אושרה רפורמת החניות: בקרוב תוכלו לקבל דו"ח גם ברחוב הסמוך לבית

ועדת הכלכלה אישרה בתום דיונים ארוכים את רפורמת החניות שתיכנס לחוק ההסדרים. בתוך הרפורמה: ביטול מחיר מקסימלי לשעת חנייה ותכנית לאכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית - החל מסוף השנה הבאה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 18/10/21 16:57 יב בחשון התשפב

אושרה רפורמת החניות: בקרוב תוכלו לקבל דו"ח גם ברחוב הסמוך לבית
רפורמת החניות אושרה, , צילום: Nati Shohat/FLASH90

שעות דיונים ארוכות הגיעו היום (ב') לסיומן, כאשר ועדת הכלכלה, בראשות חבר הכנסת מיכאל ביטון, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את נוסח הצעת הרפורמה בחניה העירונית, שתיכנס לחוק ההסדרים, ובה מספר שינויים.

חברי הוועדה הסכימו לקבוע כי המחיר המרבי על חניה, שעומד היום על 6.3 שקלים לשעת חניה, יבוטל החל מתחילת השנה הבאה, וכל עירייה תוכל לקבוע מחיר בהתאם למדיניותה. יחד עם זאת, עירייה שהחליטה לקבוע את מחיר החניה בהתאם למחיר המקסימלי, ולא נקבה במחיר מוחלט, תמשיך לגבות 6.3 שקלים לשעה, צמוד למדד, עד שמשרד התחבורה יקבע תקנות בעניין.

בסעיף אחר, שגרר דיונים רבים, נקבע כי בערים מעל 40 אלף תושבים יבוטל הנוהג לפיו תושבי העיר נהנו מחניה חינם בכל רחבי העיר, אך אל דאגה, השינוי הזה יקרה רק בעוד שלוש שנים , ואחרי שהרשויות יסדירו אזורים בהם יוענק פטור מתשלום חניה לתושב אותו אזור בלבד, כפי שנהוג בירושלים. לפי הסיכום בוועדת הכלכלה, רשות שלא תסדיר את אזורי החניה, לא תוכל לפטור את תושביה מתשלום, או לחילופין לא תוכל לגבות תשלום על חניה.

דו"ח חניה. אילוסטרציה

שימו לב שלא תקבלו דו"ח חניה ברחוב הסמוך. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

חבר הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה התייחס לפער בין המחיר שישלמו תושבי העיר על החניות לבין המחיר שייגבה מתושבי חוץ, והזהיר מהפקעת מחירים ומפגיעה בתיירות פנים ארצית. הוא הציע שההפרש יהיה בין 20 ל-25 אחוזים. יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון, הבהיר כי נציגי הרשויות טענו בשיחה עמו כי הם מעוניינים בפער גדול יותר - 30%. מטרת ההצעה היא לסייע בהורדת העומס ממרכזי הערים ולאפשר חניה חינם לתושבי הערים בשכונות המגורים שלהם.

הוועדה אישרה כי רשות שתחליט שלא לגבות כלל תשלום על חניה, לא תוכל לגבות גם מתושבי חוץ, אך אם נתנה פטור מסוים לתושביה בחלק מהזמן, אז תעריף החניה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב העיר.

תוגבר האכיפה בנת"צים - רק בעוד שנה

במטרה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, הוחלט להקים יחידות שיאכפו נסיעה בנת"צים, דבר שיעזור לתנועת האוטובוסים ויהפוך אותה ליעילה ומהירה יותר, ובעיקר - בלי רכבים פרטיים שמעכבים אותה.

למרות זאת, התנגדות חברי כנסת לתכנית המקורית הוציאה ממנה לא מעט מהעוקץ כשנקבע כי הכניסה לערים לא תהיה אוטומטית ותחל רק בסוף שנת 2022. החל ממועד זה, משרד התחבורה יתן לכל רשות מקומית שנה וחצי נוספים כדי להתארגן. רשות שתסרב או שלא תענה - שרת התחבורה תוכל להפעיל את סמכותה ולהכניס את יחידת האכיפה המשרדית לעיר.

אוטובוס

אוטובוס, תוגבר האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית, צילום: Nati Shohat/Flash90

מנכ"ל פנגו רועי אלבז אמר בעקבות אישור הרפורמה בוועדת הכלכלה כי, "מובן כי השינוי במחירי החניה ברשויות המקומיות הוא כלי שמטרתו הקלה על גודש התנועה, ירידה בביקוש והפחתת זמן החניה הממוצע. אך לצד השינוי בהסדרים, יש לקדם פתרונות תחבורה ציבורית נגישים ולהאיץ את הפתרונות המשלימים שכבר בהתהוות, דוגמת פתרון הרכבת הקלה שעשויה להתחיל לפעול כבר בסוף השנה הבאה. פתרון החניונים המוזלים בפאתי הערים הגדולות כבר קיים וידוע בקרב הציבור, כעת יש להשלים את המלאכה בעזרת דרכי הגעה נגישות ומהירות למרכזי ההתרחשות. זו תהיה תחילתה של מהפכה משמעותית בענף התחבורה ובהשגת פתרון ארוך טווח לבעיית הגודש". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן