר סירבו ליד המושטת ובחרו להתנתק מהאלונקה לטובת המשך עשיית רווח תוך פרימת הסולידריות המשקית בזמן מלחמה. חברות אלה נכנסות באופן אוטומטי לרשימה השחורה עם פקיעתו של האולטימטום. בימים הקרובים נעדכן באשר למהלכים שיופעלו נגדם".

ההסכמות הוולנטריות של החברות הן תקדימיות במשק וההגעה אליהן הייתה מורכבת. חלק מהחברות הן ציבוריות ולכן מדובר בהסכמה הדורשת הסכמת דירקטוריונים וייעוץ משפטי. מצד החברות הפרטיות, מדובר בהסכמה מחייבת שיש בצידה הפסד כספי משמעותי במיוחד נוכח העלייה בתשומות הייצור במשק וכן אי הוודאות המשקית כתוצאה מהורדת דירוג האשראי.

השר ניר ברקת |

השר ניר ברקת | , צילום: Shir Torem/Flash90

שטראוס ותנובה ברשימה הלבנה - אסם ויוניליוור בשחורה

החברות שהסכימו להקפיא את עליות המחירים במלחמה וייכנסו לרשימה הלבנה: שטראוס, תנובה, טמפו, החברה המרכזית למשקאות קלים, סלטי שמיר, דיפלומט, וסוגת. לעומתן החברות שנכנסו לרשימה השחורה הן: אסם, ויסוצקי, יוניליוור, יכין, ויליפוד, בית השיטה, אחוה, זוגלובק - ייכנסו באופן אוטומטי לרשימה השחורה.

חברת שטסוביץ שבתחילה פורסם כי לא נענתה למתווה ונכנסה לרשימה השחורה, טענה כי לא שמעה עליו: "לא היינו במגע בקשר להסדר, למדנו עליו מהפרסומים בתקשורת. ועם זאת אנחנו מודיעים כי אנחנו מצטרפים אליו".