התקנות של מרב מיכאלי שיהפכו את כולנו לפורעי חוק

שרת התחבורה תחתום בקרוב על התקנות שמגדירות מחדש את תיקוני הרכב שאדם פרטי יכול לעשות לרכבו, ובעיקר מחריגה את התיקונים שניתן לעשות רק במוסך. הישראלים זועמים: "למה שבן אדם לא יוכל לעשות זאת בביתו?"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/08/21 16:45 ב באלול התשפא

התקנות של מרב מיכאלי שיהפכו את כולנו לפורעי חוק
אם זה לא היה מוסך, הם היו חוטפים קנס. אילוסטרציה, צילום: David Cohen/Flash90

דבר פעוט לכאורה התרחש ביום ראשון האחרון עת נסגר להערות הציבור התיקון לחוק 'רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב'. אך התקנות שמבקשת שרת התחבורה מרב מיכאלי לשנות בחוק עלולות להפוך מאות אלפי ישראלים לעבריינים בין רגע. 

סעיף 128(א) של אותו החוק קובע כי אין לבצע פעולות ברכב אלא במוסך או מוסך נייד, שקיבלו רישיון לפי החוק, ובסעיף העוקב שלו מצויין כי שר התחבורה הנוכחי יכול לשנות ולקבוע כראות עיניו את פעולות התיקון שניתן לבצע שלא במוסך, כך הותקנו תקנות שמפרטות את התיקונים המותרים לעשות מחוץ למוסך, בידי כל אדם ובאופן עצמאי. 

בתקנות שמבקשת כעת לקבוע השרה מיכאלי ישנה קבוצה נוספת של תיקונים שמותר לבצען בכל מקום, אבל רק על ידי עובד מוסך שיש לו רישיון לביצוע אותו סוג פעולות. אדם אחר שיעשה אותן באופן פרטי - ייענש. 

התקנות שפורסמו להערות הציבור

התקנות שפורסמו להערות הציבור, צילום: משרד המשפטים

ואלו הן הפעולות הכלולות בתקנה זו ומחכות לחתימת שרת התחבורה: עדכון תוכנה במחשב הרכב והסרת התרעות תוכנה, תיקון או החלפה של כל אחד מחלקים אלה ברכב: מסנן אויר במערכת האוורור, מסך מגע, פקד חלון, ידית דלת, פנס, למעט פנס קדמי, שמשה, למעט שמשה קדמית ושמשה של חלון גג, מפתח האוטו, כולל שלט-רחוק, רכיבי מתח נמוך של שקע טעינה, למעט כזה הנוגע לסוללה, מוצר נלווה לרכב, שאיננו מחובר אליו חיבור של קבע.

בעקבות פרסום התקנות להערות הציבור, נשמעה ביקורת מקרב ישראלים רבים שציינו כי מדובר בפעולות שקלות לביצוע, לא פוגעות בבטיחות הנסיעה וקביעתן בחוק כברות טיפול על ידי עובד מוסך בלבד הופכת ישראלים רבים לפורעי חוק. 

"אפשר להגדיר שאסור לעשות את הפעולות האלה בצד הכביש, אבל למה שבן אדם לא יוכל לעשות זאת בביתו?", נכתב באחת ההערות, "למה המדינה צריכה ללמד את האזרח איך ואיפה לתקן את רכבו? בכל דבר שאני מחליט לתקן בעצמי אני לוקח סיכון שאני אעשה משהו לא בסדר - זה חלק מהחיים".