מיליונים: נחשפו ההוצאות במעונותיהם של ראשי הממשלה בנט ונתניהו

בשנים 2021-2019 הסתכמו סך כל ההוצאות של בתי ראש הממשלה, הרשמיים והפרטיים, ביותר משישה מיליון שקלים - כך עולה מנתוני התנועה לחופש המידע | מנכ"לית התנועה: "אנו תקווה שכעת פרסום ההוצאות עליהן משלם הציבור יהפוך לסטנדרט"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 26/08/22 00:26 כט באב התשפב

מיליונים: נחשפו ההוצאות במעונותיהם של ראשי הממשלה בנט ונתניהו
מעון ראש הממשלה בירושלים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי מאבק משפטי שהסתיים בניצחון "התנועה לחופש המידע" ובפסק דין של בית המשפט העליון, ובחלוף שש שנים מאז פורסמו בפעם האחרונה, התנועה פרסמה לציבור נתונים על אודות ההוצאות של מעון ראש הממשלה בשנים 2021-2019. בשלוש השנים הסתכמו סך כל ההוצאות ביותר משישה מיליון שקלים. ההוצאות כוללת בין היתר: ארנונה, מים, תחזוקה שוטפת, אוכל, ריהוט וסלולר.

סיכום ההוצאות בשנים 2021-2019:


לדוגמה, בתקופת נפתלי בנט, סוף שנת 2021 - מטבח המעון הרשמי שופץ בכמעט 800 אלף שקלים. עוד צוין כי באותה שנה נצבע ריהוט גן בביתו של בנימין נתניהו בקיסריה בסכום 17 אלף שקלים. בביתו של בנט ברעננה נרכשו ספריה ושולחן עבודה בכמעט 40 אלף. ב-2021 הוזמן למעון הרשמי מתקן נעליים + כיסוי בכ-4,500 שקלים. באותה שנה הווילונות במעון עברו ניקיון עליו שולמו יותר מ-7,000 שקלים.

בשנת 2021, שבמהלכה התחלפו ראשי הממשלה – הגיעו ההוצאות במעון הרשמי לכמעט מיליון וחצי, בקיסריה לכ-240 אלף, וברעננה לכמעט 246 אלף. 

בזמן שהוצאות על מעון ראשי הממשלה ובתיהם הפרטיים הגיעו לסכומי עתק, העובדים לא זכו ל"שי לחג" גבוה במיוחד. כל למשל בשנת 2019 קיבלו עובדי הניקיון לכבוד ט"ו בשבט שי בסך 50 שקלים בלבד, ופורים אותה השנה קיבלו העובדים 140 שקלים.

ביתו של בנט ברעננה

ביתו של בנט ברעננה | צילום ארכיון: דוברות ימינה

"אנו תקווה שכעת הדבר יהפוך לסטנדרט"

בתנועה לחופש המידע מסבירים את התהליך שהביא את בית המשפט להסכמה על הפרסום: "בשנת 2015 עניין הוצאות ראש הממשלה הגיע לבית המשפט והסוגיה האם יש עניין לציבור בהוצאות הייתה במחלוקת. כעת התנועה חושפת את הוצאות מעונות ראשי הממשלה לאחר שבית המשפט העליון דן בנושא במשך שלוש שנים עד למתן פסק דין לפיו על משרד ראש הממשלה לפרסם את הוצאות המעונות. בסוף השנה הגישה התנועה לחופש המידע בקשת חופש מידע מחודשת בהתאם למה שנקבע בפסק הדין, אך גם לבקשה זו לא טרח משרד ראש הממשלה להשיב".

רק לאחר התערבות בית המשפט המחוזי ביולי השנה התקבלו סוף סוף הוצאות מעון ראש הממשלה לשנים 2019-2021, אשר כוללות בתוכן גם את המעונות השונים של ראשי הממשלה נתניהו ובנט.

עו״ד רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע הוסיפה: "קשה להאמין שמידע כה בסיסי ביחס להתנהלות ראש הממשלה מצריך משאבים כל כך רבים ומייצר כזו התנגדות בלשכת ראש הממשלה. אנו תקווה שכעת אחרי שהסוגיה נדונה במספר ערכאות שונות יחל משרד ראש הממשלה לפרסם את ההוצאות עליהם משלם הציבור והדבר יהפוך לסטנדרט במנותק מזהותו של העומד בראש הממשלה".