בנק ישראל: ייתכן וידרשו העלאת מיסים בכדי לצאת מהמשבר

בדו"ח מיוחד על ההתנהלות במשבר הקורונה, בנק ישראל קרא לצמצם את החל"ת ולתמרץ את העבודה מהבית. לצד זאת, צויין כי עוצמת הפגיעה במשק הישראלי הייתה מתונה בהשוואה למדינות מפותחות. בנוסף, בדו"ח קראו לאשר את תקציב המדינה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 31/03/21 17:27 יח בניסן התשפא

בנק ישראל: ייתכן וידרשו העלאת מיסים בכדי לצאת מהמשבר
המדינה התקשתה בסיוע לעסקים. ירושלים בסגר הראשון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על אף הבשורות החיוביות בעקבות מבצע החיסונים והורדת שיעור התחלואה, משבר הקורונה עדיין לא מאחורינו. ההשלכות הקשות של המשבר על המשק הכלכלי ושוק התעסוקה טרם הסתיימו. היום (ד') פרסם בנק ישראל את הדו"ח השנתי של 2020, והתייחס למדיניות הממשלה בעת המשבר.

בסקירה נרחבת של השלכות הקורונה על המשק, נכתב בדו"ח כי הצעדים שנקטה הממשלה כדי לרסן את המגיפה ושינויי התנהגות של האזרחים עצמם הביאו לפגיעה עצומה בכלכלה, ברווחה ובכל אורחות החיים. הדו"ח מפרט כיצד מגזרים שונים במשק ובחברה נפגעו מבחינה כלכלית וחברתית בעוצמה משתנה וכי המגפה הבליטה את חולשותיה של רשת הביטחון הרווחתית ואף את הפערים בין מגזרים במדינה.

בנק ישראל מפרט בדו"ח גם את הדרך ליציאה מהמשבר, שעלולה להיות לא פשוטה. בדו"ח נכתב כי ככל הנראה תדרש העלאת מיסים למימון החוב שתפח במשבר הקורונה: "לנוכח רמתה הנמוכה יחסית של ההוצאה הציבורית האזרחית והפחתת שיעורי המס בשנים שקדמו למשבר, וכן למטרת מימון החוב, אשר תפח במהלכו של המשבר, ייתכן שיעלה הצורך בבוא העת גם להעלאה של שיעורי המס".

 

צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

 

מלבד זאת, בבנק ישראל התייחסו גם לצעדים במהלך המשבר לפתרון הבעיות הכלכליות, כמו תכנית החל"ת, וקראו לצמצם אותם עם היציאה מהמשבר: "חשוב להפסיק תוכנית אלו, לצמצמן ולהתאים את מאפייניהם כך שהם לא ייפגעו בתמריץ לעבוד ולא ינציחו את קיומם של עסקים לא יעילים". עוד הוסיפו בבנק ישראל כי "בחלק מהתוכניות כבר הוטמעו מנגנונים מסוג זה, כגון התניית דמי האבטלה בשיעור האבטלה במשק והתניית הסיוע לעסקים בשיעור ירידת הפדיון. הצורך בהתאמות נוגע גם לצעדי המדיניות שנועדו להקל על תנאי המימון".

בתוך כך, בנוגע לשוק התעסוקה וצמצום האבטלה, נאמר בדו"ח כי "עם התאוששות המשק שיעור האבטלה צפוי לרדת, אך הוא עלול להישאר גבוה בהרבה מזה ששרר במשק ערב המשבר". עם זאת, בבנק ישראל מסבירים כי הגורמים העשויים לתרום לשיעור האבטלה הגבוה קשורים להתייעלות העסקים במהלך המשבר, לשינויים במבנה המשק וסיוע בקושי של מובטלים לאורך זמן להשתלב מחדש בשוק העבודה.

 

אישור תקציב המדינה - חיוני

על אף הנתונים הקשים הללו, בבנק ישראל אומרים כי עוצמת הפגיעה במשק הישראלי הייתה מתונה בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. "חרף גידולו הניכר של החוב, התשואות עליו לא עלו, ודירוג האשראי של ישראל נותר בעינו", נכתב בדו"ח. "תרמו לכך גורמים שקדמו למשבר, בהם מצבו הבסיסי האיתן של המשק והירידה המתמשכת של יחס החוב הציבורי לתוצר, וכן התפתחויות במהלך המשבר, בהן התערבות בנק ישראל בשוק המשני של האג"ח הממשלתיות והעובדה שגידול החוב לא היה חריג בהשוואה למדינות מפותחות אחרות", נכתב בדו"ח.

לבסוף, בנק ישראל קורא לדרג הפוליטי לגבש בהקדם תקציב מדינה ואומר: "אישור תקציב המדינה לשנת 2021 חיוני כדי לקבוע סדרי עדיפויות וליישם תוכניות להאצת הצמיחה". בדו"ח נכתב כי "על המדיניות הפיסקלית לשוב ולהתנהל במסגרות סדורות ובהתאם לכללים פיסקליים ארוכי טווח כדי לשמור על אמינותה לאורך זמן ולתמוך בתהליכים של קביעת סדרי עדיפיות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן