כתב אישום הוגש נגד ארבעה ישראלים שזייפו מטבעות בשווי מיליונים

אליהו במברון ועוד ארבעה נאשמים הקימו חברה דרכה קנו מכונות וחומר גלם שמאפשר זיוף מטבעות בשווי של כ-20 מיליון שקל. הפרקליטות הגישה בקשה להארכת מעצרם וכן לחילוט המכונות וכלי רכבם

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 27/12/21 14:37 כג בטבת התשפב

כתב אישום הוגש נגד ארבעה ישראלים שזייפו מטבעות בשווי מיליונים
המטבעות המזוייפים, צילום: דוברות המשטרה

פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד חמישה נאשמים, אשר הקימו מפעל לזיוף מטבעות של 5 שקלים, רכשו חומר גלם שמאפשר זיוף מטבעות בשווי של כ-20 מיליון שקל והלבינו הון בהיקף של כ-11 מיליון שקלים.

על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד דניאל גלעד, הנאשמים אליהו במברון (48) מאשדוד, אחיינו אשר סופר (35) מערד, יצחק הרלב (56) מרחובות ואורן משה (39) מגדרה, חברו יחד והקימו חברה בשם "א. גלופות והטבעות בע"מ" לזיוף מטבעות של 5 שקלים בכמויות מסחריות, לצורך מכירתן ושימוש בהן. משנת 2019, רכשו הנאשמים מחו"ל מכונות איכותיות ויקרות וציוד נוסף לצורך ביצוע הזיוף, בעלות של מיליוני שקלים, ייבאו עשרות טונות של חומרי גלם והעבירו את המכונות וחומרי הגלם תחילה למבנה אחד ששכרו באשדוד ולאחר מכן למבנה אחר. בין השאר רכשו הנאשמים מטבעות חלקים, שלאחר השלמת הזיוף נועדו לזייף מטבעות בסכום של כ-20 מיליון שקלים.

מכתב האישום עולה, כי במועדים רבים, מיוני 2019 ועד מעצרם של הנאשמים לפני שלושה שבועות, זייפו הנאשמים במפעל כמות בהיקף מסחרית של מטבעות 5 שקל בקצב של כ-700 מטבעות לשעה, ו-84 אלף שקלים ביום.

על מנת לייצר מטבע של 5 שקלים, השתמשו הנאשמים בחומר גלם של מטבעות חלקים עגולים זהים במשקל ובהרכב הכימי של המטבע האמיתי, וקרובים לגודל של המטבע האמיתי- זאת בשל השינוי בגודל המטבע בתהליך ההטבעה שנעשה על ידי הנאשמים. במברון ייצר בעזרת המכונות השונות "טבעים"- מוטות פלדה בתוכם משוקעים "נגטיבים" של שני צדדיו של מטבע של 5 שקלים, צד הערך, וצד הנושא, וכן יצר כלים שונים שנועדו להליך זיוף המטבעות. 

כמו כן, תכננו הנאשמים לשכלל את שיטת הזיוף, כך שיוכלו לזייף כמות גדולה של מטבעות בזמן קצר. כך תכננו להוסיף למכונות 'פס נע' שיגביר את קצב הייצור בעשרות מונים, וכן החזיקו במכונה שתפקידה לבקר את איכות ה'טבעים' והמטבעות, על מנת לדעת את התפוקה המקסימאלית של כל "טבע", ועל ידי כך לקצר את זמן הייצור. 

בנוסף, ניהלו הנאשמים כספים תוך הסתרת העברות כספים ומקורם, וכן הסתירו את שליטתו של הנאשם במברון בעסק, זאת בשל היות הנאשם תחת צו כינוס נכסים. על פי כתב האישום, הנאשמים העבירו מאות אלפי שקלים במזומן ובדרכים אחרות לצורך רכישת המכונות, העבירו כספים דרך נותני שירותים פיננסים ובדרכים שאינן ידועות, העבירו כספים רבים לחשבון הפרטי ועשו פעולות רבות במטרות להסתיר את מקור הכספים האסורים ואת הבעלים בהם. כמו כן, הונו הנאשמים את נושיו של במברון ופעלו להסתרת רכוש מנושיו ומקופת ההפטר.

במעשיהם, עשו הנאשמים פעולות רבות ברכוש אסור בהיקף של לפחות 11 מיליון שקלים במטרה להסתיר או להסוות את מקורו, זהות בעלי הזכויות בו, את מיקומו ואת תנועותיו. 

בכתב האישום צוין, כי לולא מעצרם של הנאשמים, היה עלול להיגרם נזק גדול לכלכלת ישראל לאור היקף הזיוף, איכותו וחוסר היכולת להבחין בין המטבעות המזויפות ובין מטבעות אמיתיים.

התיק נחקר באמצעות יחידת יאל"כ והונאה דרום במשטרת ישראל. כתב האישום מייחס לנאשמים, כל אחד לפי חלקו, ביצוע עבירות רבות של זיוף מטבעות , החזקת מכונות לזיוף מטבעות, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון. כמו כן, שניים מהעצורים נאשמים בעבירות של הונאת נושים ולפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם. בבקשת המעצר צוין, כי מספר שבועות לפני ביצוע המעשים בתיק דנן, שוחרר במברון מהמאסר בגין עבירות דומות. בנוסף, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט לחלט רכושם של הנאשמים - נדל"ן, כספים, מכונות ששימשו לזיוף וכלי רכב.