בעקבות עשרות אלפי תביעות: החברה הוותיקה מפסיקה לשווק טלק

תאגיד הפארמה ג'ונסון את ג'ונסון הודיע כי בתחילת 2023 יוסר הטלק מהמדפים בכל מדינות העולם. כנגד החברה עומדות 38,000 תביעות מצד צרכנים שטענו שנפגעו מהאזבסט במוצריה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/08/22 22:31 טז באב התשפב

בעקבות עשרות אלפי תביעות: החברה הוותיקה מפסיקה לשווק טלק
טלק, צילום: shutterstock

ג'ונסון את ג'ונסון, תאגיד הפארמה, הציוד הרפואי ומוצרי הצריכה שהוקם בשנת 1886 הודיע ביום חמישי שהחל משנת 2023 יוסר הטלק מהמדפים בכל מדינות העולם. לפני כשנתיים הפסיקה החברה לשווק את המוצר בארצות הברית ובקנדה, בשל 38 אלף תביעות מצד צרכנים שטענו שנפגעו מהאזבסט במוצרי החברה. "כחלק מהערכה מחודשת לגבי הפורטפוליו שלנו ברחבי העולם, הגענו להחלטה מסחרית לעבור לאבקת תינוקות העשויה כולה מקורנפלור", נכתב בהודעת החברה.

ההחלטה להפסיק את שיווק הטלק בצפון אמריקה התקבלה לאחר צניחה גדולה במכירות המוצר, בעקבות "מידע מוטעה" לגבי בטיחותו של המוצר. על פי המידע שהופץ, ושהחברה טוענת שאין לו שחר, הטלק היה מזוהם באבקת אזבסט, חומר הידוע כמסרטן ביותר. 

בג'ונסון את ג'ונסון הכחישו את הטענות והציגו בדיקות מדעיות שנערכו במשך עשרות שנים, ואישורים רגולטוריים שלפיהם האבקה שלהם היתה ללא אזבסט. עם פרסום ההודעה על הפסקת שיווק המוצר, חזרה החברה על טענות אלה.

החל מ-2023 יוסר מהמדפים |

החל מ-2023 יוסר מהמדפים | צילום: shutterstock

"הטלק הקוסמטי שלנו בטוח לשימוש"

דובר של החברה הזכיר לפני כחצי שנה מחקר שנערך ב-2020, אשר בו לא מצא סיכון מוגבר ומשמעותי סטטיסטית לסרטן שחלות בעקבות חשיפה לחומר. "אנו עומדים מאחורי המרכיבים בהם אנו משתמשים במוצרינו, וג'ונסון אנד ג'ונסון מפעילה נהלי בדיקה מחמירים כדי להבטיח שהטלק הקוסמטי שלנו בטוח לשימוש.

"לא רק שהטלק שלנו נבדק דרך קבע כדי לוודא שאינו מכיל אזבסט, הוא גם נמצא נקי מאזבסט על ידי מגוון מעבדות עצמאיות, אוניברסיטאות, ורשויות בריאות גלובליות", הדובר הוסיף ואמר כי התביעות שמוגשות נגד החברה אינן מתבססות על ממצאים מדעיים.

טלק הוא המינרל הרך ביותר המוכר על כדור הארץ, והוא משמש בכמה תעשיות, כמו תעשיית הנייר, הפלסטיק והתרופות. תכונותיו הטבעיות של הטלק הופכות אותו מתאים לטיפול בפריחה, ובעיות גופניות נוספות הקשורות בהיגיינה. לעתים הטלק מזוהם באזבסט, מינרל שגורם לסרטן כאשר סיביו נכנסים לגוף. 

טלק כידוע הוא אחד המרכיבים באבקה לתינוקות, אבקה עוצרת דימום שתפקידה למנוע פריחות. הגיר בו משתמשים חייטים ובו השתמשו בעבר מורים, עשוי מטלק כמו גם הגיר בו נעשה שימוש בעבודות מתכת. מנהל המזון והתרופות בארצות הברית (ה-FDA) מסווג את הטלק שאינו מכיל סיבי אזבסט כחומר בטוח.