עליית הריבית יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות פונה לבנקים: "זה הזמן להיות חברתיים"

בעקבות עליית הריבית, יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות, נופר יעקב, מסבירה מדוע העלייה פוגעת בנוטלי המשתכנאות וטוענת כי הממשלה, בנק ישראל והבנקים צריכים לחשוב על מהלך שייקל על המצב

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 23/05/23 18:35 ג בסיון התשפג

יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות פונה לבנקים: "זה הזמן להיות חברתיים"
פרויקט בנייה, צילום: Nati Shohat/FLASH90

עליית הריבית: נגיד בנק ישראל, אמיר ירון הודיע ביום שני האחרון על עליית הריבית ב-0.25 אחוז לשיעור של 4.75%. מדובר עליה עשירית ברצף במהלך השנה האחרונה ובשיא של 17 שנה. ריבית הפריים עומדת כעת על 6.25% והנפגעים הישירים מעליית הריבית הם נוטלי המשתכנאות.

בשיחה עם "חדשות כיפה", נופר יעקב, יו"ר התאחדות יועצות המשכתנאות, מסבירה מדוע עליית הריבית פוגעת בלוקחי הלוואות, טוענת כי מהלך משולב של הממשלה והבנקים יכול להקל על המצב וממליצה רק למי יש את כל הנתונים הפיננסים המתאימים לקנות דירה בתקופה זו.

צילום: ישראל פנחסוב

"הגענו למצב שמחירי המשכנתאות מאוד גדולים והציבור חנוק"

"יצאנו ממשבר הקורונה ונכנסנו לעולם כלכלי חדש שלא הכרנו בשנים האחרונות בו עליית האינפלציה פוקדת את השוק", מסבירה יעקב, "הכלי המוניטרי שיש בידי נגיד בנק ישראל כדי לעצור אותה היא עליית הריבית. ברגע שהריבית עולה, זה משפיע באופן רוחבי על כל הצריכה והאשראי במשקי הבית ופוגע בצורה משמעותית במשכנתאות".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון |

נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לדבריה, לא היו כאלה משתכנאות גדולות בשנים האחרונות. "לפני כשנתיים, בנק ישראל הסיר את המגבלה על רכיב הפריים בתוך המשכנתא, שעזר להרבה משפחות שלא יכלו לקבל משכנתא לפני כן עם ריבית נמוכה לאשר עסקאות מאוד גדולות, אך היום הם נמצאים במצוקה מאוד גדולה. ההחזר החודשי של משכנתא ממוצעת שעומדת על סדר גודל של כמיליון שקלים, עומד על מעל 1,000 שקלים. יש משכנתאות יותר גדולות בעוד המחיר הממוצע לדירה היום עומד על מעל לשני מיליון. הגענו למצב שמחירי המשכנתאות מאוד גדולים והציבור חנוק".

"לא לממשלה, לא לבנק ישראל ולא לבנקים, יש פתרון שיכול להקל"

יעקב ציינה כי האפשרויות האחרות שעומדות בפני המשפחות אינן טובות יותר. "יש כל מיני אפשרויות להתמודד. ללקוחות יש אפשרות להקפיא את המשכנתא, אך זה מסכן אותם כי הם הצטרכו להתמודד עם חוב יותר גבוה, כי במצב הנתון, הריביות לא עומדות לרדת בשנה שנתיים הקרובות, כך שזה לא באמת פתרון. משפחה שמגיעה למצב שהיא לא גומרת את החודש צריכה לעשות חישוב מסלול מחדש, להתייעץ עם איש מקצוע".

חותמים?

חותמים? צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

יושבת הראש הדגישה כי האלטרנטיבה של שוק השכירות אינה יותר טובה יותר מקניית דירה. "הביקושים לדירות עדיין קיימים והאלטרנטיבה של שוק השכירות לא טובה יותר. גם המשכנתא של המשקיעים עולה, שכר הדירה עולה והביקוש עולה. אנשים לא יכולים לקנות דירות וזה מגדיל את הביקוש ואנחנו יודעים שאם הביקוש עולה אז גם המחיר עולה. ולכן אין באמת פתרונות אמיתיים לשוק השכירויות. אנחנו רואים עצירה של התחלות הבנייה מה שיכול להחזיר בעוד שנה-שנתיים למצב שהמחירים רק עולים ומטפסים. כרגע כמו שהמצב נראה, לא נראה שבאמת יש עתיד ורוד לשוק הדיור ולמחירי הדיור. לכן חשוב מאוד להבין מה היכולות הכלכליות של כל משפחה".

"הבנקים נדרשים לבוא יותר לטובת ציבור נוטלי המשכנתאות, זה הזמן להיות חברתיים"

יעקב התייחסה לפעולה של בנק הפועלים שיספוג במשך שנה את עליית הריבית במשכנתאות. "זאת מחווה יפה אבל היא לא מספיקה והיא צריכה להתרחב לסיגמנט לקוחות רחב יותר ולכל הבנקים שנדרשים לבוא יותר לטובת ציבור נוטלי המשכנתאות. אנחנו רואים רווחי שיא, עינינו לא צרה עליהם אבל זה הזמן להיות יותר חברתיים".

בנק הפועלים, תקלה בחיובי המשכנתאות

בנק הפועלים, תקלה בחיובי המשכנתאות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לטענתה, הממשלה, בנק ישראל והבנקים צריכים לחשוב על מהלך שייקל על נוטלי המשכנתאות. "לבנק ישראל יש פתרונות. אנחנו פנינו במספר פתרונות שיוכלו להקל על ציבור נוטלי המשכנתאות. אני מאמינה שמהלך משולב של הבנקים, של הממשלה ושל בנק ישראל ייקל על משפחות רבות. אנחנו בהתאחדות מרגישים שהם רגע לפני קריסה כלכלית".

בסיום דבריה, יעקב המליצה רק למי שמתאים לקנות דירה בתקופה זו. "דירה זה לא כמו לקנות בקסטרו. אם המשפחה עומדת בנתונים מתאימים, ויכולה לעמוד בתנאי המשכנתא, אז בהחלט היא צריכה לקנות את הדירה. אנחנו לא יודעים מה יקרה, כרגע אנחנו לא רואים ירידת מחירים מאוד דרמטית, הריביות בעולם המשתכנאות עדיין טובות ותחרותיות. מי שנכון לו ומתאים לו ורוצה לקנות דירה, זה הזמן".