שוק הנדל"ן במשבר? ירידה במספר העסקאות בחודש ינואר

מסקירת הנדל"ן של החודש הראשון של 2022 עולה כי ביחס לחודש שקדם לו חלה ירידה של 2% בסך העסקאות בשוק החופשי. במקביל, גידול חד במכירות "מחיר למשתכן" בהשוואה לינואר 2021

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/03/22 12:21 כו באדר ב'

שוק הנדל"ן במשבר? ירידה במספר העסקאות בחודש ינואר
בנייה, צילום: Gili Yaari / Flash90

אגף הכלכלנית הראשית מפרסם היום (ג') את סקירת ענף הנדל"ן לחודש ינואר 2022, שבמהלכו נרכשו 11.6 אלף דירות, בדומה לרמה שנרשמה בחודש דצמבר האחרון. בניכוי המכירות במסגרת "מחיר למשתכן" עמד סך העסקאות בשוק החופשי על 10.1 אלף דירות, עליה מתונה של 2% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם. גידול חד במכירות "מחיר למשתכן" בהשוואה לינואר אשתקד הביא לגידול של 11% בסך העסקאות.

רכישות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו ב-1,500 דירות בלבד, ירידה חדה של 32% בהשוואה  לינואר אשתקד. בהשוואה לרמת השפל ברכישות המשקיעים בחודש הקודם גדלו רכישות אלו בשיעור של 23%, אולם במונחים כמותיים מדובר בגידול של פחות מ-300 דירות ברמה הארצית. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 13%, נמוך בשמונה נקודות אחוז בהשוואה לינואר אשתקד וגבוה בשלוש נקודות אחוז בהשוואה לרמת השפל שנרשמה בדצמבר האחרון.

ניתוח עוצמת הירידה ברכישות המשקיעים בחודשיים הראשונים לאחר העלאת מס הרכישה בדצמבר 2021 וינואר 2022, מצביע על עוצמה דומה לזו שנרשמה בהעלאת המס הקודמת ביוני 2015, ובחלקו אף מצביע על ירידה חזקה יותר ברכישות אלו.

מכירות המשקיעים בחודש ינואר הוסיפו לשמור על רמה גבוהה יחסית, של כ-2,500 דירות, גידול של 13% בהשוואה לינואר אשתקד וגידול של 9% בהשוואה לחודש הקודם.

מכירות הקבלנים בחודש ינואר הסתכמו ב-4,400 דירות, גידול של 27% בהשוואה לינואר אשתקד, אולם גידול זה מתרכז אך ורק במכירות במסגרת "מחיר למשתכן", שזינקו ב-148%. כך, מכירות הקבלנים בשוק החופשי בלבד הסתכמו בחודש ינואר ב-2.8 אלף דירות, ללא שינוי לעומת ינואר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם ירדו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-9%.

ניתוח משך הזמן לקבלת הדירות החדשות שנרכשו בשוק החופשי מצביע על גידול ניכר בשיעור הדירות הנמכרות "על הנייר", זאת מאז אוגוסט אשתקד. נתונים אלו יש בהם כדי להסביר כיצד חרף הגידול החריג במכירות הקבלנים בשנת 2021 מלאי הדירות שנותרו למכירה בידי הקבלנים נותר ללא שינוי משמעותי. יתכן, בין היתר, כי ממצא זה משקף העדפה של הקבלנים למכירות "פריסייל", תוך "שמירת" הדירות שהוחל בבנייתן לתקופות בהן רמת הביקושים תהיה אולי נמוכה יותר.

רכישות "דירה ראשונה" בחודש ינואר הסתכמו ב-5,700 דירות, גידול של 32% בהשוואה לינואר אשתקד, אולם מחצית מגידול זה מוסבר ברכישות במסגרת "מחיר למשתכן". המחיר הממוצע לדירה שרכשו הזוגות הצעירים בשוק החופשי עמד על 1.7 מיליון שקלים אולם זאת תוך שונות גבוהה בין האזורי המרכז לפריפריה. באזורי נתניה וירושלים נטו הזוגות הצעירים לרכוש דירות יקרות משמעותית בהשוואה לינואר אשתקד, ואילו באזורי המרכז והשפלה היו השינויים במחיר מתונים יחסית.