ניתוח בעקבות המצב באוקראינה: ליטר בנזין יעלה יותר מ-7 שקלים בעוד שבועיים

המחירים הגבוהים של הדלק צפויים להצטרף לעליית מחירי החיטה בעקבות המשבר בין רוסיה ואוקראינה | העלייה בהכנסות המדינה ממיסים והירידה בגרעון ממשיכות את ההתאוששות של ישראל משנת הקורונה

חדשות כיפה עפר קליין 15/02/22 11:15 יד באדר א'

בעקבות המצב באוקראינה: ליטר בנזין יעלה יותר מ-7 שקלים בעוד שבועיים
מחיר הדלק ייזנק, צילום: Hadas Parush/Flash90

ההודעה של הממשל האמריקאי שפלישה רוסית לאוקראינה ממש מעבר לפינה, שמתווספת לקריאה לאזרחיה לעזוב, המשיכה להקפיץ את מחיר הנפט והחיטה ותרמה להתחזקות הדולר בעולם. במידה ופלישה אכן תתרחש אספקת הנפט והחיטה בעולם תיפגע והמחירים ימשיכו ויעלו. הבנקים המרכזיים יתקשו לעצור את מגמת הצמצום, נוכח האינפלציה הגבוהה מלכתחילה והדולר צפוי להתחזק לאור נהירה של משקיעים ל"נכסים בטוחים".

חשוב להדגיש שלמרות רוחות המלחמה, אנו לא נותנים כרגע הסתברות גבוהה למלחמה מלאה על רקע העלות הכבדה והקושי להשיג ממנה הישג משמעותי. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעלייה בסיכון. עצם האיום ממשיך לבוא לידי ביטוי בכיס שלנו ואם לא נראה שינוי בקרוב מחיר הדלק בעוד שבועיים עלול להגיע אל קו ה-7 שקלים לליטר בנזין.

שיא חדש בהכנסות המדינה ממיסים

הכנסות המדינה ממסים בינואר המשיכו להפתיע לחיוב ועמדו על כ-47 מיליארד שקל, שיא חודשי שגבוה ב-10 מיליארד שקלים בהשוואה לשיא הקודם. העודף בהכנסות הוא תוצאה של גידול חד במיסים הישירים; הכנסות חריגות של מספר חברות גדולות, מימוש אופציות של עובדים כתוצאה ממכירת חברות הזנק והמשך גביית מיסי נדל"ן מעסקאות שנעשו עוד לפני שהעלו את מס הרכישה בנובמבר.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים צילום: יונתן בלום

הגירעון כאחוז מהתוצר ירד בחדות ל-3.3 אחוזים (4.5% בדצמבר) וללא תוכנית הממשלה והירידה החדה בנאסד"ק, שתמתן את ההכנסות בהמשך השנה, היינו מעדכנים כלפי מטה את תחזית הגירעון לסוף השנה.

עודף שיא של כ-18.5 מיליארד שקלים בתקציב הממשלה בתחילת שנה לצד המזומנים הרבים שבידי הממשלה יובילו להערכתנו בחודשים הקרובים לצמצום הנפקות אג"ח ממשלתיות. גם כאשר לוקחים בחשבון את העלייה בגיוסים ברבעון האחרון השנה כתחליף למיועדות. במקביל כמובן עולה האפשרות של הרחבת הצעדים הפיסקאליים של הממשלה.

גם בינואר, האינפלציה בארה"ב הפתיעה כלפי מעלה ועלתה ל-7.5 אחוזים (6% הליבה), כאשר מלבד מחירי הדלק והחשמל, נמשכה העלייה במדד הדיור. בעקבות זאת השווקים מתמחרים שהבנק המרכזי יעלה את הריבית בכמעט 1.5 נקודות אחוז עוד השנה. למרות זאת, אנו לא סבורים שהבנק המרכזי יסיים את תוכנית הרכישות לפני המועד המתוכנן, או יקדים את העלאת הריבית לפני הישיבה המתוכננת בעוד 4 שבועות, דבר שעלול לשדר לחץ מיותר לשווקים.