בקרוב תל אביב תהיה צפופה כמו ברצלונה: אושר העדכון לתמ"א 35

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לאשר עדכון לתכנית המתאר הארצית, שעיקרו ארגון מחדש של המרחב הבנוי. המשמעות: הצפיפות בערים תעלה כמו בערים גדולות בעולם, כך שיתאפשר צמצום השימוש ברכב מוטורי, התניידות נוחה יותר והקטנת זיהום האוויר בעיר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 05/10/21 15:20 כט בתשרי התשפב

בקרוב תל אביב תהיה צפופה כמו ברצלונה: אושר העדכון לתמ"א 35
יותר צפוף. אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/ Flash90

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר החליטה היום (ג') על אישור העדכון בהוראות הצפיפות בתמ"א 35, שעיקרו ארגון מחדש של המרחב הבנוי, וזאת בהתאם למתווה שהגיש מינהל התכנון. 

צפיפות המגורים בישראל נמוכה יחסית לערים באירופה ובארצות הברית ועומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל אביב, 7,186 בירושלים ו-4,346 בחיפה, כאשר צפיפות המגורים הממוצעת באתונה לדוגמא, גבוהה מהצפיפות הממוצעת בירושלים ובתל אביב פי 2 ויותר, של פאריס פי 3 ושל ברצלונה פי ארבע. 

אישור העדכון הינו מהפכה תכנונית וסביבתית ויש לו השפעה ישירה על איכות החיים העירונית. צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים ומגוונים יותר בתחומי שכונת המגורים בהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, מעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. כך למשל צפיפות של 30,000-20,000 נפש לקמ"ר מהווה הצדקה להקמת מערכות תחבורה מסילתיות ומאפשרת צמצום השימוש ברכב מוטורי, התניידות נוחה והקטנת זיהום האוויר בעיר.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, המובילה גם את צוות ה"מבנים וערים" בתוכנית להפחתת פליטות חממה המקודמת על ידי מדינת ישראל במסגרת "הסכם פריז" באו"ם, ציינה כי, "השינוי בהוראות  תמ"א 35 יוביל מהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב. אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, זאת, תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית ולשירותים עירוניים. מדובר גם באחד הצעדים הראשונים שנוקטת המדינה כדי להילחם במשבר האקלים. - בהמשך נטפל גם בצפיפויות במרחב הכפרי".

דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון,

דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון, צילום: ניב קנטור

לאחר שהוצגו בפניה עיקרי כיווני החשיבה והשאלות העומדות בבסיס הבחינה, התרשמה המועצה כי העיסוק בארגון מחדש של סביבת המגורים וזאת בהתאמה להיקפי האוכלוסייה החזויים במדינת ישראל, נמצא בלב העשייה היומיומית של מערכת התכנון וראוי כי השיח בעניינו יורחב ויתייחס למרחב החיים המלא של התושב - בעיר או בכפר, בלב המטרופולין או בפריפריה. על הבחינה לעסוק בהיבטים של איכות תכנון - צפיפות נטו מול ברוטו, נפחי בנייה, עירוב שימושים בסביבת החיים, מרחקי הליכה, התניידות, נגישות ועוד. הכל במטרה להתכנס לכדי מערכת עקרונות והנחיות תכנון אשר תכוון לתוצר תכנוני המשקף צפיפות ואינטנסיביות נכונה ומיטבית.