"אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה": מקום של כבוד לאמנות היהודית

אמה של קארן סבאג נפטרה בדיוק ביום בו נולדה היא, ורצף גילויים מפתיעים - כולל הגילוי כי הקעקוע על ידה הוא אותיות קליגרפיה של הפסוק "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה" - הוביל אותה לפרץ יצירה של שבועיים בו יצרה אמנות יהודית: "מזמינה אתכם למסע מרגע אחר בהוויה של עכשיו"

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף אהיה אשר אהיה 10/08/23 14:22 כג באב התשפג

"אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה": מקום של כבוד לאמנות היהודית
צילום: קארן סבאג, אהיה אשר אהיה

האמנות היהודית מקבלת בשנים האחרונות עדנה, כאשר יותר ויותר אמנים נותנים ביטוי לאלמנטים יהודיים ביצירותיהם. סיפורה שלקארן סבאג, בעלת סטודיו לשיווק, הוא סיפור יוצא דופן: מגיל קטן היא נמשכה לאבני החושן - ובעקבות רצף אירועים שאירעו לה פתחה אתר בשם "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה" בו היא מציגה ומוכרת את יצירותיה.

"בנקודה הזו החלטתי לחקור, לשאול ולבדוק מה נסתר מעיניי שכה חזק בלבבי?"

"בילדותי אהבתי מאוד את אבני החושן וחיפשתי בכל מקום מתלים מעוצבים ופריטים נוספים של האבנים הקסומות. מה שהיה בנמצא לרוב זה שיבוץ של האבנים על פלטות מתכת. חשבתי בליבי מדוע לא מייצרים עיצובים אחרים? אופציות נוספות?", מספרת סבאג.

מתלה החושן

מתלה החושן | קרדיט: קארן סבאג, אהיה אשר אהיה

כעבור שנים, בצירוף מקרים מצמרר, נפטרה אמה בחג השבועות - בדיוק ביום ההולדת של קארן. "הרגשתי באותה נקודת זמן שאין ביכולתי לנסות להבין את המאורע. חלף הזמן ולאחר שמונה שנים התקרב שוב המועד בו שוב נפגשו כל האירועים באותו היום. בנקודה הזו החלטתי לחקור, לשאול ולבדוק מה נסתר מעיניי שכה חזק בלבבי?".

הגילויים - והיצירה

סבאג יצאה למסע בו גילתה כי היא נולדה ביום שישי של פרשת בחוקותי, וגילתה עוד צירוף מקרים מצמרר: קעקוע אותו היא קיקעה על ידה השמאלית הוא בעצם אותיות הקליגרפיה של הפסוק "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה". סבאג מספרת כי "מאותה נקודה הכול הסתובב וזה חזר בדיוק לאותו מקום שורשי ולאותו מעמד. זה החזיר אותי לאותן רגשות אהבות ומחשבות סביב החושן וחג מתן תורה. תוך רצון גדול ליצור באופן ויזואלי ולממש את הצד האמנותי שעמו נולדתי ומעולם לא נשא פרי".

השתקפות אהבה/האחד | קרדיט: קארן סבאג, אהיה אשר אהיה

כשבועיים לפני חג השבועות, מצוידת בכל התשובות שנגיעו אליה, החלה סבאג ליצור כמעט ללא הפסקה. היא יצרה ייצרות בהשראת אבני החושן, ברכות קליגרפיה, הדפסים, חנוכיות ועוד יצירות שונות. כל יצירה היא אחת בלבד, וסבאג מספרת כי הן נוצרו "במחשבה של רגע, בהשראת הרצון והימצאות החומר". כל היצירות הן 100% עבודת יד, נגיעות של פעם ביצירה של עכשיו.

תפילית ברכה | קרדיט: קארן סבאג, אהיה אשר אהיה

האוסף של סבאג

האוסף של סבאג משלב בתוכו את שורשי היהדות מתקופות וזמני עבר. פריטים של יהודים בגולה, של עולים חדשים בארץ ישראל, יצירות פרטיות ואנונימיות שבמרוצת הזמן עברו ממקום למקום, מאדם לאדם. הדבר המאחד את כולם הוא האהבה והרצון להנציח את היהדות בכל דרך וחומר שאפשרה התקופה. כוונה מן העבר, בעטיפה של עכשיו. המשכיות של אז, שמורה לעתיד. "מזמינה אתכם למסע מרגע אחר בהוויה של עכשיו" מסכמת סבאג.

להתרשמות וקנייה: אתר "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה"


בשיתוף אהיה אשר אהיה