7 דברים שלא ידעתם על תיאום מס

2021 אוטוטו נגמרת, ואיתה גם הרגעים האחרונים לבצע תיאום מס יבואו לסיומם. אבל מה זה בכלל תיאום מס? לאיזה דברים צריך לשים לב? ולמה לא מדובר רק במס הכנסה? כל הדברים שלא ידעתם

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/11/21 12:29 יג בכסלו התשפב

7 דברים שלא ידעתם על תיאום מס
רשות המיסים, אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

מה זה בכלל מס הכנסה?

1. אז מה זה בכלל מס הכנסה? בתכל'ס זה תשלום של אחוז מסוים מההכנסות של אדם שעוברות למדינה. בישראל המס הוא פרוגרסיבי, כלומר גובה המס שונה לכל חלק של המשכורת - דבר שנקרא בפי העם "מדרגות מס". ככל שהמשכורת גבוהה יותר כך גם אחוז המס גבוה יותר, ובאופן זה בעלי הכנסות גבוהות ישלמו יותר מס, ובעלי הכנסות נמוכות ישלמו פחות. הגיוני סך הכל.

2. נכון לאוגוסט האחרון, מדרגת המס הראשונה היא עד 6,290 שקל בחודש, עליה נגבה מס בשיעור של עשרה אחוזים, כשממשכורת של 6,290 שקלים ייגבו 629 שקלים כמס הכנסה. מי שמרוויח משכורת גבוהה יותר, עד 9,030 שקלים בחודש, ישלם מס הכנסה גם על החלק הנוסף בשיעור של 14 אחוזים. את כל מדרגות המס תוכלו למצוא באתר 'כל זכות'. 

3. שכירים? אל דאגה, המעסיק שלכם אחראי לפתוח עבורכם תיק ניכויים במס הכנסה דרכו הוא מעביר את תשלום המס ישירות לרשות המיסים. טרדה אחת פחות.

רשות המיסים, לא דיווחה לזכאים

רשות המיסים, כבר לא צריך להגיע עד למשרדים. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

איפה עושים תיאום מס

4. אז איפה עושים את תיאום המס? עד לפני מספר שנים, הייתם צריכים לקום בבוקר, לשים נעליים ולגשת למשרדי רשות המיסים הקרובים לביתכם (ולחכות שם יום שלם). אך מאז התפרצה הקורונה והוטלו סגרים, פתחה רשות המיסים בתהליך דיגיטציה של כלל השירותים שלהם וכיום ניתן לעשות הכל דרך האינטרנט. לשם כך הצטיידו במספר תיק הניכויים של כל אחד מהמעסיקים ובפרטים האישיים ותוך זמן קצר תסיימו. 

5. בדומה למס הכנסה, גם ביטוח לאומי וביטוח בריאות הם מס פרוגרסיבי, הנגבים דרך הביטוח הלאומי ומצריכים לעיתים תיאום. מדרגות התשלום לביטוח לאומי הן אחרות. הדגש העיקרי הוא שמקום העבודה השני מחויב לחשב את דמי הביטוח לפי המדרגה הגבוהה, גם אם השכר במקום העבודה הראשון אינו מצדיק זאת. שימו לב.

תתחילו לעבור על הניירת, אילוסטרציה

תתחילו לעבור על הניירת, אילוסטרציה צילום: pexels (Nataliya Vaitkevich)

6. מצב נוסף שבו נדרש תיאום מס, פשוט יותר, הוא של עובד שעבד רק בחלק מחודשי השנה. במקרה זה נדרש תיאום מס משום שחישוב המס הוא שנתי, אך כברירת מחדל רשאי המעסיק לחשב מס רק על החודשים שבהם עבד אצלו העובד. תיאום מס למי שלא עבד מתחילת השנה ניתן לערוך על פי הצהרת העובד, אך במקרה של חוסר עבודה במהלך שנת המס נדרש אישור מפקיד השומה.

מה יקרה אם שכחת לעשות תיאום מס?

7. אדם שלא עשה תיאום מס וגבו ממנו בשל כך מס גבוה ממה שהיה אמור לשלם, רשאי להגיש תביעה להחזר כספי באמצעות מילוי דוח שנתי, שאפשר לעשות זאת גם עד 6 שנים אחורה. תיאום מס נעשה במהלך שנת המס, ומונע ניכוי מס עודף. אם לא נעשה תיאום מס במהלך שנת המס, ניתן להגיש עם תום שנת המס דין וחשבון שנתי לפקיד השומה, ולקבל החזר מס.