הבורסה בצעד דרמטי לטובת המשקיעים הצעירים

הבורסה הודיעה כי הגודל המזערי של פקודה יופחת באופן משמעותי, כאשר עבור מניות תל אביב-35 הסכום ירד מ-5,000 שקלים ל-500. ירידה דומה תחול גם בשאר המניות. המהלך צפוי להרחיב את אפשרויות המסחר של משקיעים פרטיים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/02/22 11:10 כז באדר א'

הבורסה בצעד דרמטי לטובת המשקיעים הצעירים
הבורסה לניירות ערך, צילום: Miriam Alster/FLASH90

הבורסה לניירות ערך הודיעה היום (ב') כי החל ממחר, ה-1 במרץ, הציבור הרחב יוכל לשלוח פקודות קנייה ומכירה במהלך המסחר הרציף בסכומים נמוכים משמעותית לעומת אלו הקיימים כיום: במניות הנכללות במדד ת"א-35 יופחת גודל הפקודה מסך של 5,000 שקלים ל-500 שקלים בלבד ובשאר המניות מגודל פקודה של 2,000 שקל ל-500 בלבד.

גודל מזערי של פקודה הוא פרמטר הקובע, לכל נייר ערך בנפרד, את הכמות המזערית בנייר הערך שניתן לכלול בפקודה המוגשת למסחר בבורסה, בשלב המסחר הרציף. כאשר הכמות מנייר ערך, הכלולה בפקודה המוגשת בשלב המסחר הרציף, קטנה מגודל מזערי של פקודה, הפקודה נחשבת ללא תקינה ולכן היא נדחית.

המהלך של הקטנת גודל הפקודה המזערי במהלך המסחר הרציף יתרום להגברת המעורבות של המשקיעים הפרטיים מקרב הציבור הרחב במסחר בבורסה, לאור האפשרות של הציבור להשתתף במסחר גם באמצעות פקודות "קטנות", בכל שלבי המסחר. הדבר יגדיל את אפשרויות ההשקעה ואת הגמישות של המסחר עבור המשקיעים הפרטיים, שבאופן טבעי אינם יכולים לבצע פעילויות בסכומים גבוהים באופן תדיר.

שינוי זה הוא צעד נוסף ביישום האסטרטגיה של הבורסה לפתיחת שוק ההון ולהנגשתו לציבור הרחב. בשנתיים האחרונות נפתחו קרוב ל-280 אלף חשבונות חדשים של מסחר בבורסה לניירות ערך, דבר המחדד את הצורך בהסרת חסמים ובהגדלת אפשרויות המסחר לציבור.

הקטנת גודל הפקודה אף צפויה להיטיב עם עוקבי המדדים בשל העובדה שהקטנת גודל הפקודה המזערי תאפשר התכסות מלאה וטובה יותר באמצעות סלי מניות קטנים יותר, כך שתקטן חשיפתם לסיכוני שוק.