מנורת הכסף של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב עומדת למכירה במחיר התחלתי של 300,000 דולר

אחרי יותר מ-35 שנה מאז נראתה לאחרונה, בית המכירות מורשת מציעה מחדש את המנורה בה השתמש "סנגורם של ישראל" בסכום התחלתי עצום: 300 אלף דולר | מוזמנים להגיש הצעה לפני שייגמר הזמן

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/01/22 17:20 ד בשבט התשפב

מנורת הכסף של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב עומדת למכירה במחיר התחלתי של 300,000 דולר
מנורה במיליון שקל, צילום: בית המכירות מורשת

בית המכירות הפומביות "מורשת" שמציע ספרי קודש וחפצי יודאיקה רבים למכירה, פרסם לאחרונה חפץ ייחודי במינו, עם סיפור יוצא דופן ותג מחיר לא רגיל. מנורת הכסף בה השתמש רבי לוי יצחק מברדיצ'ב במחיר התחלתי של 300 אלף דולר, כמיליון שקל. 

בעלי בית המכירות שממוקם בבני ברק, אסף העצני וניסים ורטה מספרים בתיאור הפריט כי מנורת הכסף עברה במשך מספר דורות במשפחת המפקידים, צאצאי רבי יוסף גרינבוים בעל מחבר "הכרמל", אשר העיד בפני ילדיו על המסורת לפיה זו המנורה בה הדליק רבי לוי יצחק מברדיצ'ב. ברבות הימים ומחשש שישכח הדבר חרט אחד מבני המשפחה בתחתית החנוכיה: "זאת המנורה הטהורה אשר הדליק בה הצדיק יסוד העולם מליץ טוב בעד עמו, אור המאיר הרה"ק רבי לוי יצחק בן שרה סאסא אב"ד ק"ק ברדיטשוב בעל קדושת לוי במסעותיו ז"ל".

בנוסף מצוין כי מומחים שבדקו את המנורה אישרו שסוג הכסף והסגנון תואם הן לאוקראינה - מזרח אירופה והן לתקופה המחצית השנייה של המאה ה-18, דבר שתואם לייחוסה לרבי מברדיצ'ב. כמו כן מציינים הבעלים כי אישורים ומסמכים נוספים יוצגו לקונים הפוטנציאליים.

המנורה עשויית הכסף, ניצבת על ארבע רגליים מעוטרות, מתוארת כ"חזקה ומאסיבית", נפתחת על ציר להכנסת השמן ובראשה שמונה בזיכים להכנסת הפתילות אשר רק בחלקם נותר עיטור פרח למסגרתם, בצידו מולחם בסיס השמש שכנראה התפרק ואבד ברבות השנים. בחזית סוגר מנעול מורכב על ציר.

מידות המנורה הן 15.1 ס"מ אורכה, 3 ס"מ רוחבה, 6.2 ס"מ רוחב בסיס הרגליים, 5.5 ס"מ גובהה ו-258 גרם משקלה. המנורה הוצגה בבית המכירות 'יודאיקה ירושלים' לפני למעלה מ-35 שנים והיה פריט הדגל של מכירה זו וצילומו הוצג בשער הקטלוג, ומאז לא נראה חפץ קודש זה כלל.