צוות ממשלתי יבחן הקמת אזור סחר חופשי ליהלומים בבורסה ברמת גן

מנתוני משרד הכלכלה עולה כי מתחילת השנה נרשמה עליה של למעלה מ-100% ביבוא וביצוא יהלומים לעומת 2020. מנכ"ל המשרד הודיע כי יוקם צוות בתיאום עם רשות המיסים הקמת אזור סחר חופשי ליהלומים

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/12/21 18:08 ד בטבת התשפב

צוות ממשלתי יבחן הקמת אזור סחר חופשי ליהלומים בבורסה ברמת גן
הבורסה ליהלומים ברמת גן, אזור סחר חופשי בקרוב?, צילום: Miriam Alster/Flash90

תעשיית היהלומים הישראלית, שחותמת שנה מצוינת לענף, קיימה היום (ד') ברמת-גן את טקס יקיר תעשיית היהלומים לשנת 2021 והעניקה אותות הוקרה ל-12 מבכירי וותיקי הענף. במהלך הטקס, אותו מארגנת מדי שנתיים התאחדות תעשייני היהלומנים בישראל, ציין מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא כי "חשוב לא לקפוא על השמרים ולסייע לענף לשוב למעמד המוביל ברמה הגלובאלית בו היה אך לפני כעשור".

מנכ"ל משרד הכלכלה ציין בדבריו את חשיבות הסכמי אברהם ובאופן ספציפי את סחר היהלומים ההולך וצובר תאוצה בין הבורסה ברמת גן לזו בדובאי, כמו גם ניסיונות של משרד הכלכלה והתעשייה לבחון כלים חדשים לצורך מיצוב בורסת היהלומים הישראלית במעמד אטרקטיבי יותר עבור חברות יהלומים מהעולם.

מזה מספר שנים תעשיית היהלומים בארץ מנסה לקדם נושא של הקמת אזור סחר חופשי לסחר ביהלומים בארץ במתחם בורסת היהלומים ברמת גן, כך שחברות זרות הפעילות מול אותו אזור יהיו פטורות ממס הכנסה או מס חברות . במידה ויוזמה זו תקרום עור וגידים הבורסה, לטענתה, תוכל לסגור את הפער בינה לבין מקומות אחרים בעולם בהם קיימים אזורי סחר חופשיים מעין אלו כמו דובאי ושוויץ.

במהלך מגפת הקורונה והתקופה הקשה שעבר הענף בשנים 2019-2020, בחן משרד הכלכלה והתעשייה דרכים לסייע לתעשייה ובין היתר, בחר להתמקד בבחינת הרעיון. על פי בדיקת משרד הכלכלה והתעשייה, הקמת האזור עשויה להביא בסופו של דבר להכנסות לאוצר המדינה של עשרות מיליוני שקלים בשנה ולתוספת של מאות מקומות עבודה בענף, עקב הגעתן של חברות זרות לפעול בישראל והפעילות הנלווית שתגיע עקב כך, גם לחברות יהלומים ישראליות וגם לחברות שנותנות שירותים לתעשיית היהלומים, כך שהצפי הוא שלא רק שלא ייפגעו הכנסות המדינה, אלא תקציב המדינה אף ירוויח מכך, כמו גם שוק התעסוקה הישראלי.

על מנת לבחון את הנושא לעומק, כמו גם את כלל ההשלכות שעשויות להיות לו, שוחח המנכ"ל בנושא עם ערן יעקב, ראש רשות המיסים וסוכם כי יוקם צוות משותף שמטרתו לבחון את הנושא בכל הכרוך לנושא עלותו והתועלות שעשויות להיות לו.

יבוא היהלומים עד נובמבר: 2.66 מיליארד דולר

על פי נתוני מינהל יהלומים, תכשיטים ואבני חן במשרד הכלכלה והתעשייה, עמד יבוא היהלומים המלוטשים נטו באחד עשר החודשים הראשונים של השנה על סך של כ-2.66 מיליארדי דולרים, עלייה של כ- 102% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020. יצוא היהלומים המלוטשים נטו, שעמד על סך של כ-3.4 מיליארדי דולרים, רשם עלייה של כ-56% לעומת אחד עשר החודשים האחרונים של שנת 2020.

בסך הכול, באחד עשר החודשים הראשונים של השנה, היבוא נטו של יהלומי גלם לישראל עמד על סך של כ- 1.83 מיליארד דולרים, עלייה של כ-103.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יצוא נטו של יהלומי גלם באותה התקופה עמד על סך של כ-1.6 מיליארד דולרים, עלייה של כ-122% לעומת אחד עשר החודשים הראשונים של שנת 2020.

בחודש האחרון עמד יצוא יהלומי הגלם לאיחוד האמירויות על סך של כ- 12.5 מיליוני דולרים, שמהווים כ- 8% מיצוא יהלומי הגלם הכללי של ישראל בנובמבר. בנוסף, יובאו במהלכו מאיחוד האמירויות לישראל יהלומי גלם בסך של כ- 22 מיליוני דולרים, שמהווים כ- 13% מסך יהלומי הגלם שיובאו לישראל בנובמבר.