רוצים להרוויח בהשקעות? הכירו את ההשקעות הכשרות

רוצים להרוויח בשוק המניות? תשמרו שבת, תקפידו על הלכות ריבית, על הלנת שכר עובדים וגזל, ותרוויחו אולי הרבה יותר. לא, אני לא צוחק. תקראו.

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף ארז צדוק 02/06/19 09:41 כח באייר התשעט

רוצים להרוויח בהשקעות? הכירו את ההשקעות הכשרות
צילום: shutterstock

בעולם כבר יודעים שהקפדה על קיום מצוות שבין אדם לחברו, מגדילה את הרווחים. כמובן בעולם מגדירים את זה בשפה ובמושגים אחרים, אבל מאות מחקרים באוניברסיטאות מובילות בעולם מראים שחברות שמתנהלות בהוגנות, כלומר מקפידות על מצוות עשה ולא תעשה שבין אדם לחברו, שורדות יותר, צומחות יותר ומרוויחות יותר לאורך זמן. ולא רק המחקרים. גם הסטטיסטיקות בשוקי ההון הגלובליים מראים שהשקעה בחברות שמתנהלות בהוגנות, משיגה תוצאות טובות יותר. עסקית אגב, זה מאוד הגיוני.

אבל מה הקשר לשמירת שבת? והיתר עסקה? 
בשנים האחרונות מתחזקת בישראל מגמת ההשקעות הכשרות, כלומר – השקעות בחברות שומרות שבת ובעלות היתר עסקה. התחזקות המגמה נשענת על קונצנזוס רבני רחב, המצדד בהשקעה בחברות 'כשרות' בלבד. וזה הגיוני. כי אם החברה פועלת בשבת, מי שקונה את המניה שותף בחברה ולכן הוא שותף לחילול שבת ואף מעודד אותו. אותו ההיגיון רלוונטי גם בנושאי גזל, גניבה, מרמה ועוד. אתם שותפים בחברה? אתם שותפים למעשים השליליים שלה. בקניית המניה אתם אף מעודדים אותם. 

כיום אפשר להשקיע בקרנות פנסיה, קופות גמל, ניהול תיקים ואפילו בתוכנית חסכון לכל ילד, בחברות ששומרות שבת ויש להן היתר עסקה. ובכל זאת, רבים אינם מודעים לקיומו של האפיק הזה. אלו שכבר מודעים לו, חושבים שכדי להשקיע בחברות כשרות צריך לוותר על רווחים. אז מה האמת?

ארז צדוק

ארז צדוקצילום: אבישג שאר ישוב


בעוד כחודש נחגוג שש שנים לאביב ערכית, הקרן שמשקיעה במניות של חברות ישראליות שמתנהלות בהוגנות. בהתאם למחקרים ולסטטיסטיקות בעולם, גם הקרן שלנו הניבה תוצאות טובות יותר מהשוק. לא סתם טובות יותר, אלא כמעט כפולות ממדד ההשוואה. מבחינתנו, התזה שחברות הוגנות מרוויחות יותר, נכונה בהחלט גם בישראל.

בימים אלו אנחנו מקימים את הקרן השלישית – 'אביב הוגנות והלכה', שתשקיע בחברות ששומרות על השבת, על הלכות ריבית ועל מצוות בן אדם לחברו. כלומר, מתנהלות בהוגנות. בדקנו ומצאנו ש-80% מהחברות בקרן הקיימת, אביב ערכית, נחשבות לכשרות ו-20% לא. התשואה הממוצעת של החברות הכשרות בתקופת הקרן היתה כפולה מזו של החברות הלא כשרות. לכן אפשר לשער שפוטנציאל התשואה של קרן 'אביב הוגנות והלכה', לא יפחת מזה של קרן אביב ערכית שמשקיעה בחברות הוגנות. 

מבחינתנו זו הבשורה הגדולה – הידיעה שאפשר להשקיע בשוק ההון על פי ההלכה, מבלי לפגוע בקדושת השבת או להתפשר על הערכים שלנו ועל מצוות שבין אדם לחברו, ועדיין להניב תשואה אטרקטיבית בכל קנה מידה. רבנים לא מעטים, מהמובילים בציונות הדתית, כבר מברכים על המהלך ומעודדים השקעה באפיקים שמותאמים להלכה וטומנים בחובם תשואה אטרקטיבית.


בתאריך י"ד סיוון, 17/6/19, נערוך כנס מרתק ומיוחד במינו בבורסה לני"ע בת"א.  בכנס ידברו בכירי שוק ההון הישראלי, רבנים,  חברי כנסת ואישי ציבור ותקשורת.

תוכנית הכנס

תוכנית הכנסצילום: .