דעה רוצים לעודד את עליית יהודי אוקראינה? תתחילו במחירי הדיור

המצב הקשה במזרח אירופה, הביא יהודים וזכאי חוק השבות רבים לעלות לישראל. אך כדי לעודד ולהגביר עלייה נוספת, על הממשלה ליזום פתרונות יצירתיים יותר ואף להוריד את מחירי שוק הנדל"ן כדי שיהיו אטרקטיביים אל מול ההיצע בארצות המוצא

חדשות כיפה רועי קנר 21/03/22 10:33 יח באדר ב'

רוצים לעודד את עליית יהודי אוקראינה? תתחילו במחירי הדיור
עולים מאוקראינה בדרכם לישראל, צילום: דוברות אל על

בצל התקדמות הפלישה הרוסית באוקראינה, עלה על סדר היום הציבורי הסיוע לקהילות היהודיות באוקראינה ופינוי האזרחים הישראלים וזכאי חוק השבות המבקשים לעלות לישראל. 

בדיון שהתקיים בוועדת החוק של הכנסת בנושא, ציין יו"ר הוועדה חבר הכנסת צבי האוזר, כי, "המאמץ צריך להיות פרו-אקטיבי ולא המתנה, אנחנו צריכים למקד את המאמץ, הן כממשלה והן כמגזר עסקי, שיכול לנטול חלק, הם הראשונים שמבינים את הפוטנציאל הכלכלי באותה עלייה פוטנציאלית, כיצד היא תשקיע על החברה הישראלית והמשק הישראלי".

מבלי להיכנס לשאלת התנהלותה של ישראל בהקשר הכללי של המלחמה, ובמצבם הייחודי והקשה של יהודי אוקראינה שהפכו בן לילה לפליטים, בכל אירוע טראומתי (פיגוע, חילופי שלטון פתאומיים, משבר כלכלי וכמובן אירועי אנטישמיות) במקום שבו גרים יהודים רבים, ממהרת מדינת ישראל לעודד יהודים הנמצאים במצוקה כזו או אחרת לעלות לישראל.

ואכן, זמנים שכאלה הם זמנים שבהם מתאפשר למדינת ישראל לפעול ביתר שאת לקידום עליה לארץ. אלא שקריאת עידוד בלבד איננה מספקת. 

כדי לייצר גל עלייה אמיתי, שיחזק את המדינה בעשרות אלפי אזרחים שיעלו לכאן, ירחיבו ויגדילו את היישובים וגם יתרמו לכלכלה ולמשק, ולהראות ליהודים ברחבי העולם שהיא עוקבת אחר המצב, ערה לו ומוכנה לסייע להם ככל הניתן על מנת לעשות את המעבר – לא ניתן להסתפק בהסברה ובקמפיינים. 

החלטה אסטרטגית כזו צריכה להתכתב גם עם המציאות הקיימת בישראל. להראות לאותן משפחות כי ישראל מוכנה לסייע, בפועל, לעולים. לכן עליה לתת מענה בראש ובראשונה לבעיות הכלכליות הקיימות בישראל, ובראשן משבר הדיור ויוקר המחיה. 

מחירי הנדל''ן בארץ גבוהים לרוב בצורה משמעותית ממה שרגיל אליו הקהל היהודי החי בחו״ל, וההטבות הקיקיוניות בדיור הניתנות כיום לעולים חדשים, כגון הנחה ברכישת מוצרי חשמל ותחשיב שונה למס רכישה (שבמקרים מסויימים אפילו אינו מיטיב עם העולים), גורמות ללא מעט משפחות לוותר על המחשבה לעקור את מקום המגורים ולהתיישב בישראל, על אף שלעיתים הן ממש רוצות בכך. 

בהתאם, על המדינה לסייע בגישור פערי מחירים אלו ולתת יד לכל יהודי אשר חפץ לחזור לארץ ישראל, באשר הוא. זאת ההזדמנות להציע הטבות אמיתיות לעולים ברכישת דירות בערים שונות ברחבי ישראל ולעודד קליטה של עולים גם ביישובים צומחים ובפריפריה, ולא רק במרכז הארץ, היכן שרוב העולים מתיישבים.  

בנוסף למציאת מקום מגורים ומתן סיוע בדיור, על המדינה לתת תמריצים כלכליים נוספים כדי לעודד עליה, כגון הקלות רוחביות במיסוי ובכל תשלום אחר, אפילו בתחילת הדרך, על מנת להעניק לאותן משפחות תמריץ לביצוע עליה ושקט כלכלי בתקופת ההסתגלות בשנותיהן הראשונות בארץ. 

אם מדינת ישראל רצינית בכוונותיה להיות בית לכל יהודי בעולם, עליה להוכיח זאת במעשים, לא בדיבורים. עליה להציג תכנית רצינית, מתוקצבת שתפורסם ברבים ושתראה ליהודי העולם שמדינת ישראל ערה למצב ומוכנה לפעול על מנת לתת לאותן משפחות לעלות לישראל ולחיות בכבוד.  

רועי קנר הוא מומחה בשיווק נדל"ן ישראלי ללקוחות בינלאומיים ועולים חדשים.