בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%

בבנק ישראל מעריכים כי התהליך להעלאת הריבית יחל בחודשים הקרובים. בנוסף מציינים את מחירי הדיור שעלו בשנה האחרונה ב-11.3% - קצב גבוה באופן משמעותי מהשנים הקודמות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/02/22 16:23 כ באדר א'

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%
בנק ישראל, הריבית ללא שינוי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנק ישראל הודיע היום (ב') כי לאור הצמיחה הגבוהה של המשק הישראלי לצד נגיף הקורונה והאינדיקציות השונות המצביעות על המשך הגידול בפעילות בקצב נאה הוחלט להותיר את הריבית ברמה של 0.1 אחוזים. יחד עם זאת, הבנק מעריך כי בחודשים הקרובים יבשילו התנאים להנעת תהליך הדרגתי של העלאת הריבית בהתאם לתוואי האינפלציה, קצב הצמיחה והתעסוקה: "זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות, ולהבטיח המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסיים".

"הסיכון להמשך מחזוריות גלי התחלואה עדיין קיים", אומרים בבנק ישראל ומודעים לכך שאי-הוודאות לגבי עוצמת הפעילות הכלכלית הצפויה עדיין נמשך. האינפלציה בישראל מצויה בסביבת הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 3.1%. הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה ממרבית המקורות עלו אך מצויות בתוך תחום היעד. הציפיות משוק ההון החל מהשנה השלישית ואילך מצויות בתחום היעד.

בהודעת בנק ישראל צויין כי מאז החלטת המדיניות האחרונה השקל נחלש מול הדולר ב-3.3%, במונחי השער האפקטיבי ב-3.4%, וב-3.5% מול האירו. על פי נתוני החשבונאות הלאומית, התוצר בשנת 2021 צמח ב-8.1%, מעבר לצמיחה החזויה, ובמונחי תוצר לנפש ב-6.3%. רמת התוצר חצתה לראשונה מאז פרוץ הקורונה את קו המגמה של טרום המשבר.

עלייה דרמטית במחירי הדירות

בבנק ישראל התייחסו בסקירה גם לעליית מחירי הדירות האיצה בחודשים האחרונים ואלו עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-11.3%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. השפעת האומיקרון בעולם מתונה יחסית ומגמת ההתאוששות הכלכלית נמשכת. השיבושים בשרשראות הייצור נמשכים, אך בעוצמה מעט מתונה יותר.

במדינות רבות מדדי האינפלציה שוהים ברמה גבוהה משמעותית מיעדי הבנקים המרכזיים, ולפיכך, נמשך ההידוק המוניטרי בעולם.