השכרת דירה לסטודנטים: אתגרים ייחודיים, זכויות וחובות

עשרות אלפי סטודנטים לומדים במוסדות השונים להשכלה גבוהה, ורבים מהם שוכרים דירות במרחק קצר יחסית מהמכללה או מהאוניברסיטה. בשנים האחרונות הייתה עלייה משמעותית בדמי השכירות, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף blog.wecheck 13/02/24 10:53 ד באדר א'

השכרת דירה לסטודנטים: אתגרים ייחודיים, זכויות וחובות
סטודנטים, צילום: Buro Millennial

בשוק השכירות למגורים יש סוגים שונים של שוכרי דירות, ביניהם סטודנטים רבים. בשנים האחרונות הייתה עלייה משמעותית בדמי השכירות בעקבות הביקוש הרב לדירות להשכרה, ברוב הערים בארץ. המומחים טוענים כי הביקוש הרב לדירות להשכרה צפוי להימשך בשנים הקרובות בגלל הגידול הטבעי באוכלוסייה, ונתון זה אינו מעודד את הסטודנטים המתמודדים עם יוקר המחיה, שכר הלימוד הגבוה והוצאות המחיה השוטפות.

חשוב לציין כי עשרות אלפי סטודנטים לומדים במוסדות השונים להשכלה גבוהה, ורבים מהם שוכרים דירות במרחק קצר יחסית מהמכללה או מהאוניברסיטה. סטודנטים נוטים לשכור דירה לטווח קצר יחסית, עד שנה, והם נוטים לעבור דירות בתדירות גבוהה יחסית. בגלל מצבם הפיננסי המאתגר של הסטודנטים, בעלי הדירות להשכרה חוששים מהשכרת הנכס שלהם לסטודנטים העלולים להתקשות בתשלום שכר הדירה בזמן ובהעמדת ביטחונות מספקים, ובנוסף ידוע כי סטודנטים נוטים לגרום ליותר נזקים בדירות.

לכן, בעלי הדירות להשכרה מתמודדים עם אתגרים ייחודיים ועליהם למצוא פתרונות שיכולים לסייע להם למזער סיכונים, להבטיח תשלומים בזמן ולנהל מערכת יחסים תקינה וחיובית עם השוכרים הצעירים.

אתגרים ייחודיים בהשכרת דירה לסטודנטים

לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, חלה עלייה במספר הסטודנטים בישראל, ובשנת הלימודים האקדמית שנפתחה רק לאחרונה נרשמו כ-342,000 סטודנטים. רבים מהסטודנטים שוכרים דירות, לבד או עם שותפים, ורוב הסטודנטים מחפשים דירות להשכרה שנמצאות במרחק קצר יחסית ממוסד הלימודים, משיקולי נוחות וכדי לחסוך בעלויות התחבורה.

בעלי הדירות להשכרה חוששים לא פעם להשכיר את הנכס שלהם לסטודנטים בגלל אתגרים ייחודיים כגון: מציאת שוכרים מתאימים – סטודנטים נוטים לעבור בין דירות להשכרה בתדירות גבוהה יחסית, בעוד המשכירים מעוניינים למצוא שוכרים לטווח ארוך ולא להתמודד בכל שנה עם שוכרים חדשים. כמו כן, סטודנטים מתחילים לחפש דירות רק בסף הקיץ, ובדרך כלל בתקופת החגים רקע לפני פתיחת שנה"ל.

הבטחת תשלום שכר דירה – סטודנטים עלולים להתקשות בתשלום שכר הדירה בזמן מאחר שעליהם לשלם שכר לימוד גבוה, ויוקר המחיה משפיע על ההוצאות השוטפות שלהם. כמו כן, יש מקצועות לימוד שאינם מאפשרים לסטודנטים לשלב בין לימודים לעבודה, ובנוסף השכר המוצע לסטודנטים נמוך, ובעלי הדירות להשכרה חוששים מאי תשלום בזמן.

גרימת נזקים – רוב הסטודנטים בארץ הם צעירים אחרי צבא או טיול, ולא פעם הם גורמים נזקים משמעותיים לתשתיות ולרכוש בדירה, ובעלי הנכסים אינם מעניינים להתמודד עם הנזקים האלו.

גיל צעיר – כאמור, רוב הסטודנטים ששוכרים דירות הם צעירים, ובעלי הדירות להשכרה נאלצים לנהל מערכת יחסים מאתגרת בגלל גילם הצעיר של השוכרים, ויש להקפיד על גמישות וסבלנות אם מחליטים להשכיר את הנכס לסטודנטים.

זכויות משכירים

בעלי הדירות להשכרה מעוניינים להבטיח את הזכויות שלהם, כלומר עליהם למצוא דרך יעילה וחכמה להבטחת קבלת דמי השכירות בזמן וללא פיגורים. כדי להבטיח שכירות בזמן יש לערוך חוזה בכתב, לדרוש ביטחונות מהסטודנטים ולקבוע מנגנון לפיצוי המשכיר אם הסטודנטים מאחרים בתשלום או לא מצליחים לשלם שכירות.

המשכירים חייבים לשמור על הנכס שלהם, מאחר שלרוב הם השקיעו הון רב כדי לרכוש את הדירה להשקעה. מומלץ לערוך חוזה כתוב הכולל סעיפים הנוגעים לשמירה על הדירה והרכוש הקיים בה, כולל אחריות לתשלום על תיקון הנזקים שנגרמו בנכס על ידי הסטודנטים. בנוסף לזאת, יש לנסח סעיף בחוזה השכירות שקובע מנגנון לפינוי השוכרים בעת הצורך, כמובן בהתאם לחוקים הקיימים.

טיפים למשכירים

  • אין אפשרות להתעלם מהסטודנטים שמעוניינים לשכור דירות באזורים שונים בארץ, אך המשכירים חייבים להבטיח את הזכויות שלהם ולשמור על הנכס שלהם. כדי להשכיר דירה לסטודנטים בראש שקט כדאי לאמץ את הטיפים הבאים:
  • חשוב לבחור בקפידה את הסטודנטים (דירת שותפים) באמצעות בדיקות רקע, ראיון אישי וכמובן שיש לקבל ביטחונות ולהחתים ערבים.
  • יש לערוך חוזה שכירות מגורים בכתב, עם תנאים ופירוט רב. את החוזה כדאי להכין בעזרת עו"ד מיומן ולכלול בו תנאים ברורים, זכויות וחובות של שני הצדדים ומנגנון ליישוב מחלוקות. כדאי להיעזר בשירות דאבל צ'ק של חברת וויצ'ק לצורך בדיקת הדיירים הפוטנציאליים.
  • כדי להימנע מסכסוכים ובעיות עם הסטודנטים השוכרים חשוב לשמור על תקשורת פתוחה ולנהל מערכת יחסים תקינה וטובה עם השוכרים הצעירים.

הכתבה באדיבות חברת וויצ'ק – למידע נוסף ולייעוץ מקצועי בתחומי נדל"ן ושכירות https://blog.wecheck.co.il.


בשיתוף blog.wecheck