אושרה "רפורמת הפארם": מוצרים רבים נשארו בחוץ

הרפורמה החשובה אושרה בוועדת הכלכלה, כשלמרות האכזבה מהשארת מוצרים רבים בחוץ, הציבור עדיין יחסוך מאות ואף אלפי שקלים בשנה. בין המוצרים שנכללו ברפורמה: שמפו, מרכך, דיאודורנט וקרמים לשיער ולגוף

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/10/21 17:24 טו בחשון התשפב

אושרה "רפורמת הפארם": מוצרים רבים נשארו בחוץ
הרפורמה כוללת שמפו, מרכך וקרמים, , צילום: shutterstock

ועדת הכלכלה אישרה היום (ה') את "רפורמת הפארם", כשבמסגרת הדיון נשארו מחוץ לרפורמה מוצרים רבים. המשתתפים סיכמו להרחיב בעתיד את הרפורמה, אשר תובא לאישור בתקציב המדינה הקרוב. 

הרפורמה, שתיכנס לתוקף בשנה הבאה, כוללת רק את המוצרים הבאים: אפטרשייב, דיאודורנט רול -און ללא אלומיניום, דיאודורנט סטיק ללא אלומיניום, פודרה דחוסה, סומק דחוס, שימר דחוס, קרם רגליים ללא חומצה סליצילית, לק לציפורניים שאינו ג'ל, שעווה לרגליים, שמפו, מרכך, סבון גוף, קרם גוף, קרם ידיים וקרם לשיער. שאר המוצרים שאינם כלולים ברשימה זו - לא אושרו ליבוא מקביל וייתכן וייכנסו לרפורמה בעתיד. 

לרפורמה שלושה עקרונות מרכזיים: הראשון הוא הקלה על היצרנים הישראלים בייצור תמרוקים. ישראל תעבור למודל הייצור האירופאי, במסגרתו, במקום חובת רישיון כללי ותהליך קבלת רישיון תמרוק שאורך כחמישה חודשים עבור כל סוג תמרוק, המהווים חסם כניסה לשוק - תידרש הצהרה בלבד על עמידה בתנאי משרד הבריאות.

העקרון השני הוא הקלה על הייבוא של התמרוקים. במקום תהליך קבלת רישיון לכל סוג תמרוק, למשל, שמפו בריח וניל, התהליך יהיה בהצהרה בלבד לפי הסטנדרט האירופאי. הקלות אלה יאפשרו לעוד מותגים, כדוגמת מותגי בוטיק ויצרנים קטנים בחו"ל, להגיע לישראל.

העקרון השלישי והאחרון הוא הקלה על יבואנים בייבוא מקביל. כיום רק 2.4% מהתמרוקים המיובאים לישראל מיובאים ביבוא מקביל. הרפורמה תאפשר גמישות בייבוא מקביל לצד שמירה על בטיחות המוצר והגעתו לישראל, מה שיגדיל את מספר היבואנים ומגוון המוצרים המיובאים.

בנוסף, אגרות הייצור והייבוא ירדו מכ-1,000 שקלים לסוג תמרוק בממוצע ל-0 ש"ח עבור כלל היבואנים והיצרנים, מה שיקל בעיקר על יבואנים ויצרנים קטנים ויגדיל את התחרות.

השינויים ברפורמת הפארם יחסכו עלויות גבוהות ליבואן, שמושתות ישירות לכיסו של הצרכן, כך שצפויה ירידת מחירים משמעותית בישראל.  בנוסף, יוסרו חסמים רגולטוריים, כך שמספר הגורמים בשוק התמרוקים יורחב. לצד זאת, המעבר לסטנדרט האירופאי יעלה את רמת הבטיחות של המוצרים.