אי ספיקת כליות - לא לקשישים בלבד? מומחי "זכותי" מסבירים

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה גילה כי תרופת ההרזיה 'אוזמפיק' יעילה גם כנגד כשל כליות כתוצאה מסוכרת. מדובר בפריצת דרך של ממש בתחום שמדובר עליו רבות בשנים האחרונות. אי ספיקת כליות היא נפוצה ביותר בימינו, ובמקרים רבים מובילה לנכויות קשות. רבים לא יודעים זאת, אך מחלות כליות אינן בלעדיות לקשישים, והן עלולות להכות גם באנשים צעירים. אך לאילו זכויות עשויים להיות זכאים חולים במחלות כליות או אי-ספיקת כליות? מהם התנאים לקבלת אותן הזכויות? וכיצד מממשים אותן? גייסנו את מומחי חברת 'זכותי', חברה ותיקה המתמחה במיצוי זכוית רפואיות, כדי לסייע לנו להבין מה בדיוק מגיע ללוקים

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף זכותי 28/01/24 14:13 יח בשבט התשפד

אי ספיקת כליות - לא לקשישים בלבד? מומחי "זכותי" מסבירים
כאבים באזור הבטן , צילום: Photoroyalty,Shutterstock

"הכליות הן קריטיות לתפקוד תקין ביום-יום. כאשר הן נפגמות, חולה הכליות עלול להגיע במהירות למצב בו חייו סובבים סביב בדיקות, טיפולים ואשפוזים. סדר יומו עלול להתערער לחלוטין," אמרו לנו מומחי 'זכותי'. "למרבה הצער, כיום ישנם עוד ועוד מקרים של צעירים הסובלים מאי-ספיקת כליות בשל גורמים שונים, כך שזו בכלל לא בעיה השמורה אך ורק לקשישים. על כן, חשוב שהציבור יכיר אילו זכויות מגיעות לחולי כליות וכיצד ניתן להשיג את הזכויות הללו".

מחלת כליות

מחלת כליות צילום: SP Creative Studio,Shutterstock

לא קל

חולי מחלת כליות קשה עשויים להיות זכאים לקצבת נכות מביטוח לאומי, וללא קשר לסוג המחלה ולמקורה. עם זאת, על החולה לשאול עצמו את השאלות הבאות לפני שהוא מגיש בקשה לקצבת נכות: האם מחלת הכליות פגעה בפרנסתי? האם היא גרמה לי להיעדר מהעבודה עד שפוטרתי או התפטרתי? האם בן משפחתי נאלץ, עקב מחלתי, לזנוח את עיסוקיו בכדי לטפל בי? אם לפחות אחת התשובות לשאלות הללו חיובית, החולה עשוי להיות זכאי לקצבת נכות מביטוח לאומי.

"רבים לא יודעים זאת, אך מקבלי קצבת נכות יכולים גם להיות זכאים לפטור ממס הכנסה, אך תחת תנאים מסוימים", ציינו מומחי 'זכותי', שטיפלו בהצלחה כבר בעשרות אלפי פניות של ישראלים שלא הצליחו לקבל את זכויותיהם בכוחות עצמם. "זה לא קל לקבל את קצבת הנכות, ולא את פטור המס. אך אין זו סיבה לוותר על מה שמגיע לך."

תם עידן 'לפנים משורת הדין'

עידן פוסט הקורונה, וכמובן גם המלחמה, לא מקלים על מדינת ישראל להתמודד עם הוצאותיה. לכן, לא פלא שבימינו זה נהיה קשה יותר ויותר לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי. יש האומרים כי בעבר, מוסדות המדינה נהגו לפעול לא מעט על פי עיקרון 'לפנים משורת הדין'. אך היום, אין ספק כי זה כבר אינו המצב.

אדם החש כי מגיעה לו קצבת נכות צריך להגיש לביטוח לאומי את טופס ב.ל. 7801 (תביעה לקצבת נכות כללית) בצירוף כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים המצביעים על מצבו הרפואי, התרופות אותן הוא נוטל, מידע על אשפוזים וכדומה. ביטוח לאומי יחליט אם נכותו של מבקש הקצבה תיקבע ע"פ מסמכים רפואיים בלבד, או שיש צורך שהוא יגיע לוועדה רפואית. הוועדה מתחשבת במספר משתנים על מנת לקבוע את רמת זכאותו של המבקש לקצבת נכות: הכנסות התובע, רמת הנכות הרפואית ורמת התפקוד היום-יומית. תשובת המוסד תתקבל בדואר, ולמבקש יהיה חלון הזדמנויות של 60 יום לערער על החלטת הוועדה, אם אינו מרוצה ממנה.

"ביטוח לאומי אינו הגוף הממשלתי היחיד המסייע, במקרים מסוימים, לאנשים הלוקים באי-ספיקת כליות. מס הכנסה הוא דוגמה טובה נוספת," אמרו המומחים. "על מנת להיות זכאי לפטור ממס, על המבקש להיות בעל הכנסה מוכרת במס. על נכותו להיות בשיעור של לפחות 90%. באם יש למבקש מספר נכויות שמצטברות ל-90% נכות, הוא יהא זכאי לפטור ממס אם לפחות אחת מהנכויות הללו הן בשיעור של לא פחות מ-40%".

לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות של הציבור למחלות כליה, סוכרת, ואכילה נכונה, במיוחד אצל צעירים. על כן, סביר להניח כי נראה עם השנים פחות ופחות אנשים הלוקים במחלות כליה ומגיעים למצב של אי-ספיקת כליות. הנתונים אכן מעודדים. "למרבה הצער, את הגלגל שכבר החל לסוב לא ניתן להחזיר לאחור. לפחות לא כרגע. מי שכבר חלה במחלת כליות, לא נותר לו אלא לעשות את כל שביכולתו בכדי לקבל את זכויותיו מהמדינה," סיכמו המומחים של 'זכותי'. "אנחנו ב'זכותי' שמנו לעצמינו למטרה להילחם על הזכויות של כל אלו שאינם מסוגלים לבירוקרטיה לבדם. אנו עושים זאת כבר כ-20 שנים, ונמשיך לעשות כן עוד שנים רבות".


בשיתוף זכותי