העתיד כבר כאן: הניסויים ברכבים אוטונומיים יחלו תוך חצי שנה

ועדת הכלכלה אישרה את פקודת התעבורה העוסקת בהפעלת רכב אוטונומי, שתאפשר ניסוי בשימוש ברכבים למטרות ציבוריות כמו הסעת נוסעים, נסיעות שיתופיות, משלוחים ועוד. "פריצת דרך מרגשת", אמרה שרת התחבורה מיכאלי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/02/22 15:16 כב באדר א'

העתיד כבר כאן: הניסויים ברכבים אוטונומיים יחלו תוך חצי שנה
הרכב האוטונומי של יאנדקס, צילום: יאנדקס

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חבר הכנסת מיכאל ביטון, אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת התעבורה, העוסקת בהפעלת רכב אוטונומי ורכב בעל עצמאות מותנית. בישיבה השתתפה שרת התחבורה מרב מיכאלי.

הצעת החוק נועדה לייצר תשתית חוקית לניסויים בכלי רכב אוטונומיים, שתאפשר ניסוי בשימוש ברכבים למטרות ציבוריות כמו הסעת נוסעים, נסיעות שיתופיות, משלוחים ועוד. בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בנושא, הסביר סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, כי הרכב העצמאי הוא מנוע צמיחה כלכלי ו-640 חברות הזנק בישראל כבר עוסקות בנושא. שאיפת המשרד היא אפס תאונות דרכים, הקטנת פליטות והורדת הגודש בכבישים – ולכל אלו ניתן מענה ברכב העצמאי, כאשר בעשור הקרוב כלי רכב אלו ישמשו בעיקר להסעה ציבורית ופחות לרכב פרטי. פלור ציין כי אם החקיקה תאושר בקרוב סופית במליאה ניתן יהיה להתחיל בניסוי כבר במחצית השנייה של השנה.

עם זאת, בתחילת הכנת ההצעה התברר כי משרד התחבורה יידרש להתקין תקנות רבות, כאשר כל דחייה שלהן תגרום לעיכוב ביישום ההליך. בעקבות זאת התקבלה הצעתו של היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, לפיה מרבית ההסדרים הנדרשים בתקנות יובאו כבר כעת כתוספת להצעת החוק.

500 רכבים אוטונומיים ישתתפו בניסויים

בנוסף לכך, במהלך הישיבות הקודמות התקבלה הצעתו של היו"ר ביטון, לפיה מספר כלי הרכב המשתתפים בניסוי יעלה מ-400 ל-500, כפי שהציע משרד התחבורה בתחילה. במהלך הדיונים אושרו הסדרים רבים נוספים שנועדו לאפשר התמודדות עם סוגיות של בטיחות, ביטחון, הגנה על מערכות מידע והגנה על הפרטיות.

השרה מיכאלי התייחסה לשינויים ואמרה כי בתחילת כהונתה היו עליה לחצים להכניס את ההצעה לחוק ההסדרים, אך היא סירבה כי חשבה שבהצעה הזו צריך לדון "כמו שצריך". היא הוסיפה כי היא שמחה על כך ואמרה כי ישראל תהייה אחת המדינות הראשונות בעולם שתאפשר לרכבים אוטונומיים לנוע בכבישים. עוד ציינה השרה כי חשוב שהניסוי יערך לא רק במרכז, אלא במרקמי חיים שונים, בצפון, בדרום, בנגב ובגליל וכינתה זאת "פריצת דרך מרגשת".

יו"ר הוועדה ביטון אמר כי המשרד צריך להיות גאה בכך שהוא מוביל את הקדמה ונמצא בחזית העולם בבדיקת טכנולוגיות חדשות. הוא הוסיף כי ישראל היא פורצת דרך בעולם העסקי, ועכשיו תהייה פורצת דרך גם בשימוש בטכנולוגיה לצרכים ציבוריים. הוא הוסיף כי אישור ההצעה מביא בשורה לחברה הישראלית, ואמר כי עכשיו תועבר ההצעה לאישור במליאת הכנסת ויש לקוות שזה לא יתקע.

שרון פליישר בן יהודה, סמנכ"לית הרגולציה והתקשורת של יאנדקס שהשתתפה כנציגת החברה בכל הדיונים בנושא וגם הנוכחי במסגרתו התקבל האישור אמרה: "אנו מברכים על ההחלטה ומצהירים כי טכנולוגית הרכב האוטונומי שלהם כבר ערוכה ומוכנה לשלב הבא, ושעם אישור החוק הסופי ייתקדמו בשלב הציבורי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן