דו"ח ממשלתי חושף: מורים ותיקים מרוויחים פי 4 ממורים חדשים

הממונה על השכר פרסם דו"ח המפרט את נתוני הוצאות השכר של מערכת החינוך הממשלתית לשנת 2020, מהם עולה הפער בין המורים - מהגבוהים במערב. השכר הממוצע למשרה עמד על 13,800 שקל, ובמשך שנה שלמה, רק 3 מורים פוטרו בשל אי התאמה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/10/21 14:30 כח בתשרי התשפב

דו"ח ממשלתי חושף: מורים ותיקים מרוויחים פי 4 ממורים חדשים
משרד החינוך, יש מקום לשיפור, , צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר נתן, פרסם היום (ב') את דו"ח הוצאות השכר במערכת החינוך הממשלתית, הכוללת את החינוך היסודי וחטיבות הביניים. מדובר במערכת נרחבת המהווה כ-19 אחוזים מהעובדים במגזר הציבורי כאשר מהדו"ח עולה כי מדובר ב-138,597 עובדים.

מהדו"ח עולה כי השכר הממוצע במערכת החינוך עומד על 13,880 שקל, וכי הפער בין משכורת עובדי ההוראה הוותיקים לעומת משכורת עובדי ההוראה המתחילים עומד על פי 3.7 - פער גדול מאוד ביחס לעולם המערבי. יחד עם זאת, פערי השכר המגדריים במערכת החינוך הממשלתית הם נמוכים ביחס לכלל המשק, ועומדים על 5% בלבד.

בנוסף, הדו"ח סוקר את עבודת מערכת החינוך בתקופת הקורונה עת הפסיקה הלמידה הפרונטלית, החל ממרץ 2020 ועד תום שנת הלימודים. תקופה זו נמשכה לפחות 30 ימים בגנים, 24 ימים ביסודי ו-35 ימים בחטיבות הביניים. הדו"ח מציין כי ניכר שיפור בהתמודדות מערכת החינוך עם מתווה ההוראה מרחוק בין השנים 2020 ל-2021, אך מציין שמערכת החינוך לא עמדה ביעדים שהציבה לבתי הספר היסודיים והגדירה אותם כ"נמוכה מאוד". 

שאשא ביטון

שאשא ביטון, יש לה הרבה עבודה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחת הטענות הבולטות כלפי מערכת החינוך היא שאין אוטונומיה למנהלי בית הספר והם אינם יכולים לפטר עובד הוראה גם במקרה של חוסר התאמה משווע, ללא שלילת הרישיון לעסוק בהוראה. הדו"ח מתייחס לכך וקובע כי מדובר ב"פרוצדורה ארוכה ומורכבת", ומציין כי בשנת 2020 תהליך זה התבצע בשלושה מקרים בלבד בהם פוטרו מורים. הדבר מקשה על מנהלים לנהל את כוח האדם בצורה מיטבית, כאשר בנוסף לכך, גם היקפי המשרה של מורים בתחילת הדרך נפגעים, כיוון שלמורים הקבועים ישנה קדימות בהקצאת שעות הלימוד והמנהלים מתקשים להציע משרות מלאות למורים חדשים מצויינים.

הממונה על השכר, קובי בר נתן אמר עם פרסום הדו"ח כי, "לפני כשנה וחצי פרצה לחיינו מגיפה בריאותית וכלכלית כאשר מאות אלפי עובדי הוראה נדרשו להתאים את עצמם לעידן חדש בו הלמידה מתקיימת באופן מקוון. ניכר היה שהמורים והמנהלים בשטח הם שיודעים לתת מענים מותאמים ויש ערך רב לאוטונומיה במערכת החינוך. בדו"ח זה אנו מדגישים היבטים הדורשים שיפור בנוגע ללמידה מרחוק, כאשר עמדתנו היא שעם התפתחות המגיפה יש לאפשר שינויים והתאמות בלוח החופשה של התלמידים, בעיקר בגילאים הצעירים, בכדי למקסם את מספר ימי הלימודים הפרונטלים החיוניים להתפתחותם הרגשית ולמזעור הפגיעה העתידית בהישגיהם. בנוסף, מחדד הדו"ח את הצורך בהקצאת המשאבים לטובת המורים הצעירים ובהטמעת מנגנונים לקשירת תוספות השכר למצוינות בהוראה במקום לוותק".