החברה ההודית השיגה הלוואת ענק ותרכוש את נמל חיפה

לאחר שכבר לפני כמה חודשים זכתה חברת אדני גנות במכרז לרכישת הנמל, הודיעה החברה כי יש לה את המימון לעסקה. בין תוכניות החברה: להוסיף לנמל מלונות ושטחי מסחר

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/11/22 22:06 יט בחשון התשפג

החברה ההודית השיגה הלוואת ענק ותרכוש את נמל חיפה
נמל חיפה, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

עסקת נמל חיפה נסגרה: קבוצת אדני- גדות ההודית הודיעה כי השלימה את מימון עסקת רכישת נמל חיפה והעסקה יוצאת לפועל. העסקה על סך 4.1 מיליארד שקלים מגיעה לאחר שהחברה ההודית הגיעה לסיכומים עם מספר גורמים פיננסים בראשות בנק מזרחי שיתנו לקבוצה הלוואה על סך 1.7 מיליארד שקלים, את היתר תממן אדני גדות בעצמה. 

200 מיליון יותר מסכום הרכישה: תנאי המכרז

אדני גדות שכאמור, הציעה 3.9 מיליארד שקלים הייתה ההצעה הגדולה ביותר מבין ההצעות שהתקבלו וגדולה ביותר ממיליארד שקלים מההצעה הבאה אחריה. תוספת 200 מיליון השקלים לביצוע הרכישה הגיעה לאחר שהמדינה קבעה במכרז כי המחיר יהיה 200 מיליון שקלים מעבר לסכום ההצעה שבה יירכש הנמל. 

התוכניות של החברה לפיתוח הנמל גדולות מאוד כשעל הפרק השבחה נדלנית של כל איזור הנמל ובניית מלוות ואיזורי מסחר על בסיס תוכניות הקיימות בעירייה. מעבר לכך באדני-גדות מרוצים מהעסקה ומחשיבים אותה לעסקה בטוחה למרות המימון הגבוהה אותו היא צריכה לביצוע העסקה.

במקום הרביעי ביעילות

נמל חיפה הוא הנמל המוביל בישראל בשינוע מטענים (על פי נתוני רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה). 29,531,000 טון מטען שונעו בנמל חיפה בשנת 2018. הנמל מממוקם לחוף הים התיכון במפרץ חיפה. מניתוח ממצאי מחקר שביצע ארגון ה-OECD בשנת 2012 נמל חיפה דורג במקום הרביעי ביעילותו מבין 34 מדינות שנבדקו.