לראשונה מאז הקורונה: חברת דירוג האשראי העלתה את התחזית של ישראל

חברת דירוג האשראי Moody's אישרה במהלך השבת את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A1 ועדכנה את תחזית הדירוג ל"חיובית" בעקבות ההתאוששות מהקורונה ואיתנות הכלכלה הישראלית

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/04/22 15:46 ט בניסן התשפב

לראשונה מאז הקורונה: חברת דירוג האשראי העלתה את התחזית של ישראל
ליברמן, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

חברת דירוג האשראי Moody's אישרה במהלך סוף השבוע את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A1 ועדכנה את תחזית הדירוג ל"חיובית" בעקבות הביצועים הפיסקליים החזקים ואיתנות הכלכלה הישראלית. משמעות העלאת התחזית היא שדירוג האשראי של ישראל עשוי לעלות בטווח של עד כשנתיים. יצוין כי ביולי 2018 עלתה תחזית הדירוג של ישראל ל"חיובית", אך באפריל 2020 עודכנה ל"יציבה" בעקבות משבר הקורונה.  

החברה מציינת כי הגורמים להעלאת תחזית הדירוג הינם בין היתר קידום רפורמות מבניות על-ידי הממשלה הנוכחית, שנועדו לטפל באתגרים ארוכי הטווח של הכלכלה הישראלית, וכן ההתאוששות המהירה של המשק והביצועים הפיסקליים המיטביים, המשתקפים בהורדת יחס החוב-תוצר והקטנת הגירעון הממשלתי באופן משמעותי מעבר לתחזיות הראשוניות.

בהודעת החברה נכתב כי ביצועי הכלכלה הישראלית היכו את התחזיות בזכות הכנסות גבוהות ממסים. הדבר משתקף בהקטנת הגירעון הממשלתי בשיעור של 7% תוצר תוך שנה אחת - מהביצועים החזקים מבין מדינות העולם. החברה צופה כי הגירעון יעמוד בסוף 2022 על 3.4%, שיעור נמוך מהיעד המקורי של 3.9%. מצוין כי יחס החוב-תוצר החל לרדת בשנה שעברה והחברה צופה כי יגיע לשיעור של 64% עד 2024. נציגי החברה מציינים, כי על אף שהסביבה הפוליטית מקוטבת, ישנה הסכמה רחבה בנוגע למדיניות הכלכלית והפיסקלית.

החברה מציינת כי אישור דירוג האשראי, ברמה של A1, משקף איזון בין כלכלה יציבה עם נתוני צמיחה טובים לנטל חוב ציבורי גבוה. עוד מציינים נציגי החברה את המדיניות הפרו-אקטיבית של הממשלה ואת נתוני הצמיחה במהלך מגפת הקורונה, שהיו טובים ממרבית מדינות ה-OECD, עם שיעור צמיחה שלילי בשנת 2020 שעמד על 2.2%- בלבד ושיעור צמיחה גבוה בשיעור של 8.2% בשנת 2021.

אם התחזיות יתבדו הדירוג ירד

לפי הודעת החברה, העלאת הדירוג עשויה להתרחש במצב שבו ההתכנסות הפיסקלית והפחתת החוב יימשכו, לצד צמיחה חזקה והטמעת הרפורמות המבניות שתסייענה בהגברת הפריון לאורך זמן. לחילופין, מודי'ס עלולה להשיב את תחזית הדירוג ל"יציבה" ואף להוריד את דירוג האשראי אם ההתכנסות הפיסקלית והפחתת החוב לא תתממשנה ויחס החוב-תוצר יגדל בצורה משמעותית.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "אני מברך על החלטת חברת הדירוג מודי'ס להעלות את תחזית הדירוג של ישראל. ההחלטה באה על רקע נתוני הצמיחה הגבוהים מזה שני עשורים ושיעור אבטלה שחזר לרמתו טרם משבר הקורונה. הדבר התאפשר בזכות מדיניות פיסקלית אחראית תוך מתן מענה הולם לצרכי המשק וקידום רפורמות מבניות המהוות מנועי צמיחה לשנים הקרובות".