חברת החשמל נקנסה ב-1.6 מיליון שקלים בעקבות דליפת שמן לחופי אשדוד

בעקבות פתרון מאולתר של חברת החשמל, אלפי ליטרים של שמן דלפו לים באשדוד, דבר שהתגלה בחקירת המשרד להגנת הסביבה והוביל להטלת העיצום הכספי. בכיר במשרד הבהיר: "רואה בחומרה רבה התנהלות לקויה ואי עמידה בהנחיותיו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 17/10/21 12:13 יא בחשון התשפב

חברת החשמל נקנסה ב-1.6 מיליון שקלים בעקבות דליפת שמן לחופי אשדוד
תחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה. אילוסטרציה, צילום: Yaacov Cohen/Flash90

המשרד להגנת הסביבה הטיל היום (א') על חברת החשמל עיצום כספי בסך של  1,611,750 שקלים, בעקבות הפרה של הוראות חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים וכן הפרת תנאים בהיתר ההזרמה לים.

התקרית התרחשה ביולי 2018, כאשר בעקבות תקלה בבריכת הפרדת השמנים שבשטח בריכת הנמל באשדוד, הזרימה חברת החשמל שמן מינרלי מצינורות הקירור לים, בניגוד להיתר ההזרמה שבו מחזיקה החברה.

השמן הוזרם בכמויות גדולות ובריכוז גבוה מהמותר על פי ההיתר, תוך גרימת זיהום למי הים. חקירת האירוע העלתה, כי החברה יצרה חיבור אסור בין שוחת ניקוז מי הנגר לבין הבור לניקוז שמנים, במטרה לספק פתרון מאולתר לבעיית מי הנגר. זאת, בנוסף לאי-סדרים בעבודות התכנון והתחזוקה של החברה. הפרות אלו הובילו לאלפי ליטרים של שמן שנשפכו לים וגרמו לזיהום ונזק סביבתי.

בעקבות האירוע, פתחה היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית כנגד חברת החשמל ונושאי משרה בה, בגין עבירות על החוק וחריגות מתנאי ההיתר. בתום החקירה, הטיל המשרד להגנת הסביבה עיצום כספי על החברה.

המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה כל זיהום סביבתי, וימשיך לפעול בפיקוח הדוק על כלל הגורמים ואכיפה נוקשה אל מול מזהמים, במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה.

סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק (בנדה) בן דוד אמר: "המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה התנהלות לקויה ואי עמידה בהנחיותיו – שבמקרה זה הובילו לנזק סביבתי ולזיהום מי הים. נדאג שבכל אירוע המזהם ישלם ונמשיך באכיפה ובפיקוח כדי למנוע את הזיהום הבא, תוך שמירה על הסביבה ועל בריאות הציבור".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי, "חברת החשמל פעלה ופועלת על פי דין. טענות המשרד בדבר הגעת השמן דרך שוחת הנגר נבדקו ונשללו מבחינה הנדסית. באירוע נתגלה שמן שלא ברור מקורו. עם זאת, החברה הפיקה באופן מיידי לקחים מן האירוע ותמשיך לפעול בהתאם להנחיות הרגולטורים ולהגנה על הסביבה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן