היה לכם חשבון יאהו? החברה תפצה אתכם

יאהו מציעה הסדר פשרה, במסגרתו תשלם 117.5 מיליון דולר למשתמשים בארה"ב ובישראל שחשבונותיהם נפרצו

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/04/19 17:41 ו בניסן התשעט

היה לכם חשבון יאהו? החברה תפצה אתכם
תפצה אתכם? | יאהו, צילום: shutterstock

ההסדר המוצע מגיע בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה, שנידונה בבית משפט בסן חוזה, קליפורניה. בשנה שעברה הגיעו הצדדים להסדר במסגרתו תשלם יאהו 50 מיליון דולר פיצויים – אך בית המשפט דחה אותו מפני שלא היה "מספיק הוגן והולם", כך לפי רויטרס. לפיכך החברה הציעה הסדר פשרה חדש ומוגדל יותר, שמכסה 194 מיליון איש בארה"ב ובישראל. כעת יש לחכות ולראות אם הפעם בית המשפט אכן יאשר אותו.


ההסדר כולל סכום של 55 מיליון דולר עבור הוצאות שיצאו מכיסם של הקורבנות, 24 מיליון דולר עבור שנתיים של ניטור אשראי, 30 מיליון דולר להוצאות משפטיות ו-8.5 מיליון דולר להוצאות אחרות.

הסיבה שישראל כלולה בהסדר היא ששני ישראלים, יניב ריבלין ועו"ד מלי גרנות, לקחו חלק בתביעה הייצוגית.

בין השנים 2013-2016 סבלה יאהו ממספר פריצות האקרים שהשפיעו על כל אחד מ-3 מיליארד החשבונות שלה – במהלכן נגנבו שמות, פרטי דוא"ל וסיסמאות. יאהו כבר לא קיימת כחברה בפני עצמה: היא נרכשה על ידי ורייזון ב-2016 ואוחדה עם AOL לכדי חברה חדשה בשם Oath, שמאז שינתה שוב את שמה ל"ורייזון מדיה". מוורייזון נמסר ל-CNN כי הם משוכנעים שהסדר הפשרה מעיד על מחויבותם לאבטחת מידע.

טרם פורסמו התנאים והפרטים של ההסדר החדש, או כמה כסף יוכל לקבל כל משתמש. עם זאת, לפי ההסדר הקודם, בגובה 50 מיליון דולר, משתמש שהוכיח ותיעד שהקדיש זמן לטפל בנושא גניבת הפרטים, היה יכול לקבל פיצוי של עד מאות דולרים.

לפי הנוסחה שהוצגה אז, כל משתמש היה יכול לדרוש פיצוי על הזמן שהקדיש כדי להתמודד עם תוצאות הפריצה, לפי שווי של 25 דולר לשעה. כך, מי שסבל מהשלכות "קלות" ונדרש להקדיש חמש שעות, היה זכאי לפיצוי של 125 דולר, ואילו מי שסבל מתוצאות חמורות כמו גניבת זהות והיה צריך להקדיש לטיפול בכך 15 שעות, היה זכאי ל-375 דולר. כמובן, יש צורך להציג הוכחות ותיעוד שאכן נפגעתם והקדשתם זמן לטפל בנושא גניבת הפרטים.