כך בוחרים וקונים מגילת אסתר מהודרת בלי ליפול בפח

חג הפורים מתקרב, ורבים מצטיידים במגילת אסתר על קלף שנכתבה על ידי סופר סת"ם. כדי שלא יעבדו עליכם, ביררנו מה המחיר של מגילת כזו, מה משפיע על הפרשי המחירים ולמה כדאי לשים לב| המדריך המלא

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 13/03/22 11:25 י באדר ב'

כך בוחרים וקונים מגילת אסתר מהודרת בלי ליפול בפח
צילום: David Cohen/Flash90

חג הפורים מתקרב, ולצד משלוחי המנות וארגון הסעודה והאלכוהול, המן אנשים רוצים לקנות לעצמם מגילת אסתר על קלף. יצאנו לבדוק: כמה עולה מגילת אסתר כשרה או מהודרת? שיחה עם סוחרים וסופרי סת"ם מלמדת אותנו שזו שאלה שאין עליה תשובה אחת. הדבר תלוי באיכות, בגודל, בזהות הסופר ובעוד פרמטרים שונים.

מחיר של מגילת אסתר מקלף נע בין 2,500  ל- 15,000 שקלים

מחירי מגילת אסתר, כולל בדיקה במחשב והגהה ידנית נעים בין 2500 שקלים למגילה הפשוטה ביותר ועד 4500 שקלים ויותר למגילות מיוחדות יותר, שחלקן יכולות להגיע גם ל 15 אלף שקלים. עלות הקלף הגולמי של מגילת אסתר הוא כ - 500 שקלים, ושאר התשלום הולך לסופר הסת"ם שמשקיע בכתיבה בין שבועיים לחודש לסופר סת"ם ממוצע.

הפערים במחירים נובעים מאיכות הכתב, אחידותו מבחינת הגודל וצורת האותיות, וכן סוג הכתב. סופרים חדשים בדרך כלל אינם מיומנים מספיק בהכנת הקולמוס, שמשמש לכתיבת המגילה והם מתקשים ליצור שני קולמוסים באותה המידה בדיוק והמגילה יוצאת בכמה גדלים של כתבים. היא תהיה כמובן כשרה, אך פחות יפה ומהודרת ומחירה יהיה בהתאם.

מגילת אסתר

מגילת אסתר צילום: shutterstock

אחד הפרמטרים להידור היא מגילת "המלך"

גודל הקלף וגודל הכתב עצמו גם משפיע על המחיר. ניתן להשיג מגילת אסתר בגובה של 21 שורות בעמודה, או מגילת אסתר בגובה של 11 שורות בעמודה וגם מגילות אסתר 27 שורות בעמודה. אחד הפרמטרים המעניינים הקשורים להידור היא "מגילת המלך", מגילה שבה המילה 'המלך' מופיעה בראש כל העמודות שלה. סופרים מומחים יודעים לכוון את גודל הכתב שלהם בצורה שבאופן טבעי המילה 'המלך', שמופיעה פעמים רבות במגילה, תופיע בראשי העמודים.

בדומה לספרי תורה, גם מגילת אסתר בסגנון כתיבה ספרדי זולה יותר ממחיר מגילת אסתר בסגנון אשכנזי. הפער נובע בשל התגים הרבים שיש בכתיבה האשכנזית, שמגדילים את כמות העבודה על המגילה.

מגילת אסתר נקיה לחלוטין ממחיקות תעלה הרבה יותר יקר

"אחד הנושאים המשמעותיים ביופי של מגילה זה כמות המחיקות והתיקונים שיש בה", מסביר לנו דוד, סוחר סת"ם ותיק. "כאשר המגילה נקייה לחלוטין ממחיקות שמכערות את הקלף מחירה עולה משמעותית", הוא מוסיף.

"ניתן למצוא מגילת אסתר זולה וכשרה, מסופרי סת"ם שזו ההתנסות הראשונה שלהם בכתב סת"ם", אומר דוד ומוסיף כי מגילות כאלו נמכרות בדרך כלל מהסופר עצמו. מגילת אסתר היא בדרך כלל הדבר הראשון אותו כותבים סופרי סת"ם מתחילים בשל העובדה שאין בה שם השם, עובדה שמקילה מבחינה הלכתית. מגילה של מתחיל תראה בהתאם: פחות יפה, כתב מרושל ומחיקות רבות.

מגילת אסתר

מגילת אסתר צילום: shutterstock

היזהרו בבחירת המגילה והיוועצו באיש מקצוע שלא תשלמו יקר על מגילה כשרה בקושי 

חלק מהסופרים "מפנק" את לקוחותיהם בבתים מיוחדים למגילות שערכם מתחיל מכמה מאות שקלים ויכול לטפס גם לסכומי עתק במקרה של נרתיקי כסף מיוחדים ומשובצים.

בכל מקרה, דוד ממליץ: "אל תרכשו באופן עצמאי מגילת אסתר מבלי להבין בתחום ומבלי להתייעץ עם סופר סת"ם או סוחר מקצועי". דוד מוסיף: "רק מי שעוסק בתחום בצורה מקצועית ידע לומר לכם על מה להסתכל ולהעריך נכונה את מחירה של המגילה כדי שלא תשלמו על מגילה מהודרת ותקבלו מגילה כשרה בקושי".