מבקר המדינה קבע: רשות התחרות לא פעלה להורדת יוקר המחיה

ברקע הוויכוחים בוועדת הכלכלה והחשד לתיאום מחירים ברשתות השיווק, מבקר המדינה אנגלמן קבע כבר בחודש מאי האחרון כי רשות התחרות אחראית במידה רבה ליוקר המחיה, לאחר שלא הכריזה על מונופול ולא קידמה יבוא מקביל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/11/21 14:32 ו בכסלו התשפב

מבקר המדינה קבע: רשות התחרות לא פעלה להורדת יוקר המחיה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הדיון הסוער שהתקיים הבוקר (ד') בוועדת הכלכלה בנושא "יוקר המחיה" והחשד לתיאום מחירים בענף המזון וברשתות השיווק, מצריך להזכיר את דוח מבקר המדינה מחודש מאי האחרון שעיקרו הוא הטיפול במונופולין ובריכוזיות בענף המזון. 

דוח המבקר טוען כי בשנת 2017 מחירי המזון והמשקאות שאינם אלכוהוליים בישראל היו גבוהים בכ-37% לעומת מדינות ה-OECD, ובכ-51% לעומת האיחוד האירופי. המבקר אנגלמן ציין כי המשק בישראל מתאפיין בריכוזיות על-ענפית יתרה בהשוואה לשווקים אחרים.

המבקר בדק את הפעולות שנקטו משרדי ממשלה וגופים נוספים להתמודדות עם הריכוזיות בענף המזון ולטיפול בחסמי היבוא. הביקורת נערכה ברשות התחרות, ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, במשרד הכלכלה והתעשייה, במשרד החקלאות, במשרד האוצר, במשרד הבריאות, ברשות המיסים ובמועצת הצמחים, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במועצה הישראלית לצרכנות.

בביקורת נמצא כי קיימת ריכוזיות גבוהה של ספקי מזון בקטגוריות מסוימות בענף המזון, כאשר עשרת ספקי המזון הגדולים מחזיקים יחד בנתח שוק המוערך בשיעור של כ-54% בממוצע מכלל ענף המזון ותחום מוצרי הצריכה. לארבעה מהם יש נוכחות שוק משמעותית - מעל 10% לכל אחד - בכמה קטגוריות בענף המזון, כמו בשר, חלב ודגים. רשות התחרות בחנה בחלק מקטגוריות אלו את השפעתה של ריכוזיות זו על רמת התחרות ועל יוקר המחיה, אך יחד עם זאת, יותר מ-20 שנה לא הכריזה רשות התחרות על בעל מונופול בשוק המזון.

עוד עלה בביקורת כי ב-2019 היו 810 חנויות גדולות, מתוכן 194 חנויות גדולות בעלות נתח השוק שיש לקמעונאי גדול של יותר מ-30%, ומתוכן 53 בעלות שיעור מחושב מעל 50%. רשות התחרות לא בחנה את השפעתו של החוק על הריכוזיות הגיאוגרפית ועל מחירי המצרכים באזורים אלו. עד לפקיעתה של הוראת השעה במרץ 2020 לא עשתה רשות התחרות שימוש בכלים שהעניק לה המחוקק בעניין.

במסקנותיו בדוח פנה המבקר מתניהו אנגלמן לרשות התחרות והמליץ לה להשתמש בכלים שהעניק המחוקק לשם הסרת חסמים לקידום התחרות בענף המזון והורדת יוקר המחיה בישראל, כמו הכרזה על מונופולין וקבוצת ריכוז ומתן הוראות במקרים מתאימים, כדי לרסן את כוחם. בנוסף, על הרשות להמשיך לפעול לקידום יבוא מקביל, לבחון חלופות ולגבש אמצעים מתאימים לפעולה מול היבואנים הישירים.

על משרדי הכלכלה והאוצר לבדוק מפעם לפעם שהפעולות שעשו לצורך הורדת יוקר המחיה משיגות את מטרתן, ולבחון דרכים שבאמצעותן תתגלגל הפחתת המכסים לצרכנים. על כל הגופים הרלוונטיים לפעול באמצעות הכלים שעומדים לרשותם להשגת המטרות שהציבה הממשלה הנוגעות להורדת יוקר המחיה בישראל.