הסוף להפקרות: ממחר יופסקו דמי החל"ת

לראשונה מאז תחילת משבר הקורונה, ולמרות שהמשק מתפקד כבר חודשים ארוכים, דמי החל"ת יפסיקו לזרום לחשבונות האזרחים המובטלים. בעלי העסקים מחכים בקוצר רוח

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/06/21 08:19 כ בתמוז התשפא

הסוף להפקרות: ממחר יופסקו דמי החל"ת
הצעירים יחזרו לעבוד?, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

עם פרוץ מגפת הקורונה, אי שם במהלך שנת 2020 מיהרו בממשלה למצוא פתרון לאזרחים הרבים שמצאו את עצמם ללא מקור הכנסה, ההחלטה שהייתה נכונה לשעתה אפשרה לכל אזרח לקבל כסף מהמדינה למרות שהוא לא עובד בפועל. עם הזמן מדינת ישראל חזרה לשגרה אך רבים חגגו על תשלומי החל"ת ולא מיהרו לחזור לעבוד, למורת רוחם של בעלי העסקים ואנשי האוצר.

אבל החל ממחר, ובאיחור משמעותי, החגיגה נגמרת ותשלומי החל"ת יופסקו. מי שימשיכו לקבל את דמי החל"ת הם חריגים וכן אנשים שגילם גבוה מ-67. הבשורה משמעותית לקופת המדינה שמעבר להוצאות השוטפות תחזור לקבל את מס ההכנסה מהאנשים הרבים שיחזרו לשוק התעסוקה. מי שעוד מחכים בקוצר רוח למחר הם בעלי העסקים שמשוועים לעובדים ומתקשים למצוא. בעלי מסעדות לדוגמא נשענים במידה ניכרת על כוח העבודה של צעירים שרבים מהם בחרו שלא לחזור לעבודה ולקבל את כספי החל"ת.

לחל"ת היו פגיעות רבות במשק הישראלי. על פי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש אפריל, כ-30% מהמועסקים, שהם כ-20 אלף עובדים, סירבו לחזור לעבודה, על אף שהמעסיקים מציעים להם זאת, רובם משום שהם מעדיפים להמשיך להתקיים על דמי אבטלה. כ-60% מהעובדים שמסרבים לחזור מחל"ת הועסקו בשירותי הסעדה ואירועים.

כ-64% מהמסרבים לחזור לעבודה הודו שהם מעדיפים לקבל דמי אבטלה ולהישאר בחל"ת. אחרים נימקו את החלטתם בכך שהם חוששים שיוצאו שוב לחל"ת. רק אחוז בודד השיבו כי היקף המשרה או השכר נמוך מידי. כמו כן, חלוקת כספי החל"ת גרמה לכך שאחוז המובטלים הצעירים היה גבוה באופן ניכר מאחוז המובטלים המבוגרים, מגמה הפוכה ביחס לרוב שנותיה של מדינת ישראל.