830 מיליון שקלים בשנה: פורסם דו"ח חריגות השכר

מיום הקמתה חסכה יחידת האכיפה כ-8.6 מיליארד שקלים, באמצעות טיפול בחריגות שכר. בעשור האחרון ירד שיעור הגופים החורגים ב-5 אחוזים. בין המורשעים: נשיאת מכללת שנקר, עובדי מועצות וחברות ממשלתיות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 11/10/21 12:19 ה בחשון התשפב

830 מיליון שקלים בשנה: פורסם דו"ח חריגות השכר
משרד האוצר, מיליוני שקלים בחריגות שכר, , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר-נתן, פרסם היום (ב') את דו"ח חריגות השכר בגופים המתוקצבים והנתמכים ופעילות יחידת האכיפה והיחידה לחקירות שכר. מהדו"ח עולה כי בכ-10% מהגופים המתוקצבים והנתמכים התגלו חריגות לכאורה.

הדו"ח מראה כי חריגות השכר נמצאות במגמת ירידה מיום תחילת פעילותה של היחידה. בעשור האחרון ירד אחוז הגופים החורגים בכ-5 אחוזים. כתוצאה מפעילות יחידת האכיפה מ-2017 עד 2020 הושבו למעלה מ-82 מיליון שקלים לגופים. אומדן החיסכון המצטבר הכולל מאז הקמת היחידה מסתכם מעל ל-8.6 מיליארד שקל.

בנוסף מציג הדו"ח את פעילות היחידה לחקירות שכר, במסגרתה נפתחו מיום הקמתה 166 תיקי חקירה בכלל הגופים הציבוריים כאשר 56 מתוך 57 כתבי התובענה הסתיימו בהרשעה. עם השנים מחמיר בית הדין את הענישה כלפי בעלי התפקידים המבצעים עבירות בתחום השכר.

אחד המקרים הבולטים שפורסמו בדוח נוגע לתעשייה האווירית לישראל, כאשר בעקבות שימוע קיבוצי להנהלת החברה ולנציגות של עובדי החברה נחתם הסכם קיבוצי במסגרתו הוקפאו קידומים בדרגות הגבוהות ונדחו תשלומי תוספות שכר. החיסכון הנובע מההסכם מוערך בכ-620 מיליון שקל, סכום המצטבר משנת 2020 ובמשך השנים הקרובות.

בין השנים 2015 ו-2016 ערכה יחידת האכיפה ביקורת שכר במד"א. כתוצאה מביקורת זו נוצר מכתב שימוע קיבוצי בדבר חריגות שכר לכאורה בשכרם של עובדי הארגון. בסיום המשא ומתן להסדרת כלל הנושאים, לרבות חריגות השכר לכאורה, הצדדים הגיעו להסכמות ונחתם הסכם קיבוצי היסטורי מקיף המסדיר את כל תנאי העבודה והשכר של עובדי מד"א. סך החיסכון השנתי כתוצאה מהתערבות הממונה על השכר מוערך ב-15 מיליון שקלים לשנה.

אמבולנס של מד"א

אמבולנס של מד"א, צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

יחידת האכיפה הובילה מהלך לטיפול בחריגות הנוגעות לתנאי שכרם והעסקתם של המורים מן החוץ בתשע מכללות ציבוריות. במקביל התקיים משא ומתן אינטנסיבי להסכם שכר בין ועד ראשי המכללות, ארגון העובדים "כוח לעובדים", הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה והממונה על השכר. המשא ומתן הבשיל לכדי סיכום עקרונות בדצמבר 2020 ,סיכום שמסדיר את החריגות לכאורה. כתוצאה מהתערבות הממונה על השכר בהסדרת תשלומי השכר של המורים מן החוץ, סך החיסכון (לרבות החיסכון האקטוארי) מוערך ב-160 מיליון ש"ח.

