גל התייקרויות אחרי שתנובה, טרה ושטראוס העלו מחירים: ניר ברקת מאיים

לאחר עליית מחירי החלב, מיהרו חברות תנובה, טרה ושטראוס להודיע על עליית מחירים לרבים ממוצרי החלב שהן משווקות. השר ברקת הורה את ראש רשות התחרות לבדוק האם החברות תיאמו את עליית המחירים | גם מחלבות גד וחברת דיפלומט הודיעו על עליית מחירים

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 02/05/23 20:25 יא באייר התשפג | עודכן בתאריך 02/05/23 20:32

אחרי שתנובה, טרה ושטראוס העלו מחירים: ניר ברקת מאיים
מחירי החלב מזנקים, החברות תיאמו מחירים?, צילום: Michael Giladi/Flash90

עליית מחירי החלב: ברקע הסיכומים אליהם הגיע משרד האוצר, לפיהן מחירי החלב הגולמי יתייקרו בכ-9 אחוזים, ממהרות החברות הגדולות להעלות מחירים. במהלך היום (ג') הודיעו חברות תנובה, טרה ושטראוס זו אחר זו על התייקרות מוצרי החלב שלהן ועתה במשרד הכלכלה בודקים האם ייתכן ושלוש החברות תיאמו בינהם מחירים בניגוד לחוק. גם חברת גד, הודיעה בשעה האחרונה על עלייה מתוכננת במוצריה.

בשיחה שמקיים היום שר הכלכלה, ניר ברקת עם מיכל כהן, ראש רשות התחרות, הנחה השר לבחון אפשרות לפתיחת חקירה נגד החברות בחשד לתיאום מחירים, במה שנראה כמהלך מתואם ובניגוד לחוק. בהודעת משרד הכלכלה נכתב כי במקביל הורה "שר הכלכלה ברקת למנכ"ל משרדו להציג לו בהקדם הצעת חוק ממשלתית לפירוק המונופולים והקרטלים בתחום המזון בישראל".

חלב, חקריה נגד החברות תיפתח? צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקת מאיים, אבל בינתיים המחירים עולים

לאחר השיחה עם כהן, אמר ברקת: "הגיע הזמן לטפל במונופולים של יצרני המזון הגדולים ולהגן על הציבור מהשתוללות המחירים שלהם. תנובה יושבת על המקרר שלנו בחלב, בעוף, בבשר ובירקות הקפואים. החברה המרכזית שולטת בתחום המשקאות הקלים וגם במוצרי החלב ושטראוס שולטת על מקטעי ייצור רבים. הגיע הזמן לטפל בחוסר התחרות".

ניר ברקת

ניר ברקת, מאיים על החברות. צילום: משה ביטון

"שוחחתי עם ראש רשות התחרות" אומר ברקת, "וביקשתי שתבדוק אם יש מקום לפתוח בחקירה לתיאום מחירים. במקביל, הנחיתי את הדרג המקצועי במשרד הכלכלה להציג לי בהקדם הצעת חוק ממשלתית שתשים סוף לשליטה של המונופולים במקטעי ייצור רבים מידי. לא נאפשר למונופולים וקרטלים להמשיך לעשוק את אזרחי ישראל".

זו אחר זו: ההודעות של החברות הגדולות

הבוקר הודיעה חברת תנובה כי היא מעלה מחירים למוצרים הלא מפוקחים בשיעור של כמעט 4.65 אחוז, מיד אחריה הודיעה גם טרה כי תעלה את מחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים שלה בשיעור של עד 9.3 אחוז. אחרונה להצטרף לגל ההתייקרויות, הייתה שטראוס שהודיעה גם היא על התייקרות מוצריה כשגם מחלבות גד הודיעה על התייקרות.