עכשיו זה סופי: אושרה התכנית לשדרוג מתחם הבורסה ברמת גן

התוכנית מאפשרת הקמת 1,750 יחידות דיור, 1,500 חדרי מלון, 400 יחידות דיור מוגן ו-500 חדרי מעונות סטודנטים ועד 3 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה ו-200 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/02/22 12:12 יד באדר א'

עכשיו זה סופי: אושרה התכנית לשדרוג מתחם הבורסה ברמת גן
הבורסה ברמת גן, תכנית מתאר חדשה, צילום: Miriam Alster/Flash90

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, אישרה למתן תוקף את תוכנית המתאר למתחם הבורסה ברמת גן. כעת, עם אישור התוכנית, ניתן יהיה לקדם תוכניות מפורטות מכוחה. התוכנית קובעת מדיניות וכלים להתחדשות מתחם הבורסה המשלב בתוכו בניינים ומגדלים חדשים לצד מבנים ותיקים עם תמהיל שימושים של משרדים, מסחר, מגורים, מלונאות מעונות סטודנטים ושטחי ציבור.

התוכנית מאפשרת הקמת 1,750 יחידות דיור, 1,500 חדרי מלון, 400 יחידות דיור לטובת דיור מוגן, 500 חדרי מעונות סטודנטים ועד 3 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה ו-200,000 מ"ר עבור שטחי מסחר. 

במרכז המתחם, ייקבעו בתוכניות מפורטות שני מרכזים ציבוריים משמעותיים לטובת תרבות וספורט בהיקף של 8,000-10,000 מ"ר כל אחד, וזאת מתוך כוונה להפוך את הבורסה למוקד של פעילויות תרבות וספורט לצד מרכז עסקים ראשי במטרופולין. בחלקה הצפון מערבי של הבורסה מתוכנן להיבנות מוסד חינוכי לצד מגדלי תעסוקה בהיקף שטח של 7200 מ"ר. 

כמו כן, במסגרת התוכנית נקבעו הנחיות לשיפור ושדרוג המרחב הציבורי, לרבות נטיעות של עצי צל ושינוי חתך הרחוב, בהעדפה  ליצירת שבילי אופניים וצירי הולכי רגל  אשר יקשרו את מתחם הבורסה לאזורים הסובבים אותו, וזאת לצד החובה בהקמת חזיתות מסחריות לאורך הרחובות במטרה להפוך את האזור למקום מזמין להולכי רגל וידידותי  למשתמש, ומתוך מגמה לעודד את הפעילות המסחרית במתחם מעבר לשעות העבודה של המשרדים.

מתחם הבורסה נקבע כאזור לתוספת זכויות בנייה, אזור בו ניתן בתכניות מפורטות להגדיל את זכויות הבנייה מזכויות  בסיסיות לזכויות מרביות וזאת בכפוף לביצוע תועלת ציבורית שתהיה מחוץ למתחם הבורסה שמוגדרת  בתכנית לשימור, חיזוק והתחדשות עירונית. מדובר בכלי תכנוני חשוב המאפשר לרשות המקומית לשמר בניינים ברחבי העיר, לחזק  מבנים  או להביא להתחדשות של מתחמים מבלי שיהיו לנטל על הקופה הציבורית.  

קביעת מתחם הבורסה כאזור לתוספת זכויות וסיווגו כאזור עסקים עם עוצמות בנייה גבוהות יוטמע בתוכנית הכוללנית לעיר אשר תידון להפקדה בוועדה המחוזית בחודשים הקרובים.

בהיבט התחבורתי, היות ומתחם הבורסה גובל ברחוב ז'בוטינסקי המשורת היטב על ידי תחבורה ציבורית וכן ממוקמות בו תחנות רכבת קלה של הקו האדום והמתחם סמוך לתחנת רכבת כבדה, נקבע בתוכנית כי תקן החניה לרכב יהיה מצומצם, וזאת במטרה לעודד שימוש באמצעי התחבורה הציבורית השונים ובנוסף שימוש ברכב דו גלגלי ואופניים. בנוסף, מתחת לדרכים הציבוריות במתחם ניתן יהיה להקים חניונים ציבוריים מתוך מטרה לתת מענה גם לאמצעי תחבורה של הרכב הפרטי ומתוך כוונה לאגם חניות.

אדר

אדר' ארז בן אליעזר מתכנן מחוז תל אביב. צילום: מינהל התכנון

התוכנית כוללת גם התייחסות למבנים היסטוריים בתחום התוכנית וקובעת הנחיות לבחינה כוללת של מתחם המלטשות הישן.

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, האדריכל ארז בן אליעזר אמר: "מדובר בתוכנית משמעותית לא רק עבור העיר רמת גן אלא למחוז ולמטרופולין כולו, אשר יישום התוכניות המפורטות שיוכנו מכוחה, יהוו דחיפה אדירה ומנוע צמיחה למשק ולשוק המשרדים ההולך ומתפתח. זוהי תוכנית פורצת דרך לא רק מבחינת עוצמות הבנייה בה  אלא גם בראייה הכלל עירונית הקושרת בין תועלות ציבוריות ברחבי העיר כמו שימור וחיזוק מבנים להעצמת הבנייה במתחם הבורסה".

מתחם הבורסה ששטחו 343 דונם תחום בין שלושה צירים מרכזיים, דרך ז'בוטינסקי מדרום, דרך אבא הלל ממזרח ורחוב ביאליק מצפון ודרך איילון ממערב היה בתחילה לאזור לתעשייה זעירה ומלאכה כשהקמת מגדל שמשון באמצע שנות השישים היה לסנונית הראשונה להתפתחותו כאזור תעסוקה וכבורסת יהלומים. במשך השנים נבנו במתחם מגדלי משרדים נוספים ובשנת 2017 החל תהליך של פיתוח הרחובות המרכזיים לטובת הולכי הרגל. התוכנית הינה ביוזמת עיריית רמת גן ונערכה על ידי אדריכל דודי גלור.