נתוני משרד הפנים חושפים: כשליש מהעסקים פועלים ללא רישיון

מנתוני משרד הפנים עולה בישראל ישנם כ-140 אלף עסקים פרטיים. הנתונים, אשר מבוססים על דיווחים של 238 רשויות מקומיות שופכים אור על רישוי העסקים בישראל. החסם העיקרי לרישוי העסקים: תכנון ובניה וכיבוי אש

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/22 11:53 טז באלול התשפב

נתוני משרד הפנים חושפים: כשליש מהעסקים פועלים ללא רישיון
צילום: shutterstock

כמידי שנה מפרסם משרד הפנים את נתוני העסקים בישראל. היום (ב') פרסם אגף רישוי עסקים במשרד, את נתוני 2021 ששופכים אור על מצב רישוי העסקים בישראל. נתוני הדוח לקוחים מדיווחים של 238 רשויות מקומיות מתוך 257 רשויות קיימות. הנתונים המוצגים בדוח מתבססים על דיווחים שהוגשו על-ידי הרשויות המקומיות. במשרד הפנים מקווים תוך שנים ספורות להגיע ל-100 אחוז דיווח של הרשויות המקומיות, מה שיתן תמונה שלמה ומדוייקת יותר של סטטוס העסקים במדינת ישראל.

שיא במספר העסקים בישראל

מנתוני הדוח עולה כי בישראל פועלים כ-140 אלף עסקים לעומת כ-136 אלף בשנה שעברה. מתוך כלל העסקים נמצא, כי כ-39 אלף עסקים, פועלים ללא רישיון עסק ומהווים 28 אחוז מכלל העסקים, נתון זהה לנתוני השנתיים הקודמות. 

החסמים העיקריים - תכנון ובניה, כבאות ומשרד הבריאות

עוד עולה כי החסמים העיקריים המונעים מתן רישיון עסק הם: אי עמידה בדיני התכנון והבניה ובדיני הכבאות. שני אלו היו לאורך כל השנים הסיבות המרכזיות להעדר רישיון עסק. מתוך כ-40 אלף העסקים הפועלים ללא רשיון, 33 אחוז הם עקב אי עמידה של העסק בדרישות תכנון ובניה, 28 אחוז הם בעקבות אי עמידה בדרישות הכבאות ו19 אחוז בגלל אי עמידה בדרישות משרד הבריאות.

מסעדה

הכי הרבה עסקים. מסעדות. צילום: Miriam Alster/FLASH90.

הכי הרבה עסקים: בתחום האוכל

בנוסף, מנתוני המשרד עולה, כי הקטגוריה עם מספר העסקים הגדול ביותר בישראל היא של עסקי המזון עם יותר מ-62 אלף עסקים. מתוך כלל עסקי המזון כ-19 אלף פועלים ללא רשיון עסק, שהם כ-30 אחוז מסך כל העסקים. הקטגוריה עם הכי מעט עסקים היא של עסקי אבטחה ושמירה עם כ-750 עסקים מתוכם כמאה עסקים, פועלים ללא רשיון.