המליץ לקנות מניות: מנכ"ל סודה סטרים לשעבר חשוד במסירת מידע פנימי

תושבת תל אביב שרכשה מניות סודה סטרים תמורת כ-150 אלף שקלים - מרבית כספי העו"ש שהיו ברשותה, דבר שהעלה את חשד הרשויות. בחקירת המשטרה התברר כי המנכ"ל לשעבר דניאל בירנבאום האיץ בה לקנות מניות לקראת פרסום דו"ח מיוחד. כתבי אישום הוגשו נגד השניים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/12/21 15:08 כד בטבת התשפב

המליץ לקנות מניות: מנכ"ל סודה סטרים לשעבר חשוד במסירת מידע פנימי
מנכ"ל סודה סטרים לשעבר חשוד בעבירות, צילום: Hillel Maeir/Flash90

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודה סטרים אינטרנשיונאל לשעבר ונגד איילה כהן, בגין עבירות שימוש במידע פנים ושיבוש מהלכי משפט.

לפי כתב האישום, בירנבאום, שכיהן אז כמנכ"ל חברת סודה סטרים ועמד בקשר קרוב עם איילה כהן, מסר לה מידע פנים על אודות חברת סודה סטרים בשני אירועים שונים והיא השתמשה במידע שמסר לה כשרכשה את מניות החברה.

באמצע פברואר 2017 פרסמה סודה סטרים דו"ח תקופתי ושנתי שהציג עלייה ניכרת במדדים מהותיים, ובתוך כך עליה של 213% ברווח הנקי ברבעון האחרון לשנת 2016 ביחס לרבעון המקביל שנה קודם. בסמוך לפני פרסום הדו"ח, מסר בירנבאום לכהן את מידע הפנים ביחס לתוצאות הכספיות החיוביות של הרבעון.

יומיים לפני פרסום הדו"ח רכשה כהן מניות סודה סטרים תמורת כ-150 אלף שקלים - מרבית כספי העו"ש שהיו ברשותה - ומכרה לאחר מכן את המניות שרכשה ברווח של כ-28 אלף שקל.

עוד על פי כתב האישום, ביולי 2018 ערך בירנבאום פגישה עם מנכ"לית ונשיא חברת פפסי, שבה הציעה המנכ"לית כי "פפסי" תרכוש את חברת סודה סטרים.

במועד זה ידע בירנבאום שסודה סטרים צפויה לפרסם בקרוב דו"ח רבעון שהצביע על עלייה ניכרת בהכנסות החברה וברווחיה. בסמוך לאחר הפגישה עם נציגי פפסי, וכשבועיים לפני פרסום הדוח הרבעוני החיובי, האיץ בירנבאום בכהן להשקיע במניית סודה סטרים את כל חסכונותיה באופן מידי. כהן הבינה שבירנבאום מאיץ בה לרכוש מניות מאחר ויש בידיו מידע פנים שעתיד להשיא את מחיר המניה.

יומיים לאחר מכן השתמשה כהן כמעט בכל יתרת המזומנים שהייתה ברשותה והורתה לבנקאי שלה לרכוש עבורה מניות סודה סטרים, בסכום כולל של כ-200 אלף ש"ח. במקביל, ביקשה לפדות קופת חיסכון שבבעלותה כדי לממן רכישות נוספות של מניות סודה סטרים. לאחר שכספי קופת החיסכון הועברו לחשבון העו"ש שלה, רכשה כהן מניות סודה סטרים נוספות בסך כ-100 אלף שקלים.

ביום שלאחר פרסום הדו"ח הכספי, ובסמוך לאחר שסודה סטרים דיווחה לציבור על חתימת הסכם המיזוג עם פפסי, מכרה כהן את יתרת מניות סודה סטרים שרכשה והרוויחה כ-156 אלף שקלים. כתב האישום מייחס לבירנבאום וכהן שיבוש מהלכי משפט ביחס לגרסה שמסרה כהן לבנקאי בתשובה לשאלות הבנקאי לגבי פעילותה במניה.

כתב האישום הוגש על ידי עורכי הדין עידן שוורץ והדר קולה, ממחלקת ניירות ערך, בפרקליטות מיסוי וכלכלה. התיק נחקר על ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.