מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

שדרות וקריית שמונה בקריסה כלכלית - עיר אחת דווקא פורחת

מנתוני הפעילות העסקית בערים המרכזיות בישראל עולה כי ההתאוששות שנרשמה במהלך שבוע ההפוגה נמחקה עם החזרה ללחימה. הנפגעות העיקריות: שדרות, קריית שמונה ואילת, עיר אחת חוותה דווקא פריחה כלכלית משמעותית | רשימת הערים המלאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/12/23 10:37 ה בטבת התשפד

שדרות וקריית שמונה בקריסה כלכלית - עיר אחת דווקא פורחת
מרכז מסחרי בקריית שמונה, ירידה של 75% בהוצאות התושבים, צילום: Ayal Margolin/Flash90

מנתוני הפעילות העסקית בערים המרכזיות בישראל עולה כי התאוששות שנרשמה במהלך שבוע ההפוגה נמחקה עם החזרה ללחימה. הערים שחוות את הירידה המשמעותית ביותר בפעילות העסקית הן שדרות וקריית שמונה שפונו מתושביהן כשגם בעיר אילת נרשמה ירידה חדה בנתוני הוצאות האשראי.

הנפגעות העיקריות: שדרות, קריית שמונה ואילת

מהנתונים שמתפרסמים על ידי חברת שבא, עולה כי עם הכניסה לשבוע התשיעי, לפני שבועיים, למלחמת "חרבות ברזל" ירדה הפעילות העסקית בשדרות ב-75% ובקריית שמונה ב-74%. עיר נוספת שחוה ירידה משמעותית בפעילות העסקית היא אילת עם ירידה של 42%, באשקלון נרשמה ירידה של 20% ובאופקים נרשמה ירידה מתונה יותר של 6% ביחס לחודש ממוצע בשנת 2023.

הנתונים מצביעים על כך שבשבוע של ההפוגה נרשמה עלייה בהוצאות ברוב הערים באזור השפלה, המרכז, הדרום והשרון. אך בשבוע שלאחר מכן, עם חידוש הלחימה והירי, ראינו חזרה של הגלגל לאחור וערים רבות חוו ירידה בהוצאות.

חיילים בשדרות

חיילים בשדרות. צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90

ת"א שהציגה עלייה של 8% בהוצאות בשבוע של ההפוגה, חזרה בשבוע שלאחר מכן להוצאות נמוכות ורשמה ירידה של 13%. ירושלים, רשמה בשבוע ה-9 ירידה משמעותית של 23% בפעילות העסקית. ערים נוספות שחוו ירידה בנתוני ההוצאות הן פתח תקווה עם ירידה של 30% ורעננה עם ירידה של 23%.

הערים שחוו התאוששות כלכלית

יחד עם זאת, במספר ערים נרשמה דווקא התאוששות בהוצאות התושבים כאשר העיר עם העלייה המשמעותית ביותר היא קריית אונו עם עליה של 25% ביחס לשבוע ממוצע בשנת 2023, ערים נוספות שרשמו עלייה בנתונים הן קריית גת עם עלייה של 4% ונתניה עם עלייה של אחוז אחד.