במסגרת בדיקה שערכה יחידת האכיפה בשכרם של מנהלי בתי ספר וסגני מנהלים נמצאו חריגות שכר במועצות המקומיות אבו-סנאן, כאבול ועיריית יבנה. הבדיקה העלתה כי למנהלים ולסגנים משולם רכיב גמול ניהול באופן כפול, דבר היוצר חריגה ממוצעת של 2,500 שקלים בחודש לכל מנהל או סגן מנהל. הודות לביקורות שערכה יחידת האכיפה ולהליך הטיפול בהסכמה בחריגות שנערך עם המנהלים והסגנים, היחידה חסכה כ-257,000 שקלים לשנה, והחיסכון הכולל והאקטוארי מוערך בכ-2.6 מיליון שקלים.

בהמשך לפרסומים בדוחות לשנים 2018 ו-2019, גם ב-2020 המשיכה יחידת האכיפה לטפל בחריגות השכר בקרב מנהלי מחלקות החינוך בשלטון המקומי. הטיפול של היחידה בשכרם של עובדים אלה יצר חיסכון של כ-13 מיליון שקלים ולו רק בשלוש השנים האחרונות. 4.5 מיליון שקלים מתוכם מיוחסים לפעילות יחידת האכיפה בשנת 2020. בשנה זו נבדקו רשויות רבות ובחלקן התגלו חריגות בשכרם של מנהלי מחלקות חינוך, בהם נתניה, יוקנעם עילית, מעלה עירון, נס ציונה, מודיעין מכבים רעות ועוד. חריגות השכר טופלו והופסקו, והעובדים השיבו כספים שקיבלו ביתר בסך כ-1,000,000 שקלים כאשר החיסכון האקטוארי מהטיפול בחריגות מסתכם ב-4.4 מיליון, והחיסכון הכולל מוערך ב-5.4 מיליון שקלים. 

כמו כן, הוסדרו בהסכמה תנאי שכרם של עובדים בעיריית פתח תקווה, באר שבע, מועצה מקומית ג'ת, עיריית כפר קאסם, עיריית בית שמש ועוד. היקף החיסכון האקטוארי מוערך במעל ל-9 מיליון שקל.

בין המורשעים: נשיאת מכללה, מנהלת חשבונות ויו"ר ועדת תכנון ובנייה

נשיאת מכללת שנקר הורשעה בהסדר טיעון באישור חריגות בשכרם של חמישה מנהלי מחלקות בסך כולל של כרבע מיליון שקלים. הוטלו עליה אמצעי משמעת של נזיפה והפקעת משכורת בסך 15,000 ש"ח בארבעה תשלומים שווים.

מנהלת משאבי אנוש במועצה האזורית חבל מודיעין הורשעה בהסדר טיעון באי מניעת חריגות בשכרם של מנכ"ל המועצה, גזבר המועצה וסגנו. הוטל עליה אמצעי משמעת של נזיפה ולא ענישה חמורה יותר, עקב נסיבות מקלות שהקשו עליה למנוע את החריגות.

יו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובניה "לב הגליל" הורשע בהסדר טיעון על שהעניק לשניים מעובדי הוועדה תוספת שכר רפורמה חורגת בסך כולל של 40,800 שקלים. הוטל עליו אמצעי משמעת של נזיפה ולא ענישה מחמירה יותר, עקב נסיבות מקלות ובעיות בריאות.

מנכ"ל החברה הממשלתית "להגנת מצוקי הים התיכון" הורשע בהסדר טיעון על שהנהיג בשכרה של מהנדסת המועצה חריגות בסך 6,000 שקלים בחודש. הוטלו עליו אמצעי משמעת של נזיפה ופסילה למשך 5 שנים מלשמש בתפקיד כלשהו בחברה.

מנהלת החשבונות הראשית במועצה המקומית ג'לג'וליה הורשעה על שהעניקה לעצמה הטבות שכר בסך 69,816 שקלים כמקדמות, שלא אושרו על-ידי המורשים לכך ולא נוכו משכרה. הוטלו עליה אמצעי משמעת מחמירים, נזיפה חמורה, הורדה בדרגה אחת לפנסיה, פסילה לצמיתות מהמועצה ומהחברות הבנות שלה ופסילה ל-10 שנים מתפקיד בכלל הגופים הציבוריים